در تاریخ بیست و یکم اولین ماه زمستانی که به نظر می‌آید خیلی سخت و سرد باشد، خبر رسید که وزارت نفت تصمیم گرفته به دلیل افت فشار گاز و همچنین کمبود برق، تهران را به‌طور کامل در روزهای شنبه و یکشنبه یعنی 24 و 25 دی ماه تعطیل کند.

قرار بود صادرکننده گاز باشیم ، نگران قطعی گاز شدیم!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی، اخبار مبنی بر تعطیلی یا عدم تعطیلی به جلسات مسئولین موکول شد و سرانجام در عصر روز جمعه، قدرت ا... شفیقی، معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار تهران در گفت‌وگو با رسانه‌ها اعلام کرد که «تمام ادارات، نهادها و سازمان‌های اجرایی استان تهران با هدف مدیریت مصرف گاز شنبه 24دی 1401 تعطیل است.» او توضیح داد که مدارس و دانشگاه‌ها جز امتحانات نهایی پایه دوازدهم نیز تعطیل است و کلیه دستگاه‌ها از لحظه دریافت خبر موظف هستند وسایل گرمایشی گازسوز خود را خاموش کنند.

همچنین شعب بانک‌ها در سراسر استان تهران از ساعت 9 الی 13 فعال هستند و مراکز ستادی بانک‌ها نیز جز مراکزی که خدمات غیرحضوری و آنلاین را پشتیبانی می‌کنند، تعطیل است. معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار تهران توضیح داد که این تعطیلی‌ها صرفاً به جهت تأمین رفاه عموم مردم به ویژه استان‌های شمالی اتخاذ شده است.

اما پیش و بیش از آنکه خبر تعطیل شدن جلب توجه کند، صحبت‌های وزیر نفت، جواد اوجی در رسانه‌ها دست‌به‌دست شد و در کنار اظهاراتش در خصوص پیش بینی زمستان سخت اروپا در برنامه جهان آرا، جلب توجه کرد. اوجی پاییز بود که این حرف‌ها را زده بود. او رو به دوربین طوری گفت که «امسال زمستان سختی در انتظار کشورهای غربی به خصوص اروپاست» و اینکه «ایران می‌تواند بخشی از کمبود انرژی در جهان را تامین کند» که مردم هیچ فکرش را نمی‌کردند قرار است به دلیل کمبود گاز، خانه‌نشین شوند و از صفحه تلویزیون البته اگر برق قطع نشده باشد، چهره همان وزیر را پوشیده در البسه زمستانی ببینند که به مردم توصیه می‌کند لباس گرم بپوشند، از پرده‌های ضخیم استفاده کنند... روز گذشته باز هم صحبت‌های دیگری از وزیر نفت مبنی بر همکاری مردم برای جبران کمبود گاز منتشر شد و شرکت ملی گاز هم با ترسیم یک شرایط بحرانی در بخش گاز، گفت که مردم روزی 6ساعت یک بخاری‌ خود را خاموش و در خروج از این اوضاع کمک کنند.

این شرکت گفت که باید 100 میلیون متر مکعب در روز کاهش مصرف داشته باشیم. مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز تاکید کرد که با خاموش کردن شش ساعته بخاری، روزانه 40 تا 50 میلیون متر مکعب در کل کشور صرفه‌جویی می‌شود. وزیر نفت در یک ارتباط تلفنی با بخش خبری 21، صدا و سیما در خصوص کمبود گاز به ویژه در استان‌های شمال شرق که از آن تحت عنوان زنگ خطر یادکرده، در پاسخ به این سوال که ترکمنستان صادرات گازش را به ایران قطع کرده، پس از زمینه چینی زیادی، این خبر را تایید کرده و گفته «مستحضر هستید که کشورهای همسایه اکثرا به لحاظ سرمایی که دامنگیر شده دچار مشکل شده‌اند، گزارشی که به ما داده‌اند مطرح کردند که حتی در عشق‌آباد هم مشکل گاز پیدا کرده‌اند و قطعی گاز در بخش‌های مختلف، به همین دلیل میزان سوآپ گازیشان را کم کرده‌اند، خواهشم این است به خصوص برای منطقه شمال شرق کشور با همکاری که مردم عزیز خواهند کرد ما این سرما را بدون قطعی گاز پشت بگذاریم.»

و در پاسخ به این سوال که آیا قطع شدن گاز از سمت ترکمنستان فشار گاز را کمی مضاعف می‌کند، اینطور گفته: «مردم عزیز به خصوص در استان‌های شمال شرق کشور هر سه استان گلستان، خراسان و سمنان که مردم عزیز با رعایت و بهینه مصرف کردن گاز خادمین خودشان را کمک کنند که همه هموطنان ما به خصوص شهرستان‌هایی که آخر شبکه هستند مشکل گاز پیش نیاید.»

مجری برنامه اما از او نپرسیده که کشور ما به گفته‌هایی سومین یا چهارمین تولیدکننده گاز جهان است و حتی اگر این را در نظر نگیریم، بر طبق گفته‌های شما قرار بود ما صادرکننده گاز به کشورهای دیگر جهان آن هم با شرط و شروطی باشیم و چه اتفاقی افتاد که حالا برای اینکه گازهای خانگی قطع نشوند باید در خانه بنشینیم، لباس‌های گرم بپوشیم و روزی شش ساعت هم بخاری‌های خود را خاموش کنیم.

ضمن اینکه صرفه‌جویی مصارف خانگی که مسئولان وزارت نفت تا این حد بر آن تاکید داشته و آن را مقصر کم‌گازی و بی‌برقی می‌دانند تا چه حد در رفع بحران موثر است؟ آیا فراهم کردن زیرساخت‌های مناسب جهت جلوگیری از هدررفت و دقیق شدن در صادرات موضوعات مهم‌تری به نظر نمی‌رسند؟

وزیر نفت: تقصیر سرمای کم سابقه بود

جواد اوجی، وزیر نفت، گفته «ما سردترین روزهای سال را تا یکشنبه داریم که این سرما کم سابقه است شاید در 10 سال گذشته چنین سرمایی نداشتیم، بیش از 460 شهر و 27 استان زیر دمای صفر است، بعضی از شهرستان‌ها و استان‌ها تا منهای 12 و 15 و حتی بعضی از شهرستان‌ها منهای 28 هم گزارش شده است.» او در حالی گفته «تا به این لحظه ما هیچ گونه قطعی گاز ما در بخش خانگی و تجاری در هیچ کجای کشور گزارش نداشتیم» که تصاویر و گزارش‌هایی از سوی مردم در شبکه‌های اجتماعی مبنی بر قطعی گاز در تهران و سایر شهرهای ایران گزارش شده است.

البته از کاهش فشار به‌خصوص در استان‌های شمال شرق کشور یاد کرده و گفته که «این خود این یک هشدار است برای مصرف کنندگان و مشتریان و مشترکان عزیز شرکت ملی گاز، وزارت نفت و همکاران‌مان در شرکت ملی گاز تمامی راهکارها از قبل تدابیر لازم را دیده‌اند.» او گفته خوشبختانه حداکثر تولید گاز از میادین گازی پالایشگاه و خطوط انتقال آمادگی کامل را دارند، منتهی اشاره کرده که «اینجا نیاز به همکاری مردم دارد؛ نیاز است مردم عزیز همکاری کنند که هیچ کجای کشور و هیچ کدام از مشترکین ما به خصوص در استان‌های شمال شرق کشور دچار قطعی گاز نشوند.»

او خواهش کرده که «بخاری که اضافی است یا سیستم گرمایشی که شاید در فضایی از منزل است که استفاده نمی‌شود، باید خاموش شود، هنگام ترک منزل یا محیط کار حتماً سیستم گرمایشی را خاموش کنیم، و لباس گرم بپوشیم. دمای 18 تا 21 درجه خیلی کمک می‌کند به خادمین خودتان در صنعت نفت که بتوانیم به همین شکل سیستم را پایدار نگه داریم.»

مشکل فنی که برای یکی از ایستگاه‌ها به وجود آمد

اما همان‌طور که گفته شد مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز بر خاموشی شش ساعته بخاری‌های منازل در روز تاکید کرده. محمدرضا جولایی گفته در حال حاضر 60 تا 70 درصد منازل از بخاری و بقیه از شوفاژ و پکیج جهت گرمایش استفاده می‌کنند اگر مردم در منازل یک بخاری را به مدت 6 ساعت در روز خاموش کنند 40 تا 50 میلیون متر مکعب در روز در کل کشور صرفه‌جویی می‌شود.

جولایی اما روز قبلش نسبت به احتمال قطع گاز و جایگزینی کپسول در برخی مناطق هشدار داده و گفته بود شرایط انتقال گاز اکنون فراهم است ولی با توجه به نیاز برای جایگزینی مخازن گازی، احتمال قطع گاز در برخی نقاط وجود دارد و باید کپسول‌های گاز برای مصرف کنندگان جایگزین شود. مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز، مدعی است که در حوزه گاز، افزایش تولید داشتیم اما میزان مصرف در شرایط یکسان دمایی نسبت به پارسال 30میلیون متر مکعب بیشتر شده است.

او درباره آخرین وضعیت صادرات گاز اینگونه توضیح می‌دهد: «در حال حاضر به‌خاطر مشکل فنی که برای یکی از ایستگاه‌ها به وجود آمده رقم صادرات به 25 تا 30 میلیون متر مکعب رسیده است، در صورت رفع مشکل این میزان دو برابر خواهد شد.» این مدیر شرکت ملی گاز درباره واردات گاز هم توضیح می‌دهد که «اگر به میزان یک میلیون متر مکعب در روز هم وارد کنیم شرایط بالانس منفی را بهبود می‌بخشد، به عبارت دیگر حتی یک متر مکعب هم شرایط بالانس منفی را کم می‌کند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha