چهارشنبه ۲۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۵
کد خبر: 350538

​مطالعات جدید نشان می دهد، به تعویق انداختن کارها می تواند دلیلی برای مشکلات جدی سلامتی مثل اضطراب، استرس و دردهای ناتوان کننده بازو و شانه باشد.

به تعویق بیندازید بیمار می شوید

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، امکان ندارد تا به حال کاری را در زندگی‌مان به تعویق نینداخته باشیم. اما این به تعویق انداختن برای بعضی افراد همیشگی است و تبدیل به یک عادت و رفتار شده است. نمونه بارز به تاخیر انداختن کاری را می‌توانید در دانشجوها یا دانش آموزان هنگام خواندن درس ببینید. به تازگی دانشمندان دریافتند افرادی که کارهای خود را عقب می‌اندازند و از انجام آن سر باز می‌زنند، مشکلات جدی سلامتی دارند.



آزمایش سلامت دانش‌آموزان


برای حل این معما، محققان یک مطالعه طولی انجام دادند( یعنی مطالعه ای که افراد را برای مدتی دنبال می‌کنند و در نقاط مختلف مطالعه اندازه‌گیری صورت می‌گیرد.)محققان این مطالعه می‌گویند:« ما 3525 دانشجو را از هشت دانشگاه در استکهلم و اطراف آن انتخاب کردیم و از آن‌ها خواستیم که هر سه ماه یک بار به مدت یک سال پرسشنامه‌ای مربوط به تعویق انداختن را تکمیل کنند.»


این محقق ادامه می‌دهد :«هدف ما این بود که بررسی کنیم آیا دانشجویانی که کار را به تعویق می‌اندازند در معرض خطر بالاتری ازنظر سلامت روانی و جسمی هستند یا خیر. در این آزمایش، دانشجویانی که تمایل بیشتری به اهمال کاری داشتند، با دانشجویانی که تمایل کمتری داشتند مقایسه شدند.»


عوامل تاثیرگذار

عوامل زیادی ممکن است در به تعویق انداختن کارها تاثیرگذار باشد.سن، جنسیت، سطح تحصیلات والدین،مشکلات مالی وتنهایی از جمله این موارد است.


افسردگی، اضطراب و استرس

نتایج آزمایش در بین محصلان نشان داد دانشجویانی که کارهای خود را بیشتر به تعویق می‌اندازند و در واقع سطوح بالاتری از اهمال کاری را دارند، علایم افسردگی، اضطراب و استرس بیشتری را نسبت به بقیه گروه دانشجویان تجربه می‌کنند. سلامت روان در این افراد بیشتر دچار آسیب قرار می‌گیرد.


درد در شانه و خواب بی کیفیت


یکی از مشکلات سلامتی که برای دانشجویان، ایجاد و موجب تعجب دانشمندان شد، ایجاد درد در قسمت شانه‌ها و بازو بود.
دانشجویانی که سطوح بالاتری از اهمال‌کاری داشتند بیشتر از بقیه گروه احتمال داشت درد در ناحیه شانه‌ها و بازوها (یا هر دو) احساس کنند. در حقیقت این افراد دچار درد ناتوان کننده در بازو و شانه‌ها شدند. همچنین این دانشجویان کیفیت خواب خوبی نداشتند و همیشه از این مشکل شکایت می‌کردند.


سبک زندگی ناسالم


سبک زندگی ناسالم از دیگر مواردی است که با اهمال کاری مرتبط است و در حقیقت می‌تواند علت و معلول یکدیگر باشند. نداشتن تغذیه سالم و فعالیت بدنی و تحرک می‌تواند روی به تعویق انداختن کارها اثر بگذارد و همچنین به تعویق انداختن کارها می‌تواند دلیلی برای داشتن یک سبک زندگی ناسالم باشد.محققان این مطالعه می‌گویند:« ممکن است عوامل دیگری که در تحلیل ما لحاظ نشده‌اند، بتوانند ارتباط بین اهمال کاری و پیامدهای سلامت ضعیف را توضیح دهند،البته تحقیقات ما کامل نیست.»


چگونه درمان شویم؟


خبرهای خوبی برای کسانی که کارهای خود را به تعویق می‌اندازند، وجود دارد. آزمایش های بالینی نشان داده است که درمان شناختی رفتاری، در کاهش اهمال کاری مؤثر است.این درمان به فرد کمک می‌کند با تقسیم اهداف بلندمدت به اهداف کوتاه‌مدت، مدیریت عوامل حواس‌پرتی و تمرکز بر یک کار، به ‌رغم تجربه احساسات منفی، بر اهمال‌کاری غلبه و در نتیجه سلامت بدن خود را تضمین کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha