سه‌شنبه ۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۸
کد خبر: 350775

شغل، وزن، تغذیه، میزان فعالیت بدنی و استرس از جمله عوامل مهمی هستند که بر بروز درد مفاصل در جوانی اثرگذار خواهند بود.

متهمان درد مفاصل در جوانی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، معمولاً درد مفاصل ما را یاد درد پا یا دست در افراد سالمند یا میان‌سال می‌اندازد. اما درد مفاصل می‌تواند شامل دردهایی مثل آرتریت زودرس در نتیجه ضربه، ورزش یا آسیب‌های مکرر هم باشد. ژنتیک،عفونت یا بد نشستن هم می‌تواند علت به وجود آمدن این دردها در جوانی باشد. در ادامه به بررسی علت درد مفاصل در سن پایین می‌پردازیم تا بتوانید با کنترل و تغییر در سبک زندگی خود از بروز این دردها جلوگیری کنید.

آثار کار


کاری که انجام می دهید تاثیر زیادی بر مفاصل شما دارد. برای مثال اگر شما کارهای سنگین و فیزیکی زیادی انجام می دهید، این کار سنگین تکراری خطر درد مفاصل را افزایش می‌دهد. از سوی دیگر، کم تحرکی بیش از حد هم می تواند مشکل ساز باشد. استخوان ها و مفاصل ما با حرکات مکرر فرسوده می‌شوند. همچنین اگر از ماهیچه هایتان استفاده نکنید، دچار آتروفی عضلانی خواهید شد و این می‌تواند باعث درد و محدودیت در حرکت شود. بنابراین باید تعادل در حرکت داشته باشید.


اهمیت وزن


مطالعات به وضوح نشان می‌دهند که کاهش وزن، خطر ابتلا به اختلالات اسکلتی عضلانی، به ویژه آرتروز در لگن و زانو را کاهش می‌دهد. دلایلی برای درد مفاصل وجود دارد که ژنتیکی هستند و نمی‌توانید درخصوص کنترل آن‌ها کاری انجام دهید، مانند آرتریت روماتوئید یا آرتریت پسوریاتیک ،زیرا شما با آن‌ها متولد شده اید، اما می توانید با کاهش و کنترل وزن خود فشار را بر سطح مفاصل کاهش دهید و از بروز بیماری‌های مفاصل جلوگیری کنید.


فعالیت بدنی


شما می توانید با مقدار متوسطی از فعالیت بدنی در هفته، مفاصل خود را از آتروفی نجات دهید و از بروز دردهای مفصلی در جوانی و حتی میان سالی و سالمندی جلوگیری کنید. لازم نیست حتما به باشگاه‌های ورزشی بروید و دوی ماراتن انجام دهید. 20 دقیقه پیاده روی در روز و بالا بردن ضربان قلبتان کافی است.همچنین می‌توانید حتی زمانی که در رختخواب هستید حرکات کششی انجام دهید یا از طریق یک برنامه همراه ورزشی، فعالیت بدنی داشته باشید.


تغذیه


از نظر متخصصان تغذیه ، ویتامین D، کلسیم و روغن ماهی برای مفاصل بسیار مفید هستند. در مقابل غذاهای حاوی قند بالا، مواد افزودنی و گوشت های فراوری شده برای مفاصل شما مضر هستند و احتمال ابتلای شما به دردهای مفصلی را بالا می‌برند. بنابراین سعی کنید ویتامین D، امگا 3 و کلسیم را به برنامه غذایی خود اضافه و در صورت نیاز با مشورت پزشک از مکمل‌های آن استفاده کنید.


استرس


اگر مشکلات مربوط به تعادل کار و زندگی حل نشود، نمی‌توانید درد مفاصل را به طور کامل درمان کنید. استرس و درد مفاصل یک رابطه دو طرفه دارند به این معنی که استرس درد مفاصل را تداوم می‌بخشد و درد مفاصل استرس را.بنابراین یکی از موثرترین راهکارها برای پیشگیری از درد مفاصل در جوانی تلاش برای کاهش استرس است. برای این کار می‌توانید به طبیعت بروید، دوش بگیرید و با انجام کارهایی که موجب آرامش‌تان می‌شوند،استرس را کاهش دهید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha