مدیرکل دفتر ارتقای سلامت و خدمات پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: اکنون هزار و ۳۶۰ مرکز مراقبت پرستاری دارای مجوز در سطح کشور فعال است و به بیماران خدمات مختلف پرستاری را ارایه می‌دهند.

بیش از ۱۳۰۰ مرکز «مراقبت پرستاری در منزل» در کشور فعال است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،«مریم رسولی» که برای شرکت در پودمان آموزشی توسعه مهارت‌های عمومی و اختصاصی حوزه پرستاری منطقه آمایشی سه کشور به کرمانشاه سفر کرده است روز پنجشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: این مراکز که بر اساس قوانین وزارت بهداشت و درمان جزو مراکز خصوصی به شمار می‌روند در طی ۲ سال گذشته به دلیل شیوع کووید۱۹ با استقبال خوبی از سوی مردم مواجه شده است.

وی افزود: مجوز تاسیس این مراکز از طریق ادارات صدور پروانه های معاونت درمان دانشگاه های علوم پزشکی داده می‌شود تا بر اساس شرح وظایف و تعرفه ابلاغی کار مراقبت از بیماران را در منزل انجام دهند.

مدیرکل دفتر ارتقای سلامت و خدمات پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: هرچند که توزیع این مراکز مشاوره و خدمات پرستاری در منزل در سطح کشور عادلانه نیست ولی فرصت مناسبی به وجود آورده است تا بیماران مختلف در شرایط بیماری، در مواردی که مشکل حادی نداشته باشند، بدون نیاز به مراجعه مراکز بهداشتی و درمانی، خدمات مراقبتی لازم را دریافت کنند.

رسولی اضافه کرد: در دوران شیوع کووید به دلیل آنکه بیشتر تخت های بیمارستانی اشغال بود و همچنین شماری از مردم از مراجعه به کلینیک ها و بستری در بیمارستان ترس داشتند این مراکز برای مردم بیشتر شناخته شد تا خدمات و مراقبت های لازم از آنها توسط کارشناسان پرستاری در منزل انجام گیرد.

این شیوه از ارائه خدمات درمانی نه تنها در ایران و بلکه در جهان به عنوان یکی از کم هزینه ترین، مطرح ترین و در دسترس ترین روش های مراقبت به شمار می رود که موجب کاهش بار مراجعان به مراکز بهداشتی و درمانی نیز می‌شودوی با بیان اینکه خدمات مختلف جهت تداوم مراقبت و درمان بیماران و ارائه آموزش های مراقبت از خویش در منزل توسط کارشناسان پرستاری اینگونه مراکز به مددجویان ارائه می شود افزود: این شیوه از ارائه خدمات درمانی نه تنها در ایران و بلکه در جهان به عنوان یکی از کم هزینه ترین، مطرح ترین و در دسترس ترین روش های مراقبت به شمار می رود که موجب کاهش بار مراجعان به مراکز بهداشتی و درمانی نیز می‌شود.

یکی از مشکلات مراکز مراقبت پرستاری عدم پوشش بیمه ای این خدمات است

رسولی با بیان اینکه یکی از مشکلات مراکز مراقبت پرستاری در حال حاضر در کشور عدم پوشش بیمه این خدمات است افزود: در دوران کووید، دانشگاه علوم پزشکی قزوین به عنوان پایلوت، خدمات را به صورت دولتی و با دریافت مجوز موقت، از طریق پرستاران داوطلب بیمارستان ارایه کرد و به صورت مقطعی موافقت شد تا بیمه، خدمات آن بیمارستان تقبل و پرداخت کند.

مدیرکل دفتر ارتقای سلامت و خدمات پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یادآور شد: گزارش های دانشگاه علوم پزشکی قزوین از اجرای این طرح نشان داد که علاوه بر کاهش هزینه ها ، شمار مراجعان بستری در زمان پیک کووید به بیمارستان بسیار پایین آمده و رضایتمندی گیرندگان خدمت افزایش یافت.

وی افزود: براساس نتایج خوبی که از اجرای آزمایشی این طرح بدست آمد در حال نیازسنجی هستیم که آیا می توان مراکز دولتی را در کنار مراکز خصوصی پیش بینی کرد تا با ارایه سازو کارهای لازم خدمات را از طریق ترخیص بهنگام، از بیمارستان به منزل انتقال داد.

فعالیت مرکز مراقبت پرستاری در کشور ساماندهی می شود

رسولی ادامه داد: علاوه بر این در تلاش هستیم تا با طراحی یک سامانه، خدمات ارایه شده در منزل از جمله صلاحیت نیروهای پرستاری شاغل در مراکز مراقبت پرستاری را ساماندهی و در کنار آن میزان رضایتمندی کسانی که از این خدمات استفاده می کنند را نیز بررسی نمود.

پرستاری در منزل را می‌توان جزو خدمات ضروری بهداشتی و درمانی دانست که با توجه به سالمند شدن جامعه و مشکلات زندگی شهری، حالا به بخشی از خدمات مورد نیاز افراد به خصوص در شهرهای بزرگ تبدیل شده است.

پودمان آموزشی توسعه مهارت‌های عمومی و اختصاصی حوزه پرستاری منطقه آمایشی سه کشور به مدت سه روز و با حضور ۱۵۰ نفر از مدیران پرستاری دانشگاه های علوم پزشکی استان های کرمانشاه، کردستان، ایلام، همدان و دانشکده اسدآباد در هتل پارسیان کرمانشاه در حال برگزاری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha