شنبه ۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۶
کد خبر: 349366

با وجود ثبت پایین ترین تورم ماهانه از ابتدای امسال، بخش بهداشت و درمان طی یک ماه تورم 8.8 درصدی را ثبت کرد که عجیب و کم سابقه است.

آوار تورم بر سلامت

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، مرکز آمار کشور با ارائه گزارشی درباره نرخ تورم کشور در آذر امسال از افزایش 4دهم درصدی نرخ تورم نقطه ای برای کل کالاها و خدمات و البته کاهش 2دهم واحد درصدی برای نرخ تورم ماهانه خبر داده؛ بر اساس این گزارش، نرخ تورم سالانه نیز در آذرماه به رقم 45 درصد رسیده است که نسبت به ماه قبل یک درصد افزایش دارد. در این میان تورم بخش بهداشت و درمان رقم عجیبی را ثبت کرد.

منظور از نرخ تورم نقطه‌ای، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل است. نرخ تورم نقطه‌ای در آذر ١٤٠١ به عدد 48.5 درصد رسیده است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین 48.5 درصد بیشتر از آذر ١٤٠٠ برای خرید «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند.

نرخ تورم نقطه‌ای آذر ١٤٠١ در مقایسه با ماه قبل 0.4 واحد درصد افزایش یافته،اما نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی ها و دخانیات» با کاهش 2.4 واحد درصدی به 65.3 درصد و در گروه «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» با افزایش 2 واحد درصدی به 38.9 درصد رسیده است.

با این حال بخش بهداشت و درمان تورم سنگینی را تجربه کرده و نرخ تورم ماهانه در بهداشت و درمان به 8.8 درصد رسیده که کم سابقه است.

تورم سنگین بخش بهداشت و درمان در شرایطی است که مسئولان این بخش پس از حذف ارز 4200 وعده داده بودند که با اجرای طرح دارویار، مانع افزایش قیمت ها و فشار به مردم در این بخش شوند، ولی با وجود وعده های مطرح شده، علاوه بر کمبود برخی اقلام دارویی، شاهد رشد عجیب هزینه ها در این بخش بوده ایم. به این ترتیب تورم ماهانه در بخش بهداشت و درمان به 8.8 درصد رسید که به معنای رشد حدود 9 درصدی هزینه ها طی یک ماه گذشته از ابتدا تا انتهای آذرماه است.به این ترتیب تورم این بخش با فاصله زیاد بیش از تورم ماهانه دیگر بخش هاست.

همچنین تورم نقطه به نقطه بهداشت و درمان نیز به 51.9 درصد رسید که به معنای رشد حدود 52 درصدی قیمت کالاها و خدمات در بخش بهداشت و درمان در آذر امسال نسبت به آذر سال قبل است. تورمی که می تواند سلامت مردم را تحت تاثیر قرار دهد و آثار جبران ناپذیری بر بهداشت و سلامت مردم به جا گذارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha