چهارشنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۸
کد خبر: 348360

اگر به این فکر می کنید که ادرار کردن بعد از رابطه جنسی اشکالی ندارد یا خیر، تنها نیستید. بسیاری از افرادی که برای باردار شدن تلاش می کنند همین سوال را دارند!

برای  بارداری باید بعد از رابطه جنسی ادرار کنید؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وری ول فامیلی، احتمالاً شنیده اید که ادرار کردن بلافاصله بعد از رابطه جنسی ایده هوشمندانه ای است زیرا می تواند از عفونت های دستگاه ادراری جلوگیری کند؛ اما ممکن است مطمئن نباشید که آیا این تمرینی است که باید در زمان تلاش برای بارداری ادامه دهید. آیا قرار نیست بعد از رابطه جنسی صاف دراز بکشید تا شانس بارداری خود را به حداکثر برسانید؟

اگر به این فکر می کنید که ادرار کردن بعد از رابطه جنسی اشکالی ندارد یا خیر، تنها نیستید. بسیاری از افرادی که برای باردار شدن تلاش می کنند همین سوال را دارند! ما با متخصصان تماس گرفتیم تا به ما کمک کنند تا پاسخ را پیدا کنیم و بفهمیم آیا اقدامات بعد از رابطه جنسی وجود دارد که می تواند به شانس باردار شدن شما کمک کند یا به شما آسیب برساند.

اگر قصد بارداری دارید، باید بعد از رابطه جنسی ادرار کنید؟

به گفته مونیکا گروور، DO، OB/GYN و مدیر ارشد پزشکی VSPOT، این ایده که ادرار کردن بعد از رابطه جنسی می تواند بر توانایی شما برای باردار شدن تأثیر بگذارد اساساً یک افسانه است. دکتر گروور تاکید می‌کند که ادرار کردن بعد از رابطه جنسی شانس باروری شما را کاهش نمی‌دهد.

دکتر گروور توضیح می‌دهد: «زمانی که اسپرم انزال می‌شود، دارای نیروی بسیار سریع و قوی است و همچنین در مردان معمولی بسیار متمرکز است. بنابراین، علی‌رغم کشش گرانشی هنگام ادرار و از دست دادن مقداری مایع منی، هنوز تأثیر بسیار ناچیزی بر غلظت اسپرم در کانال واژن وجود دارد که می‌تواند احتمال بارداری را مختل کند.»

کارلا رابینسون، MD، پزشک خانواده و ویراستار پزشکی در GoodRx ، می‌گوید یکی دیگر از دلایلی که این خط فکر با هم کنار نمی آیند، آناتومی اولیه است. در اصل، ادرار شما از مکان متفاوتی نسبت به محل انباشته شدن اسپرم می آید.

دکتر رابینسون توضیح می دهد: «ادرار شما از طریق واژن از بدن خارج نمی شود.» او توضیح می دهد که ادرار شما از مجرای ادرار که یک سوراخ کوچک درست بالای دهانه واژن است، خارج می شود. هر اسپرمی که پس از رابطه جنسی رسوب می‌کند در کانال واژن است و هرگز با ادرار مخلوط نمی شود.»

آیا ادرار کردن بعد از رابطه جنسی از بارداری جلوگیری می کند؟

همانطور که ادرار کردن بعد از رابطه جنسی به شانس باروری شما آسیب نمی رساند، ادرار کردن بعد از رابطه جنسی نیز نمی تواند به عنوان یک روش پیشگیری از بارداری استفاده شود. به محض اینکه اسپرم در کانال واژن شما رسوب کرد، می توانید باردار شوید و ادرار کردن بعد از رابطه جنسی آن اسپرم را دفع نمی کند.

دکتر رابینسون می‌گوید: «افسانه‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه ادرار کردن بعد از رابطه جنسی می‌تواند اسپرم را از بین ببرد یا آن را قبل از باردار شدن بشویید، یا اینکه می‌توان از آن به عنوان پیشگیری از بارداری استفاده کرد. اینها همه دروغ است.»

مهم است که از ادرار کردن بعد از رابطه جنسی به عنوان راهی برای جلوگیری از بارداری استفاده نکنید و به جای آن به یک روش کنترل بارداری مورد تایید پزشکی مانند کاندوم، قرص های ضد بارداری یا IUD روی آورید. لطفاً باپزشک خود تماس بگیرید تا در مورد گزینه هایی که برای شما بهترین هستند صحبت کنید.

آیا هنگام تلاش برای باردار شدن باید بعد از رابطه جنسی دراز بکشید؟

یکی از دلایلی که چرا مردم فکر می کنند اگر قصد بارداری دارید ادرار کردن بعد از رابطه جنسی ایده بدی است این است که بسیاری از ما شنیده ایم که به جای آن باید دراز بکشید. ایده این است که اگر بلند شوید، منی از بدن شما نشت می کند و اسپرم کمتری برای بارور کردن تخمک در دسترس خواهد بود.

اما همانطور که دکتر رابینسون توضیح می دهد، هیچ مدرکی برای تأیید این ادعا نیز وجود ندارد.

او می‌گوید: «هیچ مدرکی مبنی بر اینکه موقعیت‌یابی تأثیری بر شانس باروری شما داشته باشد، وجود ندارد. این شامل قرار گرفتن شما در حین رابطه جنسی یا دراز کشیدن در یک وضعیت خاص بعد از رابطه جنسی است.»

این مطابق با بیانیه کمیته انجمن پزشکی باروری آمریکا (ASRM) در مورد بهینه سازی باروری طبیعی است که ادعا می کند "هیچ پایه علمی" برای این ادعا وجود ندارد که دراز کشیدن بعد از رابطه جنسی شانس باروری شما را افزایش می دهد. ASRM توضیح می‌دهد که اسپرم در عرض چند دقیقه پس از لقاح به لوله‌های فالوپ می‌رسد – گاهی اوقات به سرعت دو دقیقه.

برخی از توصیه‌های مربوط به دراز کشیدن بعد از رابطه جنسی احتمالاً از مطالعه‌ای در سال 2009 ناشی می‌شود که نشان می‌دهد افرادی که حدود 15 دقیقه پس از لقاح داخل رحمی دراز می‌کشند بیشتر احتمال دارد باردار شوند. با این حال، یک مطالعه تصادفی بزرگتر در سال 2016 در فنلاند نشان داد که دراز کشیدن به مدت 15 دقیقه پس از تلقیح داخل رحمی هیچ تفاوتی در بارداری موفق ندارد.

فواید ادرار کردن بعد از رابطه جنسی

اگرچه هیچ رابطه ای بین ادرار کردن بعد از رابطه جنسی و باردار شدن وجود ندارد، اما ممکن است بین ادرار کردن بعد از رابطه جنسی و پیشگیری از عفونت های دستگاه ادراری (UTIs) رابطه وجود داشته باشد. واقعیت این است که عفونت‌های ادراری به ویژه در میان آناتومی زنان شایع است و 40 درصد در مقطعی از زندگی خود به عفونت ادراری مبتلا می‌شوند.

رابطه جنسی می تواند شانس شما را برای ابتلا به عفونت ادراری افزایش دهد زیرا اصطکاک و تماس جنسی می تواند باکتری های ناخواسته را به مجرای ادرار منتقل کند. طبق گفته مؤسسه ملی بهداشت، به همین دلیل استکه برای زنان، پس از رابطه جنسی ادرار کردن منطقی است. در اصل، جریان ادرار می تواند به شستشوی باکتری ها کمک کند.

البته، اگر مستعد ابتلا به UTI هستید، ادرار کردن پس از رابطه جنسی تنها اقدام پیشگیرانه ای نیست که باید انجام دهید. گزینه‌های دیگر عبارتند از: پاک کردن از جلو به عقب، تخلیه مکرر مثانه، هیدراته ماندن و تغییر لباس زیر نخی. گاهی اوقات اسپرم کش ها می توانند به عفونت های ادراری کمک کنند، بنابراین اگر از آنها استفاده می کنید و به طور مکرر به عفونت های ادراری مبتلا می شوید، با پزشک خود در مورد سایر گزینه های کنترل بارداری صحبت کنید.

این که آیا ادرار کردن بعد از رابطه جنسی که احتمال بارداری شما را به خطر می اندازد، یک نگرانی رایج است. خوشبختانه، این واقعاً چیزی نیست که لازم باشد نگران آن باشید. اگر بعد از رابطه جنسی نیاز به دفع ادرار دارید، می توانید ادامه دهید و این کار را انجام دهید. اگر مستعد ابتلا به UTI هستید، ممکن است این کار برای شما بسیار مهم باشد.

علاوه بر این، برای به حداکثر رساندن شانس بارداری، نیازی به دراز کشیدن برای مدت معینی بعد از رابطه جنسی ندارید. این افسانه دیگری است که می توانید آن را رها کنید.

تلاش برای بچه دار شدن می تواند استرس زا باشد و طبیعی است که سوالات زیادی داشته باشید. شما می خواهید همه چیز درست پیش برود و این کاملا قابل درک است. اگر سؤال یا نگرانی بیشتری در مورد تلاش برای باردار شدن دارید، لطفاً با پزشک متخصص زنان و زایمان، ماما یا پزشک تماس بگیرید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha