سه‌شنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۷
کد خبر: 349203

 وضعیت آلودگی هوا در بسیاری از شهرهای ایران بحرانی است؛ اوضاع و احوالی که عنوان مرگ خاموش را به خود اختصاص داده است. فیلترینگ اگر اجازه بدهد و به فضای مجازی اگر بتوانید سری بزنید، گلایه‌های شهروندان از نقاط مختلف کشور را در قالب فیلم و تصویر و متن و کامنت‌ها خواهید دید.

پناه بردن به خانه؛ تنها راه حل!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی، مردم از بدتر شدن حال بیماران و اوضاع بحرانی آن‌ها نوشته‌اند و مازوت واژه‌ای است تکرارشدنی در میان این نظرها. از سوی بسیاری کارشناسان هم یکی از دلایل اصلی آلودگی اخیر هوای کشور به ویژه در شهرهای بزرگ، مازوت سوزی عنوان شده است. مازوت سوزی در نیروگاه‌های برخی استان‌ها صورت می‌گیرد.

یکی از این نیروگاه‌هایی که همچنان به مازوت سوزی ادامه می‌دهد، نیروگاه شازند شهر اراک است؛ اراکی که به گفته شهروندانش هوا ندارد. مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان هم در مورد آلودگی هوا گفته بود که هیچ سیستمی برای کنترل آلاینده‌های ناشی از سوخت مازوت در نیروگاه رامین اهواز تعبیه نشده. اینطور به نظر می‌رسد که مسئولین در ایران راهکار عملی و بلندمدتی برای این مشکل ندارند. معاون وزیر نفت درباره سوخت مازوت، به شرایط کمبود گاز اشاره کرده و گفته با توجه به رشد حدود 300درصدی مصرف گاز طبیعی در بخش خانگی و تجاری و صنایع غیر عمده و حمل و نقل و در نتیجه کاهش شدید گاز قابل تخصیص به صنایع بزرگ و به‌ویژه نیروگاه‌های حرارتی تولید برق، استفاده از سوخت دوم(پشتیبان) که سوخت مایع نفت‌گاز و نفت‌کوره (مازوت) است، ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است روز گذشته شروین تبریزی، مسئول روابط عمومی اورژانش تهران از افزایش مراجعه کنندگان به اورژانس، خبر داده و گفته: «در روزهای آلودگی هوا به نسبت روزهای دیگر 10 تا 15درصد مراجعه بیماران افزایش یافته است. ما تقریبا از 19 تا 21 آذر، هزار و 600 مریض تنفسی داشتیم که از این تعداد 328 نفر به مراکز درمانی انتقال یافته‌اند.» بنا به گفته‌های او «از 24 تا 26 آذر ماه در مجموع حدود دو هزار و 400 نفر در این سه روز مشکل قلبی و تنفسی پیدا کرده‌اند؛ از 11 تا 18 آذر، 8 هزار و 500 ماموریت قلبی و تنفسی داشتیم که آمار سه روز هفته جاری از کل هفته یاد شده، بیشتر بوده است!» مطابق آماری که اعلام شده است، آلودگی هوا عامل مرگ سالانه بیش از 40 هزار نفر در کشور است و می‌تواند به قیمت جان افراد تمام شود.

تنها راهکار مسئولان؛ از خانه خارج نشوید!

بنابر اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، شاخص آلودگی هوا در حال حاضر روی عدد 131 و کیفیت هوای پایتخت برای گروه‌های حساس ناسالم است. بنا بر پیش‌بینی‌های انجام‌شده با تداوم شرایط پایدار جوی و عدم وزش باد مؤثر هم‌زمان با افزایش ترافیک صبحگاهی بر میزان غلظت ذرات معلق افزوده خواهد شد و کیفیت هوا در بیشتر مناطق به‌ ویژه مناطق پرتردد در وضعیت ناسالم و ناسالم برای گروه‌های حساس قرار خواهد گرفت. تداوم این شرایط جوی در طول روز از پراکندگی آلاینده‌ها جلوگیری خواهد کرد. افزایش نسبی تندی باد در برخی ساعات تا حدودی سبب کاهش غلظت آلاینده‌ها خواهد شد، با این حال افزایش ترافیک شامگاهی غلظت آلاینده‌ها و برقراری وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس در بیشتر مناطق را به‌ دنبال خواهد داشت‌. عدم وزش باد مؤثر با افزایش تردد خودروها باعث تجمع آلاینده‌ها و برقراری وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس در بیشتر مناطق پرتردد خواهد شد. استمرار شرایط پایدار جو در طول روز پراکندگی آلاینده‌ها را محدود خواهد کرد. گفتنی است با تداوم شرایط پایدار جو و عدم وزش باد مؤثر هم‌زمان با افزایش ترافیک شامگاهی غلظت ذرات معلق افزایش خواهد یافت و کیفیت هوا در بیشتر مناطق در محدوده ناسالم برای گروه‌های حساس قرار خواهد گرفت. این‌ها آمار و اطلاعاتی است که توسط سازمان‌ها و موسسات اطلاع‌رسان ذی‌ربط در این روزها منتشر می‌شود و البته مسئولین بعد از آن توصیه‌هایی هم می‌کنند و می‌گویند که مثلا از خانه خارج نشوید و مواردی از این دست. از سوی دیگر در روزهای آلودگی اعلام می‌شود هوا برای چه گروه‌هایی ناسالم است، متأسفانه طی هفته‌های اخیر هوای تهران برای تمام گروه‌ها ناسالم شده، در این میان کودکان و سالمندان که جزو گروه‌های پرخطر به حساب می‌آیند، بیش‌ترین آسیب را متحمل می‌شوند، نتیجه این سهل انگاری‌ها به شماره افتادن نفس مردم است. طبق تحقیقات آلودگی دائمی هوا به‌طور متوسط بیش از دو سال از عمر هر فرد می‌کاهد، وضعیت خطرناکی که می‌شود از افزایش مراجعه مردم به مراکز درمانی، متوجه آن شد. در این شرایط به نظر می‌رسد که مجازی شدن مدارس و دانشگاه‌ها هم تاثیری بر کاهش آلایندگی‌ها نداشته است، دعای مسئولانه برای بارش و وزیدن باد کارساز نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha