مدرسه رفتن یا نرفتن؛ عنوان گزارشی بود که در روزهای اخیر بر سر موضوع آلودگی هوای کشور و به تبع آن، تعطیلی مدارس و مخالفت علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با این موضوع نوشته شد. او گفته بود: «تعطیلی‌ها، کمکی به آلودگی هوا و بهبود شاخص‌ها نمی‌کند و این اقدام راه درمان نیست.»

تغییر استانداردهای شاخص آلودگی هوا برای جلوگیری از آلودگی هوا

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی، اما همزمان اخبار تعطیلی مدارس باز هم به گوش می‌رسید تا امروز که وزیر کشور از طرح پیشنهادی در دولت از سوی سازمان محیط زیست برای تغییر در استانداردهای شاخص آلودگی خبرداده تا لازم نباشد در این شرایط مدارس تعطیل شود. از سوی دیگر، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش هم با اشاره به ضرورت تخصیص بودجه برای برگزاری کلاس جبرانی تعطیلات اخیر گفته: اگر تعطیلی برخی از دستگاه‌ها و بخش‌های اداری را برای کنترل آلودگی هوا داشته باشیم شاید ضرر آن در مقایسه با تعطیلی مدارس کمتر باشد.

از این هماهنگی در ایراد سخنانی که گفته شد، بوی تصمیم‌گیری جدی برای تعطیل نکردن مدرسه‌ها از این پس به مشام می‌رسد. خصوصا اینکه وزیر آموزش‌وپرورش هم روز دوشنبه اعلام کرده که مدارس در روز سه‌شنبه در سراسر کشور باز هستند و این موضوع که «رئیس‌جمهور دستور داد دیگر تعطیلی با موضوع آلودگی هوا نباشد.» وزیر آموزش‌وپرورش گفت: مدارس باید آخرین جایی باشد که تعطیل می‌شود.

باید گفت که پیش از این تعطیلات زنجیره وار بر سر آلودگی هوا، قطعی گاز و... مدارس در دوران همه‌گیری کرونا بیش از دوسال تعطیل و به صورت مجازی برگزار می‌شدند. مسئولان در موارد بسیاری، از کنش‌ها و واکنش‌های دانش‌آموزان و نوجوانان را به تاثیرپذیری آن‌ها از فضای مجازی ربط داده بودند.

شاخص‌های آلودگی هوا را تغییر می‌دهیم

وزیر کشور از طرح پیشنهادی در دولت از سوی سازمان محیط زیست برای تغییر در استانداردهای شاخص آلودگی خبرداد تا لازم نباشد در این شرایط مدارس تعطیل شود. احمد وحیدی، وزیر کشور در حاشیه نشست استانداران در پاسخ به سوالی درباره تعطیلی مدارس به جهت آلودگی هوا، گفته: تعطیلی مدارس به‌خاطر رفع آلودگی نیست، بلکه به‌خاطر سلامتی فرزندان‌مان است.

مصوبه‌ای وجود دارد که در آن مشخص کرده در چه شاخصی از آلودگی، مدارس باید تعطیل باشند. گروه‌های اضطراری استان‌ها براساس همین مصوبه ناچارند تصمیم به تعطیلی بگیرند. او اضافه کرد: در هرحال این موضوع موجب شد تا با کمک سازمان محیط زیست پیشنهاد جدیدی را برای دولت تعیین کنیم تا این استانداردها را کمی تغییر دهیم تا لازم نباشد در این شرایط مدارس‌مان را تعطیل کنیم.

ادارات را تعطیل کنید ضرر آن کمتر از تعطیلی مدارس است

اما معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ضمن هشدار درباره اُفت تحصیلی دانش‌آموزان درباره برگزاری کلاس جبرانی برای تعطیلات اخیر مدارس، ادامه داده: تعطیلی مدارس و آموزش مجازی به هیچ عنوان مطلوب نیست و مورد رضایت وزارت آموزش و پرورش و خانواده دانش‌آموزان نیست و همه نسبت به این وضعیت گلایه دارند چرا که آموزش مجازی در بهترین شرایط حداکثر 60 درصد می‌تواند اثربخش باشد.

محمدمهدی کاظمی، افزوده: علاوه بر آموزش، موضوع تربیت دانش‌آموزان نیز دارای اهمیت است باید توجه داشت که مسائل تربیتی و رشد اجتماعی دانش‌آموزان فقط از طریق حضور در مدرسه، ارتباط و در جمع بودن شکل می‌گیرد. معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفته: از تمام مسئولان به‌خصوص استانداران تقاضا داریم موضوع تعطیلی مدارس به‌عنوان آخرین راهکار درنظر گرفته شود حتی اگر تعطیلی برخی از دستگاه‌ها و بخش‌های اداری را برای کنترل آلودگی هوا داشته باشیم شاید ضرر آن در مقایسه با تعطیلی مدارس کمتر باشد.

کاظمی در ادامه توضیحاتش در خصوص مضرات تعطیلی مدارس توضیح داده که: تعطیلات مدارس به‌دلیل آلودگی هوا در تمام کشور فراگیر نیست و در کلانشهرها به‌ویژه استان تهران شاهد این موضوع هستیم، از سوی دیگر در موضوع صرفه‌جویی در مصرف سوخت شاهد تعطیلی اکثر مدارس کشور بودیم اما اگر دانش‌آموزان در مدرسه حضور یابند می‌توان فرهنگ‌سازی در زمینه مصرف بهینه انرژی را انجام داد ضمن اینکه غیرحضوری شدن مدارس تأثیر چندانی بر کاهش مصرف گاز ندارد.

او درباره جبران تعطیلی اخیر مدارس گفته: برای جبران اُفت تحصیلی و آسیب‌های یادگیری دانش‌آموزان باید از تمام ظرفیت‌های موجود استفاده کرد یکی از راهکارها استفاده از نوبت عصر مدارس و روزهای پنجشنبه به‌عنوان تنها زمان در اختیار آموزش و پرورش برای جبران اُفت یادگیری در طول سال تحصیلی است و باید برای استفاده از این ظرفیت‌ها پیش‌بینی منابع لازم انجام شود.

افت نمرات و چاقی دانش‌آموزان

از سوی دیگر او متذکر شده: تابستان امسال بعد از دو سال تعطیلی آموزش حضوری به‌دلیل شرایط کرونا، در ستاد کرونا و با تأیید رئیس‌جمهور، اجرای طرح تعمیق و تثبیت یادگیری، برای جبران اُفت یادگیری مصوب شد اما به‌دلیل تأمین نشدن اعتبار، حق‌الزحمه معلمان هنوز پرداخت نشده است و امیدواریم تا پایان سال 1401 نسبت به تخصیص این اعتبار اقدام شود.

کاظمی ادامه داده: برای کلاس‌های جبرانی تعطیلات اخیر نیز باید پیگیر باشیم و در صورت تأمین منابع می‌توان این کار را انجام داد البته شورای مدارس می‌توانند با استفاده از ظرفیت‌های دیگری از جمله گروه‌های جهادی و معلمان علاقه‌مند در آموزش و پرورش، برای جبران اُفت یادگیری دانش‌آموزان برنامه‌ریزی کنند همچنین می‌توان از ظرفیت درآمدهای اختصاصی و کمک خیّران نیز استفاده کرد.

کاظمی درباره تبعات اُفت تحصیلی دانش‌آموزان متذکر شده: علاوه بر اُفت یادگیری، سلامت دانش‌آموزان آسیب می‌بیند و در ایام کرونا شاهد رشد چاقی دانش‌آموزان بودیم همچنین رشد اجتماعی دانش‌آموزان با مشکلاتی مواجه شده است و خانواده‌ها این آسیب‌ها را به‌خوبی احساس می‌کنند. او ادامه داده: دانش‌آموزان با تعطیلی مدارس، حضور در جمع دوستان و با هم بودن را تجربه نمی‌کنند، بسیاری از شایستگی‌ها از طریق حضور در جامعه محقق می‌شود همچنین به‌لحاظ سطح علمی شاهد اُفت عملکرد دانش‌آموزان در نمرات امتحانات نهایی بودیم و در تمام رشته‌های شاخه نظری افت میانگین نمرات وجود داشت.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش متذکر شده: با توجه به اینکه هم‌اکنون نمرات دانش‌آموزان در پذیرش دانشگاه‌ها تأثیر قطعی دارد، برگزاری آموزش حضوری مطالبه دانش‌آموزان و خانواده‌هاست تا دانش‌آموزان بتوانند در کلاس درس حضور پیدا کنند و وضعیت ارزیابی ما از روند آموزشی حاکی از افت توان یادگیری دانش‌آموزان است البته در سال تحصیلی جاری هنوز امتحانات خرداد ماه برگزار نشده است بنابراین تحلیلی نداریم اما امتحانات داخلی و ارزیابی معلمان از خلل در یادگیری دانش‌آموزان حکایت دارد.

از او پرسیده شده که «آیا شرایط تمام مدارس برابر است و تمام مدارس غیردولتی و دولتی خاص به‌ویژه در دوره متوسطه دوم در شرایط آلودگی هوا تعطیل هستند؟» و این معاون آموزش و پرورش در جواب گفته: تعطیلی مدارس به‌دلیل آلودگی هوا مصوبه استانداری است و آموزش غیرحضوری مشمول تمام مدارس است البته ممکن است گزارش شود که برخی مدارس در روزهای تعطیلات آموزش حضوری دارند اما بیشتر مدارس غیرحضوری بودند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • فاطمه IR ۲۲:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
    0 0
    دردرجه اول سلامتی بچه های ما مهمه بعد آموزش های حضوری بچه سالمه که میتونه تو مجازی هم درس بخونه چرا هیچ کس به فکر سلامت ما مردم نیست خوب به جای این تصمیمات یهویی مشکل آودگی رو وقت بذارن و حل کنن چرا با جون بچه های ما که نسل آینده این کشورن بازی میکنن ما حرفمون رو چطور باید به گوش وزیر برسونیم