برخی از افزودنی‌های حمام باعث تسکین پوست و مرطوب‌سازی آن می‌شوند، در حالی که برخی دیگر ممکن است منجر به تحریک و عفونت‌های ادراری شوند.

بهترین و بدترین مواردی که به حمام خود اضافه می کنید

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اوری دی هلث، برخی از افزودنی‌های حمام باعث آرامش و مرطوب‌سازی می‌شوند، در حالی که برخی دیگر ممکن است منجر به تحریک و عفونت‌های ادراری شوند.

آیا ایده شما از خودمراقبتی شامل یک حمام گرم خوب است؟ آرامشی که حمام به ارمغان می آورد غیر قابل انکار است و حتی ممکن است دارای برخی از مزایای سلامتی باشد که توسط علم پشتیبانی می شود. به عنوان مثال، حمام ممکن است به خواب آرام، کاهش درد عضلانی و کاهش استرس کمک کند.

در حالی که یک حمام گرم به خودی خود آرامش بخش است، ممکن است بخواهید آن را با برخی مواد اضافی تقویت کنید. با این حال، همه افزونه‌ها یکسان ایجاد نمی‌شوند. برخی از محصولات باعث نرم و مرطوب شدن پوست می شوند، اما از برخی دیگر باید اجتناب شود. به عنوان مثال، طبق گفته پزشکی جانز هاپکینز، برخی از روغن‌های ضروری می‌توانند تعادل ظریف pH واژن را از بین ببرند یا علائم بیماری‌های پوستی مانند اگزما را ایجاد کنند. (اگر نگرانی های سلامتی خاصی دارید، قبل از افزودن هر چیزی به حمام خود با پزشک مراقبت های اولیه، متخصص زنان یا متخصص پوست خود مشورت کنید.)

به گفته پزشکان و متخصصان پوست، در اینجا راه هایی وجود دارد که باعث سلامت پوست، تسکین استرس و خواب سالم می شود و مواردی نیز وجود دارد که به گفته پزشکان و متخصصان پوست، ممکن است بخواهید از آنها دوری کنید.

بهترین: نمک اپسوم

نمک اپسوم که از منیزیم، گوگرد و اکسیژن ساخته شده است، افزودنی ای است که بیشتر توسط متخصصان بهداشتی توصیه می شود. کلینیک کلیولند توصیه می کند حدود 1/4 فنجان نمک اپسوم را به حمام خود اضافه کنید تا عضلات دردناک و مفاصل سفت را تسکین دهید و محصولی را انتخاب کنید که حاوی 100 درصد سولفات منیزیم باشد.

رافائل کلمن، از تجربه خود به عنوان یک پزشک یکپارچه و عملکردی پزشکی در شهر نیویورک می گوید:« حمام کردن با نمک اپسوم، به طور طبیعی التهاب ناشی از آسیب یا درد عضلات را کاهش می دهد.»

اگر التهاب پوست (قرمزی، تورم، بثورات ، تاول، درد، خشکی و خارش) یا عفونت پوستی یا زخم باز یا سوختگی دارید، از نمک اپسوم خودداری کنید.

بدترین: بمب های حمام

آن‌ها رنگ‌های سرگرم‌کننده آب حمام شما را تغییر می‌دهند، در اشکال و طرح‌های سرگرم‌کننده متنوعی ساخته شده اند و هیجان بیشتری را برای حمام به ارمغان می‌آورند. اما بمب‌های حمام آن چیزی نیستند که به نظر می آیند. به گفته کلینیک کلیولند، موادی که آنها را رنگارنگ، درخشان، معطر و گازدار می کند، همان موادی هستند که می توانند پوست را آزار دهند و میکروفلور واژن را مختل کنند.

دکتر کلمن می گوید: «بمب های حمام معمولاً حاوی مواد مشکوک هستند. وی به مواد افزودنی زیر اشاره می کند:

  • رایحه ها و عطرهای مصنوعی که ممکن است باعث عدم تعادل هورمونی شوند
  • رنگ‌های مختلف و رنگ‌های مصنوعی که می‌توانند باعث تحریک، واکنش‌های آلرژیک و ایجاد عفونت‌های مجاری ادراری شوند.
  • پراکسید هیدروژن، که می تواند تعادل میکرو فلور واژن را مختل کند و شما را مستعد عفونت مجاری ادراری یا قارچی کند.

دکتر کارمن کاستیا، متخصص پوست دارای گواهی هیئت مدیره در گروه پوست نیویورک در شهر نیویورک توضیح می‌دهد: «مواد شیمیایی ساینده، عطرهای قوی و رنگ‌هایی که اغلب در بمب‌های حمام یافت می‌شوند، می‌توانند پوست شما را تحریک کرده و آب بدنتان را کم کنند. همچنین ممکن است در نهایت با زرق و برق مواد تشکیل دهنده ی آنها پوشانده شوید، که می تواند به سختی از بین برود و پوست را بیشتر تحریک کند.»

بهترین: روغن اسطوخودوس

روغن‌های ضروری روشی آسان برای افزایش زمان حمام هستند، اما باید آنها را عاقلانه انتخاب کنید، زیرا برخی از روغن‌های ضروری برای بدن مناسب نیستند. بنیاد خواب، اسطوخودوس را به خاطر عطر آرام‌بخش و فواید آروماتراپی بالقوه‌اش معرفی می‌کند و برخی از متخصصان پوست نیز آن را توصیه می‌کنند؛ کلمن می‌گوید: «روغن اسطوخودوس آرامش را تقویت می‌کند، عضلات را تسکین می‌دهد و به کاهش اضطراب کمک می‌کند.»

Kseniya Kobets، پزشک متخصص پوست در مرکز پزشکی Montefiore در شهر نیویورک می‌گوید: «جدا از رایحه تسکین‌دهنده، برخی شواهد علمی نشان داده‌اند که روغن اسطوخودوس دارای خواص ضد عفونی‌کننده و ضد التهابی است که باعث بهبود زخم می‌شود.»

در حالی که تحقیقات بیشتری مورد نیاز است، بررسی در مجله پزشکی جایگزین و مکمل آگوست 2020 نشان داد که اسانس اسطوخودوس باعث بهبود سریع تر زخم و افزایش تولید کلاژن در پوست می شود.

نکته ای سریع در مورد استفاده از روغن های ضروری مانند روغن اسطوخودوس در حمام:

بهتر است آنها را با روغن حامل مانند روغن نارگیل یا جوجوبا رقیق کنید، همانطور که کلینیک کلیولند توصیه می کند، قبل از اینکه آنها را روی پوست بمالید یا به آب حمام اضافه کنید. در هر 15 میلی لیتر روغن حامل تا 25 قطره اسانس استفاده کنید، سپس چند قطره از آن را به حمام خود اضافه کنید و از رایحه تسکین دهنده آن لذت ببرید.

بدترین: روغن درخت چای

همه اسانس ها برای حمام شما مناسب نیستند. روغن درخت چای یکی از آنهاست.

کاستیا می‌گوید: «مشکل اضافه کردن یک روغن ضروری مانند روغن درخت چای این است که فوق‌العاده غلیظ است و ساختاری مبتنی بر روغن دارد و روغن و آب با هم مخلوط نمی‌شوند». پس از ریختن آن در حمام، اسانس روی آب می‌نشیند. هنگامی که روغن غلیظ با پوست تماس پیدا می کند، احتمالاً باعث سوزش می شود. بعید است که این مشکل در مورد روغن‌های مناسب پوست مانند اسطوخودوس وجود داشته باشد، به خصوص زمانی که در روغن حامل رقیق شده باشند، اما روغن‌های تحریک‌کننده‌تر مانند درخت چای می‌توانند مشکل ایجاد کنند، به خصوص در دوزهای بالاتر.

بررسی گذشته نشان می دهد که روغن درخت چای خطر بالایی برای ایجاد درماتیت تماسی آلرژیک دارد (از هر 100 نفر 3.5 نفر هنگام آزمایش واکنش پوستی نشان می دهند).

بهترین: جوش شیرین

انجمن ملی اگزما اشاره می کند که حمام جوش شیرین یک درمان بالقوه برای اگزما و تحریکات پوستی مرتبط است. برای تسکین خارش، ۱/۴ فنجان به حمام خود جوش شیرین اضافه کنید. Parkside Pediatrics خاطرنشان می کند: «اگر نوزادی دارید که با راش پوشک مواجه است، سعی کنید 2 قاشق غذاخوری به وان او جوش شیرین اضافه کنید.»

دکتر کوبتس می گوید: «جوش شیرین دارای اثرات سم زدایی و متعادل کننده pH است که می تواند به تعادل روغن های ضروری مورد استفاده در نمک های حمام کمک کند. همچنین می تواند به از بین بردن بو کمک کند. جوش شیرین اغلب به عنوان یک درمان خانگی برای آکنه معرفی می شود، اما می تواند برای برخی از افرادی که به آن حساس هستند و ممکن است آن را ندانند، تحریک خفیفی ایجاد کند.»

بدترین: حمام حباب

حباب ها ذاتا برای شما مضر نیستند، اما لیست مواد تشکیل دهنده یک محصول حمام می تواند گویای آن باشد و پزشکان از شما می خواهند که قبل از حمام حباب، برچسب آن را به طور کامل بررسی کنید.

کلمن هشدار می‌دهد: «از حمام‌های حباب‌دار که حاوی مواد شیمیایی و افزودنی‌های مصنوعی زیادی هستند، باید اجتناب کرد. اینها می توانند به طور بالقوه برای پوست تحریک کننده باشند، به خصوص اگر مستعد خشکی پوست، واکنش های آلرژیک، اگزما یا پسوریازیس هستید. »

کوبتس توصیه می‌کند از حمام‌های حباب‌دار با عطرها و رنگ‌ها به‌طور کامل اجتناب کنید تا تحریک را به حداقل برسانید و تحت تاثیر محصولات "بدون عطر" قرار نگیرید، زیرا ممکن است همچنان حاوی مواد شیمیایی تحریک کننده برای پوشاندن عطر آنها باشد.

بهترین: روغن زیتون

ماندن طولانی مدت در وان می تواند پوست را خشک کند، اما تحقیقات نشان می دهد که روغن زیتون می تواند به عنوان یک مرطوب کننده طبیعی عمل کند.

Kobets توضیح می‌دهد: «آب داغ و مواد شوینده می‌توانند چربی طبیعی و سد پوستی را از پوست پاک کنند. گنجاندن روغن زیتون در نمک حمام، با کم آبی پوست و از دست دادن آب اپیدرمی مقابله می کند که به طور طبیعی می تواند در طول حمام اتفاق بیفتد.»

او توصیه می کند قبل از وارد شده به حمام، روغن را روی پوست خود بمالید تا رطوبت پوست افزایش یابد یا مقداری از آن را مستقیماً در وان بریزید.» کوبتس بر اساس تجربه خود با بیماران می گوید: «می توانید بین 5 قاشق غذاخوری به 1 فنجان روغن زیتون به آب حمام اضافه کنید. (اگر پوست مستعد آکنه دارید، از افزودن روغن زیتون اجتناب کنید)»

اگر به حمام خود روغن اضافه می کنید، بیشتر مراقب باشید که هنگام خروج از وان لیز نخورد!

SFGate توصیه می کند پس از حمام، از یک اسکرابر با خمیر جوش شیرین و آب داغ استفاده کنید تا بقایای روغن را از بین ببرید.

اگر می خواهید برای مزایای مرطوب کنندگی پوست، به حمام خود روغن اضافه کنید، روغن زیتون را به جای روغن نارگیل انتخاب کنید. Kobets توضیح می دهد که روغن نارگیل بسیار کمدوژنیک است، به این معنی که طبق انجمن آکنه آمریکا، می تواند به راحتی منافذ را مسدود کند و باعث ایجاد جوش شود، به خصوص در افرادی که پوست مستعد آکنه دارند.

در مطالعه ای که در مجله بین المللی تحقیقات پزشکی معاصر در آگوست 2019 منتشر شد، محققان توصیه کردند از روغن نارگیل برای پوست مستعد آکنه استفاده نکنید.

بهترین: جو

حمام جو دوسر یک درمان سنتی برای انواع بیماری‌های پوستی مانند اگزما و پسوریازیس است و برای هر کسی که می‌خواهد پوست خود را مرطوب کند، گزینه‌ای عالی است.

کوبتس می گوید:«جو دوسر به دلیل خواص تسکین دهنده و ضد التهابی خود شناخته شده است و یک مکمل عالی برای حمام های گرم برای افرادی است که اگزما یا پوست حساس دارند.» طبق تحقیقات گذشته، این خواص به این معنی است که برای چندین دهه برای تسکین اگزما استفاده شده است. به گفته بنیاد ملی اگزما، حمام جو دوسر به ویژه برای مبارزه با خارش ناشی از اگزما مفید است.

برای تسکین و مرطوب کردن پوست، تا 1 و نیم فنجان جو را به آب حمام اضافه کنید. برای به حداقل رساندن آشفتگی و کثیفی، جو دوسر را در جوراب شلواری قرار دهید و در حین حمام آن را به شیر آب ببندید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha