روز گذشته (شنبه) شاخص آلودگی هوای اراک در ساعت 11 صبح به عدد 153 رسید و کیفیت هوا برای همه گروه‌های سنی ناسالم اعلام شد. اراک یکی از 8کلانشهر آلوده کشور است که از ابتدای امسال تاکنون ۹۲ روز ناسالم در کارنامه خود به ثبت رسانده است، اما در 6 ماهه دوم سال و مازوت‌سوزی نیروگاه شازند، میزان آلودگی هوا افزایش می‌یابد.

هوای پاک اراک معطل مسئولیت پذیری دستگاه‌ها

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، آلودگی کلانشهر صنعتی اراک در حالی داستان تکراری هر ساله شده است که هنوز دستگاه‌های مسئول در اینکه کانون و منشأ آلودگی هوا کدام یک از صنایع این شهر است به توافق و اجماع نظر نرسیده‌اند. نکته دیگر اینکه هنوز هیچ راه‌حلی برای توقف مازوت‌سوزی نیروگاه شازند در 6 ماهه دوم سال ارائه نشده است و همان توجیه هر ساله مبنی بر اولویت تأمین مصرف خانگی گاز و ناگزیری مسئولان نیروگاه به روی آوردن به مازوت ارائه می‌شود.


شازند از مدار خارج نمی شود


استاندار مرکزی در جلسه اخیر کمیته کاهش آلودگی هوای اراک از وجود دستورالعمل دوگانه برای مقابله با آلودگی هوا انتقاد کرد و گفت: در خصوص مقابله با پدیده آلایندگی هوا باید یک دستورالعمل واحد وجود داشته باشد و این نوع نگرش که یک دستورالعمل برای تابستان و یک دستورالعمل برای زمستان ارائه شود، اشتباه است و باید تدابیر ویژه‌ای اندیشیده شود؛ هرچند که اقدامات مناسبی در استان در حال انجام است.


فرزاد مخلص‌الائمه افزود: بر اساس اطلاعات به دست آمده، مسأله نیروگاه حل نمی‌شود مگر اینکه از مدار خارج شود، اما این امر مقدور نیست. وی افزود: در ماه‌های اخیر اقداماتی انجام و مسیرهای مختلفی از جمله فیلتراسیون و مازوت کم سولفور طی شده، اما مهم‌ترین آن، بازنگری طرح جامع کاهش آلودگی هوای شهر اراک است که این مهم به‌عنوان ابلاغیه و مصوبه سفر رئیس‌جمهور به استان مطرح است.استاندار مرکزی گفت: مهم‌ترین راهکار در خصوص رفع مشکل آلایندگی هوا در دیسپاچینگ برق است و چنانچه پیشنهاد مورد نظر عملیاتی شود بخش زیادی از مشکل حل می‌شود.


مخلص‌الائمه بیان کرد: یک میلیون مترمکعب گاز به نیروگاه اختصاص داده شده که انتظار می‌رود نیروگاه و شرکت گاز این میزان سوخت گاز را به یک میلیون و ۷۰۰ هزار مترمکعب افزایش دهند.او گفت: جانمایی نیروگاه برق شازند در غرب اراک همچنین بسیاری نیروگاه‌های کشور از ابتدا خطا و اشتباه بوده که طرح برخی مربوط به زمان قبل از انقلاب است. او اضافه کرد: در زمستان همه نگرش‌ها معطوف به مصرف‌کننده نهایی و همان مصرف خانگی است که انتظار می‌رود اصلاح الگوی مصرف را دستور کار خود قرار دهند و رسانه‌ها موظف هستند در خصوص بهینه‌سازی و تشویق مردم به کاهش مصرف گاز اطلاع‌رسانی لازم را انجام دهند.


خروجی دودکش‌های نیروگاه روی اراک نمی‌نشیند!


مازوت‌سوزی نیروگاه شازند در 6 ماهه دوم سال در حالی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل آلودگی هوای اراک مطرح است که سرپرست دفتر برنامه‌ریزی شرکت برق حرارتی مدعی شده است نیروگاه شازند سهم عمده‌ای در آلودگی هوای شهر اراک ندارد و این موضوع بر اساس داده‌ها قابل تأیید است.


ساناز جعفرزاده در پاسخ به انتقادات مطرح شده درباره نقش این نیروگاه در آلودگی هوای اراک گفت: وقتی این‌طور مسائل در شورای تأمین و استانداری مطرح می‌شود، کسی صحت آن را مورد پرسش قرار نمی‌دهد. سؤالی که باید پرسیده شود این است که خروجی دودکش این نیروگاه‌ها روی شهر اراک می‌نشیند یا خیر و چه سهمی در آلودگی هوای این شهر دارد؟به گفته او، ما دقیقاً بر اساس روش‌های مورد تأیید سازمان حفاظت محیط‌ زیست، خیزش و انتشار دود نیروگاه شازند را الگوسازی کردیم و این نیروگاه هیچ سهم عمده و قابل توجهی در آلودگی هوای کلانشهر اراک ندارد. جعفرزاده ادامه داد: در 6 ماه اول سال نیروگاه شازند صددرصد گازسوز بود.

در خصوص تعداد روزهای ناسالم اراک در امسال و سال گذشته باید بگوییم که تعداد روزهای ناسالم بیشتر شده، در صورتی که نیروگاه شازند تماماً گازسوز بوده پس عامل تأثیر و آلودگی این شهر چیز دیگری است و عمده آلودگی مربوط به صنایع دیگر است. او در خصوص نوع سوخت مصرفی در نیروگاه شازند گفت: تشخیص و تعیین این موضوع بر عهده وزارت نیرو نیست، وزارت نفت و شرکت های ملی گاز و پخش فرآورده‌های نفتی بر اساس ترازی که مصرف خانگی گاز برای آنها محدودیت ایجاد می‌کند، مابقی گاز را به صنایع و نیروگاه‌ها تحویل می‌دهند. اگر سهم خانگی بالا برود ناگزیر هستند از مازوت استفاده کنند که تبعات خاموشی برق ایجاد نشود.


مردم اراک دل آزرده‌اند


بلاتکلیفی طرح جامع کاهش آلاینده‌های هوای اراک و فرار از پاسخگویی مسئولان ذیربط همواره مورد انتقاد شهروندان اراکی بوده است. در جلسه هفته گذشته شورای شهر اراک هم این موضوع در سخنان رئیس شورای شهر اراک مطرح شد.پیمان عین‌القضاتی گفت: هنوز در بحث آلایندگی در شهر اراک عدم شفافیت را داریم و بارها خواهش کردیم این موضوع به‌صورت شفاف برای مردم اراک مشخص شود اما متأسفانه با وجود پیگیری‌های شورای شهر به این موضوع توجه نشد.

وی با انتقاد از مازوت‌سوزی نیروگاه حرارتی شازند و اثرات سوء آن بر سلامت مردم اراک اظهار داشت: به نمایندگی از مردم شهر اراک اعلام می‌داریم که هیولای آلودگی هوا که در چند سال اخیر به جان مردم اراک افتاده هر روز با پرپر شدن زنان، مردان و نوجوانان ما، خود را بیشتر به نمایش می‌گذارد. وی ادامه داد: ما از جلساتی که نتیجه آن باز هم تکرار استفاده از سوخت مازوت است بسیار ناراحتیم، ما از تصمیماتی که زمینه اجرایی آنها فراهم نمی‌شود، دل‌آزرده هستیم و باید با روش‌های دیگری پیام خود را به گوش مسئولان کشور برسانیم.


رئیس شورای اسلامی کلانشهر اراک گفت: باید برای شهر اراک تصمیم ویژه‌ای گرفته شود، اینکه نماینده شهر ما یا مسئولین استان اعلام می‌کنند که دیگر نمی‌توانیم کاری بکنیم و استاندار ما، سازمان‌های مردم‌نهاد و رسانه‌ها دردمندانه صحبت می‌کنند پس چه کسی باید برای مردم شهر اراک کاری بکند.


آلودگی هوای اراک معضل فرااستانی


از سوی دیگر مهدی زندیه وکیلی معاون استاندار استان مرکزی هم گفت: رفع آلودگی شهر اراک یک مسأله فرااستانی است که لازم است در مورد آن در سطح ملی تصمیم‌گیری شود.وی افزود: این مسأله هم دغدغه مسئولان و هم مسأله مردم صبور اراک است. با توجه به تداوم مازوت‌سوزی نیروگاه شازند قرار است روز سه‌شنبه هفته جاری جلسه‌ای با حضور مسئولان رده بالای کشوری و استانی تشکیل شود که امیدواریم نتایج به‌دست آمده در این جلسه به راه‌های قاطعی برای کمک به کاهش آلودگی هوای اراک بینجامد.

آلودگی کلانشهر صنعتی اراک در حالی داستان تکراری هر ساله شده است که هنوز دستگاه‌های مسئول در اینکه کانون و منشأ آلودگی هوا کدام یک از صنایع این شهر است به توافق و اجماع نظر نرسیده‌اند. نکته دیگر اینکه هنوز هیچ راه‌حلی برای توقف مازوت سوزی نیروگاه شازند در 6 ماهه دوم سال ارائه نشده است و همان توجیه هر ساله مبنی بر اولویت تأمین مصرف خانگی گاز و ناگزیری مسئولان نیرو گاه به روی آوردن به مازوت ارائه می‌شود

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha