باران آمد، برف هم آمد اما نه تاثیری بر منابع و مخازن آب داشت و نه تاثیری در رفع آلودگی هوا. بر اساس داده‌های شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، با وجود بارندگی‌های اخیر، کیفیت هوای پایتخت در اکثر مناطق در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس، قرار گرفت و میانگین غلظت ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون عدد 121 و 122را نشان دادند.

 باران هم هوا را نشست

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی، باران آمد، برف هم آمد اما نه تاثیری بر منابع و مخازن آب داشت و نه تاثیری در رفع آلودگی هوا. بر اساس داده‌های شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، با وجود بارندگی‌های اخیر، کیفیت هوای پایتخت در اکثر مناطق در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس، قرار گرفت و میانگین غلظت ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون عدد 121 و 122را نشان دادند.

بر اساس شاخص کیفیت هوا (AQI)، زمانی که شاخص عددی بین 101 تا 150 را نشان دهد، کیفیت هوا در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس، است. هرچند که گفته شد هوای تهران از ساعت13 روز یکشنبه (4دی) ناسالم بوده اما گویا از ساعت 4 بامداد روز گذشته با رسیدن به عدد 97 بنا به آنچه مسئولین می‌گویند، مطلوب شد و گویا همین‌طور در مرز مطلوب و نامطلوب در نوسان بوده. مرکز پایش آلودگی هوای محیط زیست استان تهران هم اطلاعیه‌ای صادر کرد و گفت؛ با پایان یافتن موج برف و باران در استان تهران، هوای این استان در روز چهارشنبه آلوده خواهد بود.

و دوباره توصیه‌ها شروع شد که چه گروه‌های سنی از خانه بیرون نروند چه فعالیت‌هایی در فضای باز صورت نگیرد و از کدام ماسک‌ها بهتر است استفاده شود و... معمولا وقتی هوا آلوده می‌شود، مقامات مسئول رسیدگی به وضعیت و کیفیت هوا در نهایت دست به دامان بارندگی می‌شوند و همان‌طور که آمار و اطلاعات و کیفیت ملموس نشان می‌دهند، بارندگی‌های اخیر تاثیری بر کاهش آلودگی هوا نداشته‌اند.

مسئولین در تمام سال‌های گذشته چه کاری باید انجام می‌دادند و بر کدام زیر ساخت‌های بنیادین متمرکز می‌شدند که مشکلی را نه سطحی و موقت بلکه دائمی رفع کنند؟مجید فراهانی، عضو سابق شورای شهر تهران در پنجمین دوره آن، پیشتر و اوج روزهای آلودگی هوای تهران، انتقاداتی را به سیاست‌های مسئولین شهری مطرح کرده و گفته بود بر اساس قانون هوای پاک، همه دستگاه‌هایی که در بحران آلودگی هوا نامشان ذکر می‌شود، زیر مجموعه و در واقع تحت راهبری و فرماندهی شهرداری هستند و این در حالی بود که علیرضا زاکانی، شهردار تهران در چندین مرتبه گفته بود که 23 دستگاه مسئولند و شهرداری هم یکی از آنهاست .

اتفاقا یکی از وعده‌های اصلی او در زمان انتخابات شهرداری بود. آقای فراهانی از این قضیه متعجب بود که چرا شهرداری تاکنون یک جلسه هم در این خصوص ترتیب نداده تا با حضور دستگاه‌ها و مسئولین ذی‌ربط، چاره‌ای برای این کار اندیشیده شود و در عوض جلسات قرارگاهی بی‌ارتباط با وظایف و مسئولیت‌های شهرداری برگزار شود.

او در بخشی از انجام داده، به بحث کارهای فوری و کارهای زیرساختی با تاثیرگذاری درازمدت، اشاره می‌کند و این نکته برای ما روشن می‌شود که اگر یک سری فعالیت‌های درازمدت در خصوص رفع آلودگی هوای تهران، در یک مدیریت شهری برنامه‌ریزی شود، ممکن است در مدیریت بعدی پیگیری نشده و رها شود و به این ترتیب مدیریت‌های متنوع ساز خودرا برای رفع آلودگی هوا بنوازند. این طور که به نظر می‌رسد، منافع و نزدیکی‌های جریانی و تفکرات سیاسی بر تخصص و پیگیری اعمال کارشناسانه که انجام رساندنش به نفع شهروندان باشد، ارجحیت دارد و این آلودگی هواست که همچنان دودش به چشم مردم می‌رود.

قرار بود مازوت نسوزانیم و از ورود کامیون‌ها به شهر جلوگیری شود

بحث رفع آلودگی هوا، بحثی زیرساختی است، از مجید فراهانی می‌پرسیم که آن‌ها در دوران چهار ساله‌ای که مسئولیت عضویت در شورای شهر تهران را به عهده داشتند، اگر کارهایی که در زمینه رفع آلودگی هوای تهران انجام داده‌اند، آیا تاثیری هم گذاشته است؟ او می‌گوید که «کارها چند جهت دارند؛ یکی کارهای فوری و فوتی هستند که باید خیلی زود انجام شده و تاثیر آنی دارند و دیگری بحث کارهای زیرساختی و تاثیر درازمدت آن است که آن‌ها هم باید در برنامه کاری گنجانده شوند.»

دکتری رشته مدیریت پروژه و ساخت، درحوزه کارهای فوری فوتی و اورژانسی که باید انجام شود و قطعا در بحث آلودگی هوا تاثیر خواهد داشت، مساله جلوگیری از سوزاندن مازوت توسط صنایع اطراف شهر تهران را مطرح می‌کند؛ همچنین جلوگیری از ورود کامیون‌هایی به شهر که گازوئیل را به صورت ناقص می‌سوزانند.

فراهانی ادامه می‌دهد که «بنا بود بر اساس وعده‌ها، اتوبان کمربندی شهید بروجردی تکمیل شود و کامیون‌ها برای عبور و مرور، دیگر وارد شهر تهران نشوند و از کمربندی عبور کنند که علی‌رغم وعده‌ها هنوز این جاده تکمیل نشده.» به همین دلیل از نظر این کارشناس شهری، یک سری کارهای فوری هست که باید انجام شود و یکسری کارهای دیگر هم مثل گسترش حمل و نقل عمومی و مسائلی از این دست، تاثیرات درازمدت خواهند داشت.

تا نوسازی انجام نشود، آلودگی هوا کم نمی‌شود

اما بحث گسترش ناوگان حمل و نقل عمومی که مطرح می‌شود، باز هم وعده‌های مسئولان در خصوص افزایش واگن‌های مترو و اتوبوس‌ها در سطح شهر به یاد می‌آید؛ وعده‌هایی که به حقیقت نزدیک نشدند و تنها توصیه‌هایی مبنی بر استفاده شهروندان از وسایل حمل و نقل عمومی در روزهای آلودگی هوا مطرح شد. در خصوص این ناوگان یک مساله دیگر هم مطرح می‌شود و آن بحث فرسودگی آن است.

به نظر می‌رسد هرچه فرسوده‌تر باشند هوا را بیشتر آلوده می‌کنند. در این زمینه روز گذشته، داریوش گل‌علیزاده، سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه افزایش تعداد وسایل نقلیه فرسوده بر اثر کند پیش رفتن روند از رده خارج کردن این وسایل در سنوات گذشته، نقش مهمی در تشدید آلودگی هوای تهران در سالجاری داشته است، گفت: «نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی و شخصی تهران شامل اتوبوس‌ها و تاکسی‌های عمومی و خودروها و موتورسیکلت‌های شهروندان، با اسقاط وسایل نقلیه فرسوده و جایگزین کردن وسایل نقلیه کم‌مصرف، یکی از مهم‌ترین راهکارهای کاهش آلودگی هوای پایتخت محسوب می‌شود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha