تروما یکی از سخت ترین رویدادهای روانی می باشد. این بیماری فرد را به سمت ایجاد اختلالات استرس پس از سانحه و علائم همراه با آن سوق نمی دهد.

چه کسانی تحت تاثیر تروما قرار دارند؟

فردی که آسیب جسمی، عاطفی و آسیب تهدید کننده زندگی دارد دچار بیماری تروما می باشد. این رویداد یا شرایط اثرات نامطلوب پایداری بر روی فرد دارد. تروما می تواند سلامت روان، سلامت جسمانی، سلامت عاطفی، رفاه اجتماعی یا رفاه معنوی افراد را دچار مشکل کند.

چه کسانی تحت تاثیر تروما قرار دارند؟

تروما هیچ مرزی از نظر سن، جنسیت، وضعیت اجتماعی یا اقتصادی، نژاد، قومیت یا گرایش جنسی ندارد. این بیماری یک تجربه رایج برای بزرگسالان و کودکان در جوامع است و به ویژه در زندگی افراد مبتلا به اختلالات روانی و مصرف مواد رایج است. به همین دلیل، نیاز به پرداختن به تروما به طور فزاینده ای به عنوان بخش مهمی از مراقبت های بهداشتی رفتاری موثر و بخشی جدایی ناپذیر از روند بهبودی دیده می شود.

اثرات تروما :

اثرات حوادث آسیب زا بار سنگینی بر افراد، خانواده ها و جوامع می گذارد. اگرچه بسیاری از افرادی که یک رویداد آسیب ‌زا را تجربه می‌ کنند، بدون تاثیرات منفی پایدار به زندگی خود ادامه می‌ دهند اما عده ای دچار بیماری می شوند.

تحقیقات نشان داده است که تجارب آسیب زا هم با سلامت رفتاری و هم با شرایط سلامت جسمی مزمن، به ویژه آن دسته از حوادث آسیب زا که در دوران کودکی رخ می دهند، مرتبط است. مصرف مواد، شرایط سلامت روان و سایر رفتارهای پرخطر با تجربیات آسیب زا مرتبط است. از آنجایی که این نگرانی‌های مربوط به سلامت رفتاری می‌تواند چالش‌ هایی را در روابط، شغل و سایر جنبه‌های زندگی ایجاد کند، درک ماهیت و تاثیر تروما و کشف درمان مهم است.

بیشتر بدانید: راهکارهای واقعی برون رفت از ترومای اجتماعی

انواع تروما:

این بیماری می تواند به صورت روحی و جسمی باشد که به دو دسته حاد و مزمن تقسیم می شود.

70 درصد از مردم حداقل یک بار در زندگی خود تروما را تجربه می کنند. اثرات و علائم آسیب‌ زای ناشی از آسیب ‌دیدگی می ‌تواند ناتوان‌ کننده باشد. اغلب، این علائم موجی از احساسات، رویدادها و دردهای منفی را ایجاد می کند که به نزدیکان، خانواده، دوستان و در کل جامعه سرایت می کند.

روان زخم التیام نیافته تأثیر مخرب عظیمی بر جهان و جامعه دارد. اثرات این بیماری به مقیاس عظیمی می رسد و ما به سختی شروع به درک عواقب آن کرده ایم.

مانند هر چیز دیگری، یکی از اولین و بهترین کارها این است که در مورد یک موضوع یاد بگیرید. این امر به ویژه در مورد تروما صادق است، زیرا فاقد آگاهی و آموزش گسترده اجتماعی است.

نشانه‌های تروما:

نشانه‌های روان زخم ظریف هستند اما اگر بدانید به دنبال چه چیزی باشید، به راحتی قابل تشخیص می باشند. درمانگران تروما تایید می کنند که این علائم را می توان به علائم رفتاری، فیزیکی و احساسی تقسیم کرد.

در اینجا چند مورد ضروری وجود دارد که باید مراقب آن ها بود:

  1. کابوس ها و تغییرات در الگوهای خواب
  2. خاطرات سرزده
  3. علائم فیزیکی
  4. تغییرات قابل توجه در اشتها و مشکلات گوارشی
  5. احساسات بسیار منفی
  6. انزوا
  7. تغییر رفتار
  8. افزایش حساسیت
چه کسانی تحت تاثیر تروما قرار دارند؟
راه های درمان تروما

راه های درمان:

وقتی صحبت از درمان تروما به میان می‌آید، هیچ درمان یکسانی وجود ندارد. بهترین نوع آن درمانی است که برای شما کار می‌ کند. یافتن درمان مناسب ممکن است کمی طول بکشد، اما پشتیبانی در طول مسیر در دسترس است.

بیشتر بدانید : بهبودی پس از تروما با خودمراقبتی

درمان می تواند به شما کمک کند رویدادهای آسیب زا را ادغام کنید و آن ها را درک کنید که به شما کمک می کند روند بهبودی را شروع کنید. خاطرات شما از ضربه روانی باقی خواهند ماند، اما آن ها قدرت کمتری بر شما و احساسات شما خواهند داشت.

درمان پردازش شناختی و درمان مواجهه طولانی مدت از رایج ترین نوع درمان ها برای این بیماری می باشند.

بنابراین مهم‌ترین بخش درمان تروما، قرار دادن افراد در معرض احساسات، افکار، احساسات، خاطرات، مکان‌ها و تصاویر مرتبط با تروما است زیرا این به فرآیند حساسیت ‌زدایی کمک می ‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha