چهارشنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۵
کد خبر: 348869

10 فناوری نوینِ سلامت دیجیتال در سال 2022 

مزایای استفاده از فن آوری در مراقبت های بهداشتی

اگر شما یک پزشک هستید، می توانید از یک یا چند مورد از این فناوری های مراقبت های بهداشتی را در سازمان خود استفاده کنید تا نه تنها در زمان بلکه در هزینه ها نیز صرفه جویی کنید.

10 فناوری نوینِ سلامت دیجیتال  در سال 2022 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از دیسایفر زون، مراقبت های بهداشتی در طول قرن ها شاهد نوآوری های تکنولوژیکی بسیاری بوده است که در آن مردم به طبابت می پرداختند. نوآوری های مراقبت های بهداشتی می تواند به سادگی تغییر فرم برای پذیرش یا ترخیص سریعتر بیمار یا به پیچیدگی ایمونوتراپی باشد. هرگونه پیشرفتی که در صنعت مراقبت های بهداشتی برای بهبود خدمات به بیماران ایجاد شود، یک نوآوری مراقبت های بهداشتی محسوب می شود.

بنابراین، می‌خواهیم بفهمیم که فناوری مراقبت‌های بهداشتی به چه چیزی اشاره می‌کند، روندهای برتر فناوری مراقبت‌های بهداشتی دیجیتال کدامند و چگونه برای صنعت مراقبت‌های بهداشتی مفید هستند.

فناوری مراقبت های بهداشتی چیست؟

فناوری اطلاعات (IT) برای بهبود بهره‌وری بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها و خدمات مدیریت سلامت و در عین حال افزایش دسترسی و کیفیت مراقبت‌های بهداشتی ساخته شده است.

طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی (WHO)، فناوری مراقبت های بهداشتی به کارگیری دانش و مهارت های سازمان یافته در قالب دستگاه ها، داروها، واکسن ها، رویه ها و سیستم هایی است که برای حل یک مشکل بهداشتی و بهبود کیفیت زندگی توسعه یافته اند. این فناوری‌های مراقبت‌های بهداشتی می‌توانند شامل داروها، سیستم‌های سازمانی، دستگاه‌ها و رویه‌ها باشند.

فناوری‌های مراقبت‌های بهداشتی که به سرعت در حال تکامل هستند، تغییرات عمیقی را ایجاد می‌کنند. سیستم‌های بهداشتی و بیمارستان‌ها تلاش می‌کنند تا از بار بر دوش پزشکان بکاهند و در عین حال مراقبت‌ها را برای بیماران بهبود بخشند. از سوی دیگر، دولت و پرداخت کنندگان با ارائه دیدی جامع از هر فردی که خدمت می کنند، در جهت افزایش نتایج تلاش می کنند.

10 روند برتر فناوری سلامت دیجیتال در سال 2022 که توسط صنعت مراقبت های بهداشتی برای به دست آوردن چنین نتایجی استفاده می شود؟

10 بهترین روند فناوری بهداشت دیجیتال برای سال 2022

در اینجا لیستی از 10 روند برتر فناوری مراقبت های بهداشتی دیجیتال برای سال 2022 آمده است. با چالش‌های جدید پیش روی صنعت مراقبت‌های بهداشتی، راه‌حل‌های فناوری به متخصصان مراقبت‌های بهداشتی کمک می‌کنند تا همکاری بین سیستم‌ها را بهبود بخشند، عملکرد را افزایش دهند و هزینه‌ها را کاهش دهند. برخی از فناوری های دیجیتال مراقبت های بهداشتی که در بین صنعت مراقبت های بهداشتی محبوب هستند عبارتند از:

1. هوش مصنوعی (AI)

حجم عظیمی از داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط صنعت مراقبت‌های بهداشتی در طول زمان بدون کمک هوش مصنوعی قابل تجزیه و تحلیل نیست و هوش مصنوعی را به یکی از محبوب‌ترین فناوری‌ها برای رهبران مراقبت‌های بهداشتی تبدیل می‌کند. با استفاده از ابزارهای مجهز به هوش مصنوعی می‌توان مجموعه‌های پیچیده و بزرگی از داده‌ها را از تصاویر، یادداشت‌ها، حسگرها، دستگاه‌ها و سوابق جدا کرد تا روندهایی را شناسایی کند که می‌تواند مراقبت از بیماران را بهبود بخشد و به محققان در توسعه درمان‌های بهبود وضعیت پزشکی کمک کند.

2. ابر (Cloud)

معمولاً وقتی به فناوری ابری فکر می کنیم اولین چیزی که به ذهن ما می رسد مکان ذخیره داده ها است. اما فقط تعداد کمی می دانند که محیط های ابری بسیار بیشتر از صرفاً یک ذخیره سازی غیرفعال داده هستند. به طور خاص، محیط‌های ابری ترکیبی می‌توانند ویژگی‌های امنیتی را ارائه دهند که می‌تواند به سازمان‌های مراقبت‌های بهداشتی با انعطاف‌پذیری برای جابجایی داده‌ها به جایی که مورد نیاز است و در عین حال حفظ انطباق با HIPAA و سایر مقررات امنیتی کمک کند.

3.Blockchain

همانطور که می دانیم سیستم های بلاک چین یک دفتر کل را ارائه می دهند که شفاف است و شامل سوابق توزیع شده است که بدون ثبت تغییرات در سیستم قابل تغییر نیستند. با استفاده از فناوری بلاک چین در صنعت مراقبت‌های بهداشتی، متخصصان می‌توانند داده‌های بیماران را ایمن و بی‌نام کنند و در عین حال قابلیت همکاری و شفافیت را در سیستم‌های توزیع‌شده، متنوع و بسیار پراکنده در مراقبت‌های بهداشتی ارائه دهند.

4. بهداشت از راه دور

در طول همه گیری، بسیاری از پزشکان تصمیم گرفتند از طریق پزشکی از راه دور، قرار ملاقات ارائه دهند و حتی پس از همه‌گیری، اکوسیستم فناوری حامی پزشکی از راه دور به دلیل راحتی و انعطاف‌پذیری خود ادامه خواهد داشت. این به بیمارانی که در مکان‌های دورافتاده زندگی می‌کنند یا کسانی که خارج از ساعات کاری سنتی بیمارستان کار می‌کنند کمک می‌کند تا از طریق رایانه یا تلفن خود با پزشکان ارتباط برقرار کنند.

5. قابلیت همکاری

قابلیت همکاری تبادل یکپارچه داده ها در بین سازمان ها و سیستم ها است و برای صنعت مراقبت های بهداشتی مهم است؛ زیرا می تواند تحول دیجیتالی حیاتی را ایجاد کند. قابلیت همکاری، با آسان‌تر کردن دسترسی به داده‌های مرتبط بدون مشکلات امنیتی یا حریم خصوصی، برای بیماران و پزشکان آسان‌تر می‌شود. علاوه بر این، قابلیت همکاری در صنعت مراقبت های بهداشتی می تواند با به حداقل رساندن نیاز به آزمایش های مکرر یا غیر ضروری و تشخیص سریع تر، هزینه مراقبت را کاهش دهد.

6. جراحی رباتیک

جراحی با کمک ربات یا جراحی رباتیک به پزشکان اجازه می دهد تا چندین روش پیچیده را با کنترل، دقت و انعطاف بالا نسبت به روش های معمولی انجام دهند. سیستم جراحی روباتیک بالینی که معمولاً مورد استفاده قرار می گیرد، شامل یک بازوی مکانیکی و بازوی دوربین است که به ابزار جراحی متصل می شود. جراح بازوهای مکانیکی را از طریق یک کنسول کامپیوتری در نزدیکی میز عمل کنترل می کند که به جراح یک نمای سه بعدی بزرگنمایی شده و کاملاً تعریف شده از ناحیه جراحی می دهد.

7. استنشاق هوشمند (Smart Inhalers)

استنشاق‌های هوشمند، استنشاق‌هایی هستند که دارای ویژگی‌های دیجیتالی اضافی هستند، یعنی به اپلیکیشنی در گوشی هوشمند شما متصل هستند که به بیماران و پزشکان اجازه می‌دهد تا آسم را بهتر مدیریت کنند. استنشاق‌های هوشمند حتی دارای حسگرهایی هستند که می‌توانند در مناطقی با گرده‌ها یا مناطق با آلودگی بالا کار کنند. این حسگرها یادآوری می فرستند و حتی به شما اطلاع می دهند که به دستگاه تنفسی نیاز دارید. استنشاق‌های هوشمند به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که به‌طور خودکار تعداد دفعات استفاده افراد از استنشاق‌های خود را ردیابی کنند و رکورد را نگه دارند.

8. اینترنت اشیا و پزشکی

اینترنت اشیا گرایش دیگری در فناوری‌های صنعت مراقبت‌های بهداشتی است، زیرا افراد بیشتری از دستگاه‌های پوشیدنی، برنامه‌های کاربردی یکپارچه و مانیتورها برای نیازهای مراقبت‌های بهداشتی استفاده می‌کنند. همراه با ML و AI، اینترنت اشیاء پزشکی می تواند انواع پیشرفته دستگاه های پزشکی سنتی را ارائه دهد.

9. واقعیت مجازی و افزوده

واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) در صنعت مراقبت های بهداشتی طیف گسترده ای از کاربردهای عملی از جمله آموزش جراحی و برنامه ریزی را ارائه می دهند که به بیماران و جراحان کمک می کند تا با روش های پزشکی راحت تر شوند.

AR و VR همچنین به درمان سلامت روان و مدیریت درد مزمن کمک می کنند.

10. یادگیری ماشینی (Machine Learning)

با ظهور داده های بزرگ سلامت، اهمیت یادگیری ماشینی در مراقبت های بهداشتی افزایش می یابد. ML می تواند داده های پزشکی را غربال کند و الگوهایی را که برای نتایج بهتر بیمار مورد استفاده قرار می گیرد، تشخیص دهد. در سال های آینده، مراقبت های بهداشتی بیشتر بر ML برای توسعه دارو، کشف دارو و بهبود فرآیندهای صنعت داروسازی متمرکز خواهد شد.

تجزیه و تحلیل پیش‌بینی‌کننده ML از طریق جزئیات ژنتیکی کار می‌کند و نحوه واکنش سلامت فرد در شرایط خاص را مشخص می‌کند.

مزایای فن آوری های مراقبت های بهداشتی

اما مزایای این فناوری های مراقبت های بهداشتی چیست؟

  • افزایش تجربه بیمار

با استفاده از فناوری های مراقبت های بهداشتی، می توان داده های بیماران را در کل سیستم سازمان های بهداشتی متعدد اندازه گیری و ذخیره کرد. فناوری همچنین به خودکارسازی تجزیه و تحلیل داده‌ها کمک می‌کند تا سازمان‌های مراقبت‌های بهداشتی نتایج را بررسی کرده و از آن‌ها برای شناسایی مسائلی که نیاز به رسیدگی دارند و یافتن راه‌هایی برای بهبود مراقبت و تجربه بیمار استفاده کنند.

  • انعطاف پذیری برای پزشکان و بیماران

کمک فن‌آوری پزشکی از راه دور و پورتال‌های بیمار راه‌های بیشتری برای برقراری ارتباط با متخصصان سلامت ارائه می‌دهد. با فناوری پوشیدنی‌ها، پزشکان می‌توانند راه‌های بیشتری برای محاسبه رفاه بیماران خود بیابند. این فن آوری ها به متخصصان مراقبت های بهداشتی کمک می کند تا علائم را در حالی که بیماران زندگی عادی خود را انجام می دهند، ثبت و تجزیه و تحلیل کنند.

  • تبادل اطلاعات در زمان واقعی

دسترسی به سوابق کامل بیماران همیشه بسیار سخت بوده است. اما با ادغام فناوری‌هایی مانند Blockchain ، AI و Cloud، ذخیره ایمن سوابق بیماران و دسترسی به آن در صورت نیاز آسان‌تر می‌شود.

نتیجه

با تمام فناوری های ذکر شده در بالا و مزایای آنها، حتماً برخی از فناوری ها را جذاب تر از سایرین یافته اید و اگر شما یک پزشک هستید، می توانید از یک یا چند مورد از آنها در سازمان خود استفاده کنید تا نه تنها در زمان بلکه در هزینه ها نیز صرفه جویی کنید.

نیازی به گفتن نیست، استفاده از این فناوری ها به شما کمک می کند تا تجربه کلی و مراقبت از بیماران را بهبود بخشید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha