ویروس کرونا این روزها کشور را به دلیل شیوع سویه‌های جدید ۱ BQ و XBB وارد پیک هشتم کرده است و اکنون مهمترین موضوع برای پیشگیری و مقابله با این زیرسویه و جلوگیری از مرگ‌های سیاه کرونایی مانند تیر و مرداد ۱۴۰۰ تکمیل چرخه واکسیناسیون است.

کرونا دوباره جان گرفت/ ضرورت تکمیل چرخه واکسیناسیون با زیرسویه جدید

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، از زمان شروع واکسیناسیون کرونا از ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ تاکنون بیش از ۱۵۵ میلیون دز واکسن کرونا تزریق شده است و همین فرایند باعث کنترل جدی ویروس کرونا و کاهش مرگ و میر و ابتلا به این ویروس از سال ۱۴۰۰ تاکنون بوده است.

همزمان با روی کارآمدن دولت سیزدهم روند افزایشی در فرایند واکسیناسیون سراسری و همگانی را شاهد بودیم و مهار ویروس با واکسینه شدن مردم از مرداد ۱۴۰۰ تاکنون برای همه مشخص شد اما با توجه به اینکه کرونا دوباره جان گرفته باید برای تزریق واکسن اقدام کنیم.

در روزهای سیاه با مرگ‌های روزانه ۷۰۰ نفری از کرونا، واردات واکسن با همت دولت سیزدهم جان بسیاری از مردم ایران را نجات داد زیرا در تیر و مرداد با شیوع سویه دلتا روزانه بسیاری از خانواده‌ها داغدار شدند و عزم دولت با رایزینی و ورود واکسن‌های مختلف، روزهای بدون مرگ را برای ما رقم زد.

واکسیناسیون سراسری و تجربه روزهای بدون مرگ کرونایی

این همه تلاش از سوی دولت نشان داد که در صورت واکسیناسیون سراسری می‌توانستیم که روزهای سیاه کرونایی را با تزریق واکسن به صفر برسانیم همانطوری که در ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ نخستین روز بدون مرگ را در ایران تجربه کردیم.

بسیاری از کارشناسان و اپیدمیولوژیست‌ها در روزهای سخت کرونا تزریق واکسیناسیون را مهمترین راهکار برای مقابله با این ویروس کشنده تاجدار می‌دانستند اما در دولت دوازدهم بیشترین واکسن ثبت شده ۲۶ میلیون و ۵۲۴ هزار و ۶۱۰ دُز واکسن بود این در حالی که پس از ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ و با تشکیل دولت سیزدهم ۱۳۵ میلیون و ۴۷۵ هزار و ۳۹۰ دز واکسن ثبت سفارش شده که این رقم با اقدامات دولت دوازدهم فاصله زیادی دارد.

تعداد کل واکسن وارد شده قبل از ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ و همزمان با تشکیل دولت سیزدهم فقط ۱۸ میلیون و ۷۵۴ هزار و ۶۱۰ دز واکسن بوده است در حالی که جمع کل واردات واکسن بعد از ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ و در دوران دولت سیزدهم به رقم ۱۴۳ میلیون و ۲۴۵ هزارو ۳۹۰ دز واکسن رسیده است.

اگرچه فقط در آذرماه ۱۳ روز بدون فوتی در آمارهای کرونا به ثبت رسیده است باید برای فرار از این غول تاجدار مردم را برای تزریق واکسن کرونا ترغیب کرد تا دیگر آن روزهای مرگ‌آور با این ویروس را شاهد نباشیم.

ضرورت احیای مراکز واکسیناسیون

حال که زیرسویه جدید در بسیاری از کشورهای دنیا دوباره رخ نمایان کرده است ضرورت احیای مراکز واکسیناسیون با توجه به تاکید رئیس جمهور و سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا را دوچندان کرده است.

سیدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور با تاکید بر اجرای دقیق طرح‌های پیشگیری هوشمند و کنترل کامل مبادی ورودی کشور گفت: افزایش آمار شیوع کرونا در نقاط مختلف جهان بالابردن سطح مراقبت‌های بهداشتی را ضروری کرده است و وزارت بهداشت تمهیدات لازم برای تجهیز و آمادگی مراکز واکسیناسیون را فراهم کند تا کسانی که ۶ ماه از تزریق آخرین دز واکسن کرونای آنها گذشته، بتوانند نسبت به تجدید واکسیناسیون اقدام کنند.

ادامه خبر رئیس جمهور درباره تمهیدات لازم برای مقابله با کرونا را اینجا بخوانید.

آمار پایین تزریق واکسن کرونا در روزهای اخیر

کرونا نشان داد که با واکسیناسیون پایداری ندارد و باید با واکسیناسیون سراسری این ویروس را مانند سال گذشته از پای درآورد اما این روزها آمارها این موضوع را تایید نمی‌کنند.

آمار تزریق واکسن کرونا در روز سوم دی و یک هفته پیش ۱۵۵ میلیون و ۱۰۶ هزار و ۷۵۴ دُز بوده و روز دهم دی نیز این آمار به ۱۵۵ میلیون و ۱۲۱ هزار و ۳۷۷ دُز رسیده است و این آمارها نشان می‌دهد که در یک هفته گذشته ۱۴ هزار و ۶۲۳ نفر تمایل به تزریق واکسن کرونا را داشته‌اند.

این روند کاهشی تزریق واکسیناسیون در سه روز گذشته نیز بسیار مشهود است به گونه‌ای که آمار تزریق واکسن در روز هشتم دی ۱۵۵ میلیون و ۱۱۶ هزار و ۱۹۴ دُز از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام شده است و نسبت به روز دهم دی این رقم فقط پنج هزار و ۱۸۳ نفر رشد تزریق واکسن را نشان می‌دهد.

براساس آمارهای وزارت بهداشت، از ۱۵ آبان ۱۴۰۱ میزان واکسیناسیون در کشور به رقم ۱۵۵ میلیون و ۱ هزار و ۷۶۰ دُز رسیده است و روز دهم دی و با گذشت ۵۵ روز میزان تزریق واکسن کرونا به رقم ۱۵۵ میلیون و ۱۲۱ هزار و ۳۷۷ دُز رسیده و این آمار نشان می‌دهد در ۵۵ روز گذشته فقط ۱۱۹ هزار و ۶۱۷ نفر واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند.

اینکه کمتر از ۲ ماه گذشته کمتر از ۱۲۰ هزار نفر واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند نشان می‌دهد که مردم به دلیل کاهش آمار کرونا در ماههای اخیر تمایل کمتری به تزریق واکسن داشته‌اند و باید برای تشویق مردم و جلوگیری از مرگ ناشی از کووید۱۹ مردم را برای تزریق واکسن و رعایت پروتکل‌های بهداشتی هدایت کرد.

استفاده از ماسک و تزریق واکسیناسیون دوباره برای افراد بالای ۱۸ سال

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز در این باره با اشاره به نکاتی از این ستاد در روز دهم دی اظهار داشت: احتمال افزایش موارد بیماری کرونا در هفته‌های آینده با توجه به گسترش بیماری در کشورهای منطقه، شرق آسیا و کشور های اروپایی وجود دارد.

عباس شیراوژن افزود: به همین منظور رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک در اماکن بسته و پرازدحام به ویژه مدارس و دانشگاه‌ها بسیار مهم است بنابراین تزریق واکسیناسیون مجدد برای افراد بالای ۱۸ سال که بیش از ۶ ماه از آخرین نوبت تزریق واکسن گذشته باشد، نیاز است.

با توجه به شناسایی اولین موارد سویه‌های جدید BQ۱ و XBB نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی نسبت به آینده داشت

وی ادامه داد: آمادگی مراکز درمانی و تیم‌های واکنش سریع برای شرایط احتمالی گسترش بیماری و تامین داروهای موردنیاز، تشدید مراقبت‌های مرزی در مرزهای زمینی ، هوایی و دریایی نیز ضروری است.

شیراوژن همچنین بر تشکیل کمیته ویژه‌ای برای تأمین نیروهای انسانی مورد نیاز مراکز بهداشتی و درمانی با حضور دستگاه‌های مختلف تاکید کرد.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره پیش‌بینی‌ها از وضعیت کرونا در کشور نیز گفت: با توجه به شناسایی اولین موارد سویه‌های جدید BQ۱ و XBB نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی نسبت به آینده داشت.

رفتار ویروس در سویه‌های مختلف متفاوت است اما به نظر می‌آید که اگر مردم در واکسیناسیون و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی با ما همراهی کنند، وضعیت بغرنجی نخواهیم داشت. واکسیناسیون علیه کرونا بسیار مهم است زیرا باید سطح ایمنی جامعه بالا رود.

واکسیناسیون در پیشگیری موثر است

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره سویه جدید گفت: در مورد مقایسه خطر این زیرسویه با زیرسویه‌های دیگر باید کار مطالعاتی صورت گیرد.

پدرام پاک‌آیین در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و سلامت ایرنا اظهار داشت: یکی از مهمترین موضوعات برای مقابله با این ویروس تزریق واکسن کروناست و معتقدیم که واکسیناسیون ایجاد ایمنی می‌کند و در پیشگیری موثر است.

به همین منظور به مردم به ویژه افراد دارای بیماری زمینه‌ای توصیه می‌شود که نسبت به تزریق نوبت یادآور خود اقدام کنند و افرادی که تاکنون در تکمیل واکسیناسیون خود اقدامی نکرده‌اند از این فرصت برای تزریق واکسن کرونا استفاده کنند.

وی درباره اقداماتی که این وزارتخانه برای واکسیناسیون در کشور دارد گفت: قرار است مراکز واکسیناسیون برای تزریق واکسن کووید ۱۹ دوباره فعال شود و درباره آن اطلاع‌رسانی خواهد شد.

پاک‌آیین اضافه کرد: طبق مصوبه کمیته ملی واکسن کرونا افراد بالای ۱۸ سال و دارای بیماری زمینه‌ای که مدت ۶ ماه از آخرین تزریق واکسن آنها گذشته باید نسبت به تزریق نوبت یادآور اقدام کنند.

وی ادامه داد: توصیه داریم به افراد در محیط‌های بسته یا متراکم حتما از ماسک استفاده کنند.

آمارهای واکسیناسیون رضایت‌بخش نیست

سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به این سوال که در روزهای و هفته‌های اخیر براساس گزارش‌های این وزارتخانه آمار تزریق واکسن بسیار پایین اعلام شده است، اظهار داشت: در چند روز گذشته کمتر از پنج هزار نفر برای واکسیناسیون مراجعه داشته‌اند که باید با همکاری رسانه‌ها مردم را در این زمینه ترغیب کرد.

حضور کمتر از پنج هزار نفر در روزهای اخیر را برای تزریق واکسن کرونا شاهد هستیم

وی ادامه داد: مراجعه به مراکز واکسیناسیون مطابق انتظار و رضایت‌بخش نیست و براساس آمارها حضور کمتر از پنج هزار نفر در روزهای اخیر را برای تزریق واکسن کرونا شاهد هستیم.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به عزم صورت گرفته از سوی مسئولان اجرایی کشور، باید رسانه‌ها مردم را به سرعت به فراخوان تکمیل چرخه واکسیناسیون ترغیب کنند.

علائم زیر سویه جدید امیکرون

زیرسویه‌های جدید اومیکرون با نام‌های۱ BQ و XBB دارای علایم گوارشی مانند تهوع، استفراغ و دل درد است و افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف در معرض شدید ابتلا به آن قرار دارند.

فرد مبتلا یکی از علائم گوارشی مانند تهوع، استفراغ، دل درد، آبریزش بینی، گلودرد و بدن درد را خواهد داشت، دوره نقاهت این بیماری نیز سه روز است اما توصیه به استراحت تا یک هفته شده است.

با توجه به مشاهده سه مورد ابتلا به زیرسویه‌های جدید امیکرون، احتمال ورود موج هشتم کرونا به کشور تقویت شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha