تست هولتر مانیتور اصلی ترین و همچنان پرکاربردترین نوع  مانیتورینگ الکتروکاردیوگرافی سرپایی است. هدف اصلی مطالعه هولتر مانیتور تجزیه و تحلیل  فعالیت الکتریکی قلب  خارج از محیط درمانی است. یعنی زمانی که فرد به فعالیت های عادی روزانه خود ادامه می دهد.

هر چیزی که باید درباره تست هولتر مانیتور بدانید

به گزارش سلامت نیوز به نقل از نیویورک کاردیاک هنگامی که فردی تست هولتر مانیتور انجام می دهد، دستگاه مانیتورینگ را برای 24 یا 48 ساعت استفاده می کند و نوار قلب ثبت شده در این مدت متعاقباً برای هر گونه آریتمی قلبی که ممکن است در طول دوره تست رخ داده باشد، و همچنین برای هر نشانه ای تجزیه و تحلیل می شود.

مطالعه هولتر مانیتور در تشخیص آریتمی های قلبی بسیار موثر است، به شرطی که با فرکانس کافی انجام شود، تست بسیار ایمن است.

مانیتور هولتر به نام نورمن جی هولتر، فیزیکدانی که مسئول اصلی اختراع آن در دهه 1950 بود، نامگذاری شده است.

هولتر مانیتور چه چیزی را تشخیص می دهد؟

هولتر مانیتور آریتمی های نادر یا زودگذر قلبی را تشخیص می دهد.

انواع مختلفی از آریتمی های قلبی وجود دارد که می توانند علائم مختلفی ایجاد کنند و از نظر اهمیت پزشکی و درمان آنها بسیار متفاوت هستند.

اگر فردی مشکوک به آریتمی باشد، مهم است که پزشک شما ماهیت دقیق آریتمی را تشخیص دهد تا در مورد آن تصمیم بگیرد که چه کاری باید انجام شود. این بدان معنی است که آریتمی باید در نوار قلب ثبت شود.

با این حال، بسیاری از آریتمی های قلبی به ندرت و کاملاً غیرقابل پیش بینی رخ می دهند و اغلب فقط برای دوره های کوتاهی از زمان وجود دارند. احتمال ابتلا به یکی از این آریتمی های نادر یا زودگذر در حالی که یک پزشک نوار قلب استاندارد (که ضربان قلب را تنها برای 12 ثانیه ثبت می کند) ضبط می کند بسیار کم است.

علاوه بر این، علائم ناشی از آریتمی نیز ممکن است برای مدت کوتاهی باقی بماند. زمانی که فردی که علائم را تجربه می کند می تواند برای ثبت نوار قلب به یک مرکز پزشکی مراجعه کند، اغلب علائم (و آریتمی که باعث آنها شده است) از بین رفته اند.

اینجاست که ارزش مانیتور هولتر مشخص می‌شود. با ثبت تک تک ضربان‌های قلبی که در مدت زمان طولانی اتفاق می‌افتد، در حالی که فرد به فعالیت‌های روزمره خود می‌پردازد، احتمال تشخیص یکی از این آریتمی‌های گذرا بسیار افزایش می‌یابد.

چه زمانی باید مطالعه هولتر انجام شود؟

مطالعه هولتر مانیتور اغلب زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که فرد دارای دوره های گذرا از علائم است که ممکن است با اختلال در ریتم قلب توضیح داده شود. اغلب این علائم عبارتند از:

  • سنکوپ یا نزدیک سنکوپ
  • سبکی سر غیر قابل توضیح
  • تپش قلب

در موارد بسیار کمتر، مطالعات هولتر مانیتور می تواند برای بررسی بخشی از نارسایی قلبی که درد ایجاد نمی کنند نیز مورد استفاده قرار گیرد . از آنجایی که این نارسایی علائمی ایجاد نمی کند، اغلب به آن "ایسکمی خاموش" می گویند. با این حال، تغییرات نوار قلبی ناشی از ایسکمی در مطالعه هولتر اغلب کاملا غیر اختصاصی است و چنین تغییراتی می تواند گمراه کننده باشد.

در این صورت، اکثر متخصصان قلب اغلب مطالعه هولتر را برای این منظور تجویز نمی‌کنند، مگر اینکه با بیماری سر و کار داشته باشند که مطمئن باشند ایسکمی خاموش دارد . مانند فردی که ایسکمی خاموش در تست استرس تشخیص داده شده است. که در گذشته یک حمله قلبی خاموش داشته است.

بنابراین، تا حد زیادی، مطالعات هولتر مانیتور اغلب برای تشخیص آریتمی قلبی استفاده می شود.

خطرات و موارد منع انجام تست

مطالعه هولتر مانیتور عملاً بدون خطر است، به جز احتمال کمی برای تحریک پوست در محل قرار دادن الکترود.

مطالعه هولتر همیشه بهترین نوع بررسی نوار قلب سرپایی برای انجام نیست. اگر علائم واضحی وجود دارد که نوع آریتمی که پزشکان تصمیم به بررسی آن دارد، آنقدر نادر است که بعید به نظر می‌رسد طی 24 تا 48 ساعت رخ دهد، باید نوع دیگری از مانیتورینگ ECG سرپایی که می‌شود برای هفته‌ها (یا طولانی تر) مورد استفاده قرار گیرد، در نظر گرفته شود.

نکات مهم قبل از انجام تست

زمان سنجی

شما و پزشکتان با هم در مورد زمان مناسب برای انجام این تست تصمیم خواهید گرفت. تقریباً دوره 24 تا 48 ساعته معمولاً کافی است، اما بهتر است برای جلوگیری از ایجاد دردسر در امنیت فرودگاه، زمانی را انتخاب کنید که در سفر نیستید. از برنامه‌ریزی برای فعالیت‌های آبی یا فعالیت‌هایی که باعث عرق کردن شما می‌شوند، خودداری کنید. زیرا هنگام پوشیدن مانیتور هولتر باید خشک بمانید.

چه چیزی را می پوشند

در حالی که می توانید هر لباس راحتی بپوشید، یک بلوز گشاد لازم است تا بتوان مانیتور هولتر را به راحتی زیر آن پوشید.

سایر آمادگی ها

شما می توانید همه چیز را مانند قبل از انجام تست به طور معمول مصرف کنید، بخورید و بنوشید. مگر اینکه پزشک شما خلاف آن را به شما بگوید. می توانید داروهای معمولی خود را مصرف کنید. حتما قبل از شروع تست هولتر استحمام کنید، زیرا در هنگام استفاده از هولتر نمی توانید این کار را انجام دهید.

دستگاه مانیتور هولتر چه شکلی است؟

مانیتور هولتر از چندین تکه الکترود کوچک تشکیل شده است که به پوست می‌چسبند و با سیم‌های کوچکی به دستگاه ضبط متصل می‌شوند. دستگاه ضبط می تواند دور گردن بسته شود یا به یک کمربند متصل شود. الکترودها، سیم ها و دستگاه ضبط در زیر لباس شما پنهان شده است. در پایان آزمایش، الکترودها و سیم‌ها برداشته می‌شوند و دستگاه ضبط برای آنالیز به آزمایشگاه بازگردانده می‌شود.

هر چیزی که باید درباره تست هولتر مانیتور بدانید

قرار دادن الکترود مانیتور هولتر

هنگامی که به آزمایشگاه هولتر می رسید، یک تکنسین الکترودها را (که تقریباً به اندازه یک قطعه 50 سنت هستند) در مکان های مناسب روی سینه شما قرار می دهد و آنها را به مانیتور متصل می کند. برای اینکه الکترودها به درستی بچسبند، ممکن است لازم باشد موهای بدن مردان در تکه های کوچک تراشیده شوند.

در طول تست

در طول تست، شما به سادگی از روال عادی خود پیروی می کنید، با دو استثنا بزرگ. اول، شما باید تجهیزات هولتر را خشک نگه دارید.

بنابراین از دوش گرفتن و حمام کردن ناحیه قفسه سینه خودداری کنید.

دوم، شما باید یک لیست از تمام فعالیت‌هایی که انجام می‌دهید، و علائمی که ممکن است در هنگام استفاده از مانیتور هولتر تجربه کنید، داشته باشید. به ویژه، پزشک شما بیشتر به علائم سبکی سر، تپش قلب، سنکوپ، درد قفسه سینه یا تنگی نفس توجه دارد. زمان دقیقی که شما این علائم را تجربه می کنید با ضبط ECG در آن لحظه مقایسه می شود.

می توانید با هولتر مانیتور در جای خود ورزش کنید، اما فقط ورزش های سبک و کم ضربه انجام دهید. تمرینات شدید ممکن است باعث نتایج نادرست شود. علاوه بر این، ورزش‌هایی که باعث تعریق شما می‌شوند ممکن است باعث جدا شدن الکترودها شوند که می‌تواند در دقت آزمایش شما اختلال ایجاد کند.

بعد از تست

معمولاً یک یا دو هفته طول می کشد تا نتایج آزمایش هولتر مانیتور به دست آید. پزشک با شما تماس خواهد گرفت تا در مورد نتایج و مراحل بعدی احتمالی صحبت کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha