وقتی صحبت از عسل طبیعی می‌شود، یعنی در مورد عسلی صحبت می‌کنیم که زنبور برای تهیه آن از شهد گل‌ها و گیاهان تغذیه کرده است و عسل به دست آمده حاصل تغذیه از مواد قندی نیست.

عسل طبیعی و خام چه خواصی دارد؟ 5 خواص عسل طبیعی

چنین عسلی خواص خیلی زیادی دارد، در حقیقت وقتی از خواص عسل طبیعی صحبت می‌شود، منظور خواص عسل طبیعی است نه سایر عسل‌ها، در این مطلب قصد داریم کمی با عسل طبیعی و خواص شگفت انگیز آن آشنا شویم.

به چه عسلی طبیعی گفته می‌شود؟

از آنجایی که قرار است در این مطلب در مورد خواص عسل و خرید عسل صحبت کنیم پس بهتر است ابتدا بدانیم به چه عسلی، عسل طبیعی گفته می‌شود. عسل طبیعی به عسلی گفته می‌شود که زنبور برای تهیه آن از شهد گل‌ها و گیاهان استفاده کرده باشد.

تنها راه تشخیص بدون خطای عسل طبیعی، انجام آزمایش است که در آن فاکتورهای ساکارز، دیاستاز، پرولین و نسبت فروکتوز به گلوکز بررسی می‌شود.

هنگامی که به برگه آزمایش عسل نگاه می‌کنید، باید تمامی این فاکتورها در محدوده لازم قرار داشته باشند، که برای ساکارز باید عدد مورد نظر زیر 5درصد باشد، برای پرولین باید بالای 180 باشد، برای دیاستاز باید بالای 8 باشد و برای نسبت فروکتوز به گلوکز باید بالای 0.9 باشد.

البته مهمترین فاکتورها یکی میزان ساکارز است که باید زیر ۵درصد باشد و همچنین دیگری میزان پرولین است که وجود آن در عسل به این معنی است که زنبور برای تهیه آن از شهد گل‌ها استفاده کرده است، هرچند با میزان ساکارز معمولا می‌توان طبیعی بودن عسل را متوجه شد اما بهتر است به سایر فاکتورها هم دقت داشته باشید.

برای افرادی که به دنبال عسل کم شیرین هستند، خرید عسل گون توصیه می‌شود، عسل گون ساکارز پایینی دارند و برای افراد دیابتی هم مناسب تر است.

عسل طبیعی و خام چه خواصی دارد؟ 5 خواص عسل طبیعی

آیا همه خواص عسل طبیعی واقعی هستند؟

اگر جستجویی در اینترنت انجام داده باشید یا به عطاری رفته باشید، حتما مشاهده کرده‌اید که خواص بسیار زیادی را برای عسل طبیعی بیان کرده‌اند، اما واقعیت این است که تنها بخشی از این خواص پشتوانه علمی محکمی دارند و مابقی بیشتر به صورت تجربی بررسی شده‌اند که بخشی از آنها ممکن است در آینده پشتوانه علمی هم پیدا کنند.

ما در این مطلب خواصی از عسل طبیعی را که پشتوانه نسبتا محکم تری دارند بیان می‌کنیم، در ادامه همراه باشید.

دقت داشته باشید که برخی از خواص درمانی عسل طبیعی بین تمامی عسل‌ها مشترک است و در انواع عسل طبیعی یافت می‌شود، اما برخی از خواص هم در هر نوع عسل با توجه به نوع گیاهی که زنبور از آن تغذیه کرده است متفاوت است.

  1. عسل طبیعی، سرشار از آنتی اکسیدان

عسل طبیعی خام حاوی مجموعه ای از مواد شیمیایی گیاهی است که به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند. برخی از انواع عسل به اندازه میوه ها و سبزیجات آنتی اکسیدان دارند. آنتی اکسیدان ها به محافظت از بدن در برابر آسیب سلولی ناشی از رادیکال های آزاد کمک می کنند. رادیکال‌های آزاد موجب پیری می‌شوند و در شکل گیری سرطان نقش دارند.

  1. بهبود سرفه و گلودرد

مروری بر مطالعات نشان داد که عسل می تواند بر سایر اشکال مراقبت برای بهبود عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی برتری داشته باشد.

مصرف عسل باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و از بروز بیماری‌های اینچنینی جلوگیری می‌کند. در این بین عسل آویشن یکی از بهترین عسل‌ها برای مشکلات مجاری تنفسی است، که علت آن‌ هم مقادیر بالای آنتی اکسیدان موجود در این عسل است.

  1. عسل طبیعی مفید برای افراد دیابتی

هرچند که میزان قند موجود در عسل صفر نیست اما به مراتب کمتر از مربا و سایر مواد قندی است و برای افراد بهترین کار این است که به جای خوردن مربا و سایر مواد قندی از عسل استفاده کنند، حتی به جای شیرین کردن چای با شکر از عسل طبیعی استفاده کنند.

در واقع عسل طبیعی از این نظر برای افراد دیابتی مفید است که می‌تواند جایگزین مواد قندی و مربا شود چرا که میزان قند آن بسیار بسیار کم است. با این حال توصیه ما این است که زیر نظر پزشک مصرف شود.

  1. عسل طبیعی، التیام بخش زخم‌ها

یک بررسی در سال 2018 نشان داد که عسل دارای خواص ضد میکروبی است و در یک بررسی دیگر در سال ۲۰۱۷ نشان داده شد که عسل، بره موم و ژل رویال ممکن است مزایای سلامتی بالقوه ای برای مهار میکروبی و بهبود زخم داشته باشند.

عسل تقریبا برای انواع زخم و سوختگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. گفته می‌شود روس‌ها و آلمانی‌ها در جنگ جهانی اول از عسل برای بهبود سریع‌تر جراحات و سوختگی‌ها استفاده می‌کرده‌اند.(+)

  1. عسل برای مشکلات گوارشی

اگرچه تحقیقات نشان می دهد که تاثیر عسل بر مشکلات گوارشی محدود است با این حال ممکن است به عنوان یک درمان برای باکتری هلیکوباکتر پیلوری (H. pylori)، که یکی از علل شایع زخم معده است، موثر باشد.

عسل، یکی از قوی‌ترین مهارکننده‌ها بر ضد التهابات گوارشی و زخم‌های معده‌ای است که توسط باکتری به وجود آمده اند. هرچند که زخم معده به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود، اما زمانی که توسط باکتری ایجاد شده باشد، عسل طبیعی به خوبی التهاب آن را کاهش می‌دهد، چرا که عسل طبیعی یک ضد باکتری قوی است.

عسل طبیعی و خام چه خواصی دارد؟ 5 خواص عسل طبیعی

عسل با موم بخریم یا بدون موم؟

همین ابتدا بهتر است بدانید که موم داشتن یا نداشتن عسل، هیچ ارتباطی به طبیعی یا غیر طبیعی بودن آن ندارد، پس تصور نکنید که اگر عسل موم دارد، حتما طبیعی است.

اما توصیه ما به شما این است که عسل را بدون موم خریداری کنید، چرا که اولا ممکن است زنبوردار از موم مصنوعی استفاده کرده باشد که روی عسل هیچ تاثیر منفی ندارد، اما این موم برای خوردن مناسب نیست، دوما ممکن است زنبوردار از موم برداشت قبلی استفاده کرده باشد که بازهم برای عسل مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما خود موم از نظر بهداشتی برای مصرف مناس نیست.

عسل تغذیه‌ای چیست؟

عسل تغذیه‌ای به عسلی گفته می‌شود که زنبور به جای تغذیه از شهد گیاهان، از مواد قندی تغذیه کرده است، معمولا زنبوردارها در فصولی که گل و گیاه برای شهد گیری وجود ندارد، از این روش برای زنده نگه داشتن زنبورها استفاده می‌کنند، اما برخی هم به طور کلی از مواد قندی استفاده می‌کنند و عسل خود را به عنوان عسل تغذیه به بازار عرضه می‌کنند که قیمت خیلی کمتری نسبت به عسل طبیعی دارد.

عسل تغذیه‌ای بی خاصیت نیست، چرا که توسط زنبور عسل تولید شده است، اما خواص آن به مراتب کمتر از عسل طبیعی است.

عسل طبیعی از کجا بخریم؟

متاسفانه تنها را دقیق تشخیص عسل طبیعی از تغذیه‌ای، انجام آزمایش است، هرچند که شاید با نگاه و کمی تجربه بتوانید عسل تقلبی و مصنوعی را تشخیص دهید، اما تشخص عسل تغذیه‌ای از عسل طبیعی به راحتی ممکن نیست، زیرا هر دو توسط زنبور تولید شده اند.

از سوی دیگر انجام آزمایش عسل هم برای همه خریداران به دلیل هزینه بالا ممکن نیست، در چنین شرایطی توصیه ما خرید از فروشنده معتبر و مورد اعتماد است.

فروشنده مورد اعتماد هم کسی است که محصولاتش را با ضمانت بازگشت وجه عرضه می‌کند، چنین فروشنده‌ای نسبت به محصولاتش اطمینان دارد و از مورد آزمایش قرار گرفتن محصولاتش نگرانی ندارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha