شش سال پیش، سی‌ام دی بود که ساختمانی با عظمت و قدیمی به نام پلاسکو فروریخت. فاجعه‌ای پس از گذشت بیش از نیم دهه هنوز رد پایش در اذهان باقی مانده است.

پلاسکو؛ فاجعه‌ای که عبرت نمی‌شود

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همدلی، اذهان کسانی که در آن ساختمان مغازه‌ای داشتند، کسانی که جمهوری، سعدی و چهارراه استانبول محل تردد هر روزشان بود و پدران، مادران، همسران و فرزندانی که هنوز قلب‌شان با آتش‌نشانانی است که زیر خروارها خاک و آتش و دود ماندند و جان باختند.


شاید آن روز را به خاطر بیاورید شاید بعدها در روزنامه‌ها و سایت‌ها جزییاتش را متوجه شده باشید، اما با اینکه سال‌ها از آن روز می‌گذرد شاید بد نباشد بار دیگر آن اتفاق تلخ را تشریح کنیم؛ پنجشنبه سی دی ۱۳۹۵ ساعت ۸صبح به مرکز آتش‌نشانی هشدار داده شد که ساختمان پلاسکو از طبقه هشتم به بالا دچار حریق شده، اقدامات اولیه برای مهار آتش انجام شد، اما سه ساعت و نیم بعد یعنی درست در ساعت ۱۱:۳۳ و در حالی که تعداد زیادی آتش‌نشان در داخل ساختمان در حال کنترل آتش بودند، کل ساختمان پلاسکو به‌طور عمودی ریزش کرد و به صورت کامل تخریب شد.


جمعه یکم بهمن روز دوم حادثه بود؛ وقتی از آن حوالی رد می‌شدیم سنگینی جو بسیار مشهود بود، سنگینی موقعیتی که چهار عنصر اصلی دست به دست هم داده بودند تا تولید کنندگان زیادی ورشکسته شوند و آتش‌نشانانی که نبودشان آتشی بر جان خانواده‌ها شود. آتش خاک را بسوزاند، آب آن را مهار نکند و هوایی که به گسترش این آتش دامن زده بود.


روز دوم یکی از آتش‌نشانان مجروح در حادثه به نام بهنام میرزاخانی در بیمارستان درگذشت. روزهای بعدی به ترتیب جسد دو شهروند، چهار شهروند، هشت آتش‌نشان و پنج شهروند پیدا شد و در نهایت روز نهم آوار برداری که همزمان با هشتم دی بود عملیات آواربرداری به پایان رسید.


برآورد اولیه خسارت ناشی از آتش‌سوزی پلاسکو حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان بود؛ این سرنوشت ساختمانی بود که به گفته مسئولان آتش‌نشانی و دیگر نهادها بارها درباره وضعیت خطرناک آن هشدار داده بودند از آن سال به بعد دائما فهرستی از ساختمان‌ها یا مراکز نا ایمن منتشر می‌شود، اما هنوز مشخص نشده که وضعیت آن‌ها به چه صورت است.


قبل و بعد از پلاسکو


روزگذشته(جمعه 30 دی‌ماه) ناصر امانی در ششمین سالگرد حادثه پلاسکو با بیان اینکه تاریخ آتش‌نشانی در شهر تهران به دو بخش قبل و بعد از حادثه پلاسکو تقسیم می شود به ایسنا گفت: «وقتی در ایران اولین خودرو آتش‌نشانی و نخستین فرد به عنوان آتش‌نشان مشغول به کار شد از دهه ۲۰ تا زمان وقوع حادثه پلاسکو یک بخش از سازمان آتش‌نشانی است و از زمان وقوع حادثه پلاسکو تاکنون نیز بخش دیگری از تاریخ این سازمان رقم خورده است. حادثه پلاسکو یک چشم‌انداز جدیدی را در بحث ایمنی در ساختمان‌ها رقم زد، اینکه اگر حادثهای در این زمینه روی داد باید برای نجات جان انسان‌ها ایثار کرد.»‌


او با اشاره به وقوع این حادثه بیان کرد: «از لحظه شروع حادثه که ساعت۱۱.۳۰ صبح بود و تلویزیون ریزش ساختمان پلاسکو را نشان داد تا حدود دو هفته تمام مردم ایران چشم‌شان از قاب تلویزیون برداشته نشد، چرا که مستقیم این حادثه پخش می‌شد و یک هم‌ذات‌پنداری، همراهی و پیوند معنوی، روحی و عاطفی بین تمام ملت ایران با خانواده شهدای این حادثه ایجاد شد.»

امانی با اشاره به حضور رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری و مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی در برنامه تلویزیونی به مناسبت ششمین سالگرد حادثه پلاسکو در ادامه گفت: «در این برنامه به راحتی اعلام شد که در شهر تهران بیش از ۳۰ هزار ساختمان ناایمن شناسایی شده است. این رویکرد بعد از حادثه پلاسکو به یک نهضت تبدیل شد همچنین در این برنامه اعلام شد که از این تعداد ساختمان ناایمن در شهر تهران، ۱۲۹ ساختمان خطر آنی دارند و قرار است روز شنبه لیست این ساختمان ها در اختیار رسانه ها قرار گیرد.»


امانی با بیان اینکه صاحبان این ساختمان‌ها در حضور نمایندگان سازمان‌های ذی‌ربط دعوت و به آنها اخطار و مهلت داده شده تا ساختمان‌های خود را ایمن‌سازی کنند، ادامه داد:«اکنون از زمان آخرین مهلتی که سازمان آتش‌نشانی اعلام کرده، مدت‌ها گذشته است و ما باید سریع به مردم اطلاع‌رسانی کنیم و با نصب تابلویی اعلام کنیم این مجموعه اصول ایمنی را رعایت نکرده است تا مردم با اطلاع وارد این ساختمان‌ها شوند. این کار باید انجام شود تا ما شاهد از دست دادن عزیزان آتش‌نشان نباشیم.»


اسامی که کاری برایشان انجام نشد


ناصر امانی اعلام کرده که روز شنبه اسامی ۱۲۹ ساختمان پر خطر اعلام خواهد شد. البته فراموش نشود که ساختمان حتما نباید قدیمی و کهنه‌ساز باشد تا در معرض این خطر قرار بگیرد، ساختمانی مانند متروپل جدید و مجهز بود و آن حادثه تلخ را برای شهروندان به دنبال داشت. دقیقا پس از حادثه متروپل هم اسامی بیش از ۱۰۰ ساختمان منتشر شد، ساختمان‌هایی که یا پارکینگ طبقاتی در مرکز شهر بودند یا پاساژ تجاری که عمده آن‌ها در مناطق ۱۱،۱۲ و ۱۵ حضور داشتند.

اگر کمی به عقب‌تر بازگردیم می‌رسیم به آذر ۱۴۰۰ که اعلام شد تهران علاوه بر اینکه ٣۵٠٠ ساختمان پرخطر دارد ۵٢٩ ساختمان مرکز درمانی و بیمارستان غیراستاندارد را نیز در خود جای داده است. آمار کمی با هم تناقض دارد و کسی هم بابت تفاوت آن‌ها توضیحاتی ارائه نمی‌کند. اگر قرار است اسامی همان ۱۲۹ ساختمانی که در تیرماه اعلام شد، را اعلام کنند بهتر است این کار را انجام دهند و فکر چاره‌ای باشند و کافی است به صحبت قدرت‌الله محمدی، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران عملی شود و تعداد ساختمان‌های پر خطر را تا پایان سال به عدد ۱۰۰ برسانند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha