رئیس شورای عالی استان‌ها با اشاره به اینکه در فصل سرما کشور در مقابل دوگانه توقف صنایع و مازوت‌سوزی و آلودگی هوا قرار می‌گیرد، گفت: تلاش شهرداری‌ها برای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی با هدف کاهش آلودگی هواست.

هیچ نیروگاهی در تهران مازوت استفاده نمی‌کند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، پرویز سروری در تشریح روند تأثیرگذاری مدیریت شهری در موضوع آلودگی هوا با تأکید بر اینکه در تهران نیروگاه‌ها به هیچ عنوان از مازوت استفاده نمی‌کنند، گفت: امروز متأسفانه در کشور در ارتباط با تأمین برق با توجه به شدت مصرف با مشکلات بسیاری مواجه هستیم. این افزایش مصرف ما را در مقابل دوگانه‌ای قرار داده است که یا باید مجموعه‌های صنعتی را متوقف کنیم یا باید در برخی استان‌ها برای تأمین برق از مازوت استفاده کنیم که به تبع آن آلودگی هوا را به همراه دارد و امروز این مشکلی است که با آن مواجه هستیم.


سروری ادامه داد: با تمام این مشکلات تا جایی که امکان‌پذیر بوده گاز به‌عنوان جایگزین مازوت استفاده می‌شود که یک نمونه آن در کلانشهر تهران است که نیروگاه‌ها از مازوت استفاده نمی‌کنند؛ اما با توجه به کاهش دما در کشور شدت مصرف گاز هم افزایش زیادی داشته و به‌سختی تأمین مصارف خانگی و سایر بخش‌ها انجام می‌شود.


رئیس شورای عالی استان‌ها با تأکید بر اینکه برای رفع معضل آلودگی هوا باید همه دستگاه‌های مرتبط با هم‌افزایی تدابیر لازم را اتخاذ کنند، افزود: وقتی از یک سو تولید خودرو باز گذاشته می‌شود و سالانه ۸۰۰ هزار دستگاه خودرو وارد شهر می‌شود در حالی که خروجی حتی ۱۰ درصد این رقم هم نیست، یعنی یک غول بزرگ متحرک آلودگی در شهر رها شده است. در این شرایط اگر صنایع متوقف شوند تولید آسیب می‌بیند و عرضه افزایش پیدا می‌کند و به‌دنبال آن قیمت کالاها بالا می‌رود و باز هم مردم آسیب می‌بینند؛ لذا نیاز است در این حوزه اولویت‌بندی انجام شود و تلاش کنیم با فرهنگ‌سازی، مصرف بهینه از سوی شهروندان محقق شود.


وی با اشاره به اینکه بیش از ۸۰ درصد سهم آلایندگی شهر تهران مربوط به منابع آلاینده متحرک است، افزود: مدیریت شهری با وجود تمام مشکلات مالی با تأمین منابع مالی لازم، اقدامات گسترده و مؤثری را برای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی که در سال‌های اخیر در تهران به دست فراموشی سپرده شده بود، برداشته است؛ اما برای موتورسیکلت‌ها باید تصمیم ملی اتخاذ شود و شهرداری به تنهایی نمی‌تواند برای جایگزینی موتورهای کاربراتوری به انژکتوری و برقی اقدام کند؛ در حقیقت شهرداری‌ها می‌توانند برای این موضوع تسهیلات فراهم کنند ولی اتخاذ تصمیم منجر به یک اقدام مؤثر، باید توسط دستگاه‌های بالاسری و تعامل دولت و مجلس انجام شود و مدیریت شهری نیز همراهی کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha