دوشنبه ۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۳
کد خبر: 350730

یک متخصص رادیوتراپی انکولوژی، در خصوص شیوع و بروز افزایش سرطان در کشور، چند عامل را مورد توجه قرار داد.

سهم ۲۵ درصدی دخانیات از سرطان ها

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، حسین فودازی، از تغییر هرم سنی جمعیت به عنوان مهم‌ترین عامل شیوع و بروز سرطان در کشور نام برد و گفت: سرطان در جمعیت میانسال و سالخورده، از شیوع و بروز بیشتری برخوردار است و جمعیت دهه ۶۰ و ۷۰ کشور نیز رو به میانسالی و سالمندی پیش می‌رود.

وی با عنوان این مطلب که میزان شیوع سرطان در همه دنیا با افزایش سن مرتبط است، افزود: سرطان‌هایی مثل پروستات در آقایان و سرطان پستان در خانم‌ها، از جمله شایع‌ترین سرطان‌هایی هستند که در میانسالی و پیری، شایع می‌شود.

سخنران دومین همایش ملی سرطان، در ادامه به تغییر محیط زندگی از روستایی به شهری اشاره کرد و گفت: کم تحرکی در زندگی شهری، آلودگی‌های زیست محیطی و…، از دیگر علل افزایش شیوع سرطان‌ها تلقی می‌شوند.

فودازی، از آلودگی‌های زیست محیطی به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل مرگ و میر بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت نام برد و افزود: تنفس هوای آلوده، علاوه بر اینکه ریه‌ها را تهدید می‌کند، به دستگاه گوارش نیز آسیب می‌زند.

ابن متخصص رادیوتراپی انکولوژی ادامه داد: تغییر سبک زندگی، مصرف فست فودها و کم تحرکی در زندگی شهری، به همراه آلودگی‌های زیست محیطی، باعث می‌شود تا موتاسیون‌های ژنی اتفاق بیافتد.

فودازی به وضعیت شیوع سرطان‌ها در ایران اشاره کرد و گفت: آنچه را در بالین می‌بینیم، این است که بروز سرطان در سنین پایین با شیوع بیشتر، حتماً نیاز به بررسی‌های بیشتری دارد.

وی با اشاره به سرطان‌های دستگاه گوارش، افزود: سبک زندگی و نوع تغذیه، تأثیر زیادی در شیوع و بروز این سرطان‌ها دارد.

سخنران دومین همایش ملی سرطان، به سرطان پستان اشاره کرد و گفت: نتایج مطالعات علمی نشان می‌دهد که ارتباط مستقیم بین فرزندآوری و میزان شیوع سرطان پستان وجود دارد. همچنین، شیردهی مادر به نوزاد نیز در جلوگیری از ابتلاء به سرطان پستان و تخمدان، مؤثر است.

فودازی تاکید کرد: بروز سرطان پستان در بین خانم‌هایی که ازدواج نکرده اند و فرزند ندارند، از شیوع بیشتری برخوردار است.

این متخصص رادیوتراپی انکولوژی در خصوص راهکارهای جلوگیری از افزایش شیوع سرطان در کشور، گفت: در تمام دنیا، دو راهکار بیماریابی و پیشگیری، مورد توجه قرار گرفته که ما هم از این موضوع مستثنی نیستیم.

وی ادامه داد: درمان سرطان پرهزینه است، از همین رو؛ پیشگیری خیلی مهم است. به طوری که می‌بایست از طریق تغییر در سبک زندگی، اقداماتی را انجام داد که از افزایش موارد سرطان جلوگیری کند.

فودازی افزود: دخانیات، یکی از مهم‌ترین عوامل ابتلاء به سرطان است که اگر حذف شود؛ حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد موارد سرطان کاهش پیدا می‌کند که خیلی مهم است.

وی گفت: اگر سیاست‌های مالیاتی به کار بگیریم تا سیگار برای مصرف کننده گران شود، می‌توانیم در کاهش آمار سرطان موفق باشیم.

سخنران دومین همایش ملی سرطان به مقوله بیماریابی اشاره کرد و افزود: اگر سرطان‌ها در مراحل ابتدایی تشخیص داده شود، در اکثر موارد منجر به درمان بیمار خواهد شد. بنابراین، در برخی سرطان‌های شایع، می‌توان غربالگری را مورد توجه قرار داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha