به گفته محققان، انجام مانیکور ژل ممکن است آنقدر که بسیاری فکر می کنند ایمن نباشد.

اشعه UV لاک خشک کن ها ریسک سرطان را افزایش می دهد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، محققان می‌گویند لاک خشک کن‌های که از اشعه ماورا بنفش (UV) برای ژل لاک استفاده می‌کنند، پرتوهای احتمالاً خطرناکی از خود ساطع می‌کنند. آنها خاطرنشان کردند که این اشعه‌ها ممکن است منجر به مرگ سلولی و جهش‌های سرطان زا در سلول‌های انسانی شود.

به گزارش مدیسن نت،«ماریا ژیواگی»، محقق ارشد از دانشگاه کالیفرنیا، پس از مشاهده نتایج در آزمایشگاه، مانیکور ژل را کنار گذاشته است.

وی در این باره می‌گوید: «زمانی که تأثیر تشعشعات ساطع شده توسط دستگاه خشک کن ژل لاک را بر مرگ سلولی دیدم و این که در واقع سلول‌ها را حتی پس از تنها یک جلسه ۲۰ دقیقه‌ای جهش می‌دهد، شگفت زده شدم. متوجه شدم که این بسیار نگران کننده است و تصمیم گرفتم استفاده از آن را متوقف کنم.»

«لودمیل الکساندروف»، یکی از نویسندگان این مطالعه، در این باره گفت: «تا جایی که ما می‌دانیم، هیچ کس تا به حال این دستگاه‌ها و نحوه تأثیر آنها بر سلول‌های انسانی در سطوح مولکولی و سلولی را مطالعه نکرده است.»

وی پس از خواندن در مورد یک شرکت کننده جوان در مسابقه زیبایی که یک نوع نادر از سرطان پوست در انگشت خود داشت، تصمیم به انجام این مطالعه گرفت.

وی می‌گوید: «ما شروع به بررسی این مسئله کردیم و متوجه تعدادی گزارش در مجلات پزشکی شدیم که می‌گفتند افرادی که اغلب مانیکور ژل می‌کنند مانند شرکت کنندگان در مسابقه زیبایی، مواردی از سرطان‌های بسیار نادر در انگشتان دست را گزارش می‌کنند.»

با این حال محققان می‌گویند هنوز اظهار نظر قطعی در این مورد زود است.

لاک خشک کن‌ها از طیف خاصی از نور ماور بنفش ۳۴۰-۳۹۵nm برای خشک کردن مواد شیمیایی مورد استفاده در مانیکورهای ژل استفاده می‌کنند.

برای این مطالعه، محققان از سه رده سلولی استفاده کردند: کراتینوسیت های پوستی انسان، فیبروبلاست های پوست انسان و فیبروبلاستهای جنینی موش.

سه نوع سلول در معرض دو وضعیت قرار گرفتند: قرار گرفتن در معرض حاد و قرار گرفتن در معرض مزمن در دستگاه سبک UV با استفاده از ظروف پتری سلول‌ها و دستگاه‌های خشک کن ماورا بنفش.

مرگ سلولی، آسیب و جهش DNA در هر دو وضعیت مشاهده شد.

این تیم دریافت که در یک جلسه ۲۰ دقیقه‌ای با دستگاه‌ها، بین ۲۰ تا ۳۰ ٪ سلول‌ها جان باختند. سه بار قرارگیری متوالی ۲۰ دقیقه‌ای بین ۶۵ تا ۷۰ درصد مرگ سلولی به همراه داشت.

قرار گرفتن در معرض نور UV همچنین باعث آسیب میتوکندری و DNA در سلول‌های باقیمانده شد. براساس این مطالعه، این امر منجر به جهش‌هایی با الگوهای می‌شود که در سرطان پوست در انسان مشاهده می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha