مشاور رئیس سازمان غذا و دارو گفت: عرضه انسولین قلمی بدون تجویز پزشک ممنوع است و قیمت آن هم تغییر نیافته است.

عرضه انسولین قلمی بدون تجویز پزشک ممنوع/ قیمت انسولین افزایش نیافته است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،سجاد اسماعیلی افزود: نیاز ماهانه کشور به انسولین قلمی سه میلیون عدد است که عرضه آن فقط با نسخه پزشک و ثبت در سامانه تیتک قابل عرضه است.

وی اظهار داشت: مسیر تهیه انسولین در صورتی که با تجویز پزشک، تشکیل پرونده بیمه و مراجعه به داروخانه باشد، قیمت آن تغییر نمی‌کند.

در همین راستا هفتم آذر، سید حیدر محمدی رئیس سازمان غذا و دارو نیز با اشاره به اصلاح سیاست‌های ارزی برای انسولین قلمی وارداتی، گفته بود که قیمت این اقلام دچار افزایش شد اما برای بیماران دارای نسخه با قیمت‌های قبل عرضه می‌شود.
وی افزود: اکنون انسولین قلمی ۲۲۰ هزار تومانی با قیمت چهار هزار و ۵۰۰ تومان به بیماران فروخته می‌شود.

انسولین هورمونی است که لوزه‌المعده در بدن تولید می‌کند، این هورمون، قند را از خون گرفته و به داخل سلول‌های بدن منتقل می‌کند تا بدن از آن قند به عنوان انرژی استفاده کند. در مبتلایان به دیابت، میزان انسولین کم است یا انسولین به دلایل گوناگون تاثیر کافی ندارد و سلول‌ها نمی‌توانند قند موجود در خون را به درستی جذب کنند. در نتیجه، میزان قند یا گلوکز در خون بالا می‌رود و بیماران باید بر حسب نیاز و تجویز پزشک انسولین قلمی را روزانه تزریق کنند تا قند خونشان تنظیم شود.

در دیابت نوع یک، تنها درمان رضایت بخش تزریق انسولین است و این دارو مانند همه پروتئین‌ها هنگام جذب از روده به اسیدهای آمینه تجزیه می‌شود؛ بنابراین باید داخل خون تزریق تا در آن سوخت و ساز بدن با تغییرات مداوم در ترشح انسولین هماهنگ شود.

سازمان جهانی بهداشت گزارش می‌دهد از هر ۱۰ نفر، یک نفر دیابتی است و پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۴۵ از هر هشت نفر یک نفر به دیابت مبتلا باشد. بنابراین شیب تند ابتلا به دیابت را در سراسر جهان در پساکرونا شاهدیم.

هزینه سالانه دیابت، ‌حدود ۶۷۳ میلیارد دلار برآورد می‌شود یعنی ۱۲ درصد بودجه ملی بهداشت صرف درمان دیابت و عوارض آن می‌شود. با توجه به این که علت اصلی شیوع و افزایش دیابت نوع، تغذیه ناسالم و کاهش فعالیت جسمی است و همه‌گیری بیماری کرونا در ۲ سال اخیر مشکلات جسمی و روانی بسیاری را برای مردم به‌وجود آورد که زمینه ساز ابتلا به دیابت در دوران پسا کرونا است.

بر اساس گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ۱۱ درصد افراد بالای ۲۵ سال به دیابت مبتلا هستند که معادل ۵.۵ میلیون نفر در کشور است و البته شیوع این بیماری در ایران روند افزایشی دارد.

بر اساس آمارهای منتشره شده فدراسیون جهانی دیابت، شیوع دیابت نوع یک و ۲ رو به افزایش است؛ به طوری که تعداد افراد مبتلا به دیابت در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا که ایران نیز در همین منطقه واقع شده، تا سال ۲۰۴۰ ۲ برابر افزایش خواهد یافت؛ یعنی از ۳۵ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر امروز به ۷۲ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر خواهد رسید.

اکنون بیش از نیم میلیون کودک و نوجوان تا ۱۴ سال در جهان به دیابت نوع یک، ۴۱۵ میلیون نفر از بزرگسالان ۲۰ تا ۷۹ سال، ۳۱۸ میلیون نفر پیش دیابت یا دچار اختلال تحمل گلوکز مبتلا به دیابت هستند و در سال ۲۰۱۵ میلادی پنج میلیون نفر در اثر دیابت فوت کردند. تا سال ۲۰۴۰، جمعیت دیابتی‌ها به ۶۴۳ میلیون نفر خواهد رسید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha