چهارشنبه ۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۶
کد خبر: 348095

کودکانی که دارای اضافه وزن یا چاق هستند، اغلب با تکالیف مدرسه دست و پنجه نرم می کنند، و اکنون تحقیقات جدید سرنخ هایی در مورد اینکه چگونه وزن اضافی ممکن است به مغز در حال رشد آسیب برساند، ارائه می دهد.

کاهش سلامت مغز کودکان با چاقی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث دی سیمون کالتنهاوزر نویسنده این مطالعه، می گوید: «راهکار اصلی افزایش آگاهی در مورد پیامدهای چاقی برای سلامت مغز علاوه بر پیامدهای سلامت جسمی است، به ویژه از آنجایی که نرخ چاقی بسیار بالا است و همچنان در حال افزایش است.

به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده، در حال حاضر از هر پنج کودک آمریکایی یک نفر چاق است.

برای این مطالعه، محققان چندین نوع اسکن مغزی را در بیش از 5 هزار کودک 9 تا 10 ساله که در مطالعه در حال انجام رشد شناختی مغز نوجوانان (ABCD) شرکت کردند، بررسی کردند. از این تعداد 21 درصد اضافه وزن و 17.6 درصد چاق بودند.

اختلالات ساختاری و عملکردی مغز در بچه‌هایی که اضافه وزن یا چاق داشتند در مقایسه با بچه‌هایی که نداشتند، وجود داشت و این تغییرات می‌تواند به عملکرد ضعیف تحصیلی دامن بزند.

به طور خاص، کودکانی که دارای اضافه وزن یا چاق بودند، نازک شدن خارجی ترین لایه مغزشان را نشان دادند و این با اختلال در مهارت های عملکرد اجرایی مانند برنامه ریزی و انجام کارهای متعدد مرتبط است. علاوه بر این، یکپارچگی ماده سفید مغز در جسمی ای که دو نیمکره مغز را به هم متصل می کند و در مسیرهای درون نیمکره های مغز که لوب های مغز را در کودکان دارای اضافه وزن یا چاق به هم متصل می کند، مختل شد.

علاوه بر این، شبکه‌های مغزی درگیر در تصمیم‌گیری مبتنی بر پاداش و کنترل رفتارها، کاهش ارتباط را در کودکان دارای اضافه وزن یا چاق نشان دادند.

این مطالعه نشان داد که این الگوها طی دو سال ادامه یافته است.

کالتنهاوزر گفت: «یافته‌های ما توضیح مهمی در مورد سایر مطالعات ارائه می‌دهد که نشان می‌دهند شاخص توده بدنی بالاتر (BMI) در کودکان با عملکرد شناختی ضعیف و پیشرفت تحصیلی مرتبط است. (BMI اندازه گیری چربی بدن است که قد و وزن را در نظر می گیرد.)

او خاطرنشان کرد: هنوز خیلی زود است که بگوییم کاهش وزن و افزایش فعالیت بدنی می تواند برخی از این تغییرات مغزی را جبران کند یا خیر، اما این امکان وجود دارد.

کالتنهاوزر می گوید: انعطاف پذیری مغز یا توانایی سازماندهی مجدد مسیرهای عصبی کودکان بسیار بالا است و شواهدی در ادبیات وجود دارد که نشان می دهد عملکرد شناختی ممکن است پس از مداخلات کاهش وزن افزایش یابد. "مطالعه ABCD در حال انجام، داده هایی را از شرکت کنندگان خود برای چندین سال دیگر جمع آوری می کند، که به ما امکان می دهد این تغییرات را در طول زمان بیشتر پیگیری کنیم."

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha