درد و خارش گلو، سرفه خشک و کوتاه و گرفتگی بینی از علائم رایجی هستند که معمولا هنگام سرماخوردگی آنها را تجربه می‌کنیم.

کدام غذاها علائم سرماخوردگی را بدتر می‌کنند؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، درمان کامل سرماخوردگی حدود ۵ روز طول می‌کشد، اما اگر رژیم غذایی و روش زندگیمان را تغییر ندهیم، شاهد بدتر شدن علائم سرماخوردگی و آنفولانزا خواهیم بود.

بنابر اعلام دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، ممنوعیت‌های غذایی در هنگام ابتلا به بیماری‌های ویروسی فصول سرد سال شامل موارد زیر است:

غذاهای تند: ادویه‌های تند اگرچه برای رفع احتقان بینی در هنگام سرماخوردگی مفیدند، اما اگر مبتلا به آنفولانزا هستید و از معده درد نیز رنج می‌برید، به هیچ وجه غذایتان را تند نکنید.

غذاهای چرب: وقتی سرما می‌خورید یا آنفولانزا دارید، اشتهایتان کم می‌شود. در این هنگام مصرف غذاهای چرب التهاب بدن را بالا می‌برد.

آب نبات‌های بدون قند: این نوع آب نبات حاوی سوربیتول است که می‌تواند مشکلات گوارشی را تشدید کند. سوربیتول قابل هضم نیست و می‌تواند باعث اسهال و ناراحتی معده شود. اسهال در سرماخوردگی خطرناک است، چون باعث کاهش آب بدن می‌شود.

مرکبات: اگرچه این میوه‌ها سرشار از ویتامین C هستند، اما به کسانی که در هنگام سرماخوردگی و آنفولانزا معده درد دارند، باز هم توصیه می‌شود علاوه بر غذاهای تند، از مصرف مرکبات اجتناب کنند، چون این میوه‌ها باعث تحریک معده شده و حالت تهوع را تشدید می‌کنند.

شیرینی‌ها: مصرف زیاد قند می‌تواند سیستم ایمنی بدن را سرکوب کند. افزایش قند خون باعث مهار کار گلبول‌های سفید خون می‌شود و عفونت در بدن گسترش می‌یابد. به علاوه، مصرف شکر باعث افزایش التهاب در بدن می‌شود.

کافئین: نوشیدنی‌های کافئین‌دار بدن را کم آب می‌کنند. این نوشیدنی‌ها اگر همراه قند باشند، التهاب بدن را افزایش داده و مقابله با عفونت‌ها را سخت‌تر می‌کنند.

غذاهای ترد: این غذاها می‌توانند گلو را تحریک کرده و سرفه را تشدید کنند. کراکر، آجیل و حتی سبزیجات خام را در هنگام سرماخوردگی مصرف نکنید.

ترشیجات: این غذاها نیز، چون حاوی سرکه و نمک هستند، التهاب گلو را افزایش می‌دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha