در این مقاله ابتدا درباره ی ژن تاب و تاب آوری توضیح داده شده سپس به بررسی طرحواره تاب آور و تاب آوری و راه های پرورش تاب آوری پرداخته شده است.

تاب آوری افراد ارثی است یا اکتسابی ؟!

ژن تاب و تاب آوری امروزه مورد مطالعه و آزمایشات قرار گرفته است. مطالعات نشان می دهد، ارتباط ژنومی بین ژن تاب و تاب آوری و ژنهای مربوط به سیستم پاسخ به افسردگی و استرس پس از سانحه وجود دارد.

می توان گفت بدن در پاسخ به استرس پس از سانحه، ژن تاب و تاب آوری فعال می کند تا از طریق استفاده از منابع شخصی و اجتماعی، فرد با شرایط کنار آید. اگر شخصی ژن تاب و تاب آوری نداشته باشد (در واقع ژن فعال یا روشن نباشد)، خطر ابتلا به اختلالات روانپزشکی مرتبط با آن افزایش می یابد.

اختلالات روانپزشکی رایج که مرتبط با ژن تاب و تاب آوری هستند شامل: اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) و اختلال افسردگی اساسی (MDD) می باشند. فعال بودن ژن تاب و تاب آوری باعث می شود فرد درک بهتری از شرایط داشته باشد و گزینه های بهتری برای پیشگیری و درمانِ اختلالات ارائه دهد.

تاب آوری افراد ارثی است یا اکتسابی ؟!
ژن تاب و تاب آوری با اختلالات روانپزشکی ارتباط دارد.

ویژگی تاب آوری ارثی است یا اکتسابی ؟!

طرحواره تاب آور و تاب آوری، به طور غیر قابل انکاری تحت تاثیر ژنتیک قرار دارد. اخیرا یک مطالعه گسترده ی ژنومی (GWAS) درباره ی ژن تاب و تاب آوری منتشر شده است.

ژن تاب و تاب آوری دارای سه جایگاه جدید به نامهای KLHL36، DCLK2 و SLC15A5 است که به تازگی شناسایی شده است.

طرحواره ی تاب آور و تاب آوری

طرحواره تاب آور و تاب آوری یک کفایت برای حفظ توانمندی با وجود دشواری های زیاد، است. در واقع برای ژن تاب و تاب آوری و طرحواره تاب آور و تاب آوری تعاریف مختلفی وجود دارد. به طور کلی در اکثر تعاریف به طرحواره تاب آور و تاب آوری به صورت یک نتیجه ی مثبت که می توان طی یک تجربه ی دشوار مشاهده کرد، نگریسته می شود. تاب آوری به عنوان یک ویژگی ثابت شناخته نمی شود.

تاب آوری افراد ارثی است یا اکتسابی ؟!
می توان با تکرار و تمرین تاب آوری را پرورش داد.

راه های پرورش تاب آوری

باید بدانید افراد تاب آور نسبت به اتفاقات و تجربه های زندگی مسئولیت پذیر و متعهد هستند. در واقع می توانند به طور عمیق با رویدادهای زندگی و فعالیتها درگیر شوند.

راه های پرورش تاب آوری شامل داشتن ویژگیهای 1)متعهد بودن 2)توانایی ریسک کردن و چالش پذیر بودن 3)کنترل داشتن است.

برای پرورش تاب آوری باید آگاه باشید (در واقع نسبت به افکار، هیجانات و رفتارهای تان آگاهی داشته باشید)، احساسات خود را بشناسید و به شیوه ی درستی آنها را مدیریت کنید.

باید پذیرش بالای داشته باشید و واقع بین باشید. بدانید سختی و ناملایمات در زندگی شخصی وجود دارد و نمی‌ توان وجودش را انکار کرد.

هنگام بروز مشکل باید ارزیابی دقیقی از شرایط داشته باشید و خودتان را قربانی شرایط فرض نکنید بلکه تمام تلاشتان را بکنید تا شرایط را مدیریت کنید.

طرحواره تاب آور و تاب آوری، صفت مثبتی است که عوامل مختلفی مانند ژنتیک و شرایط زندگی روی آن تاثیرگذار هستند ولی شما می توانید با تمرین و صبوری این ویژگی را درون خود تقویت کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha