معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به وضعیت ابتلا به سرطان در خوزستان گفت: در ایران سالانه بیش از ۱۳۵ هزار نفر به سرطان مبتلا می شوند و طبق آخرین آمار استخراج شده از گزارش ثبت سرطان در سال ۹۷ کل موارد جدید سرطان در خوزستان ۶ هزار و ۹۳۲ مورد بوده است.

سالانه بیش از ۱۳۵ هزار ایرانی به سرطان مبتلا می‌شوند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر پژمان بختیاری‌نیا با اشاره به آغاز هفته ملی مبارزه با سرطان اظهار کرد: هر ساله پویش ملی سرطان، از ۸ تا ۱۵ بهمن‌ماه به منظور افزایش آگاهی و جلب مشارکت مردم در خصوص قابل پیشگیری بودن سرطان و اصلاح باورهای نادرست مردم در خصوص سرطان از جمله درمان‌پذیر بودن آن و جلب مشارکت سیاست‌گذاران و مجریان سلامت در کنترل عوامل خطر سرطان برگزار می‌شود.

وی افزود: هدف نهایی این پویش، کاهش بروز و مرگ و میر ناشی از سرطان و بهبود کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سرطان است. امسال شعار پویش ملی سرطان "فاصله‌ها را کم کنیم" تعیین شده است که هدف آن کم کردن فاصله بین بی‌خبری از عوامل خطر، علائم و نشانه‌های سرطان و دانستن آن‌ها، کم کردن فاصله از شناسایی بیماری تا تشخیص و شروع درمان، دسترسی به انواع خدمات تشخیصی و درمانی به خصوص در روستاها و مناطق کم برخوردار، ارائه درمان‌های با استاندارد بالا به جای درمان‌های روزمره و کاهش فاصله دارا و ندار با پوشش بیمه‌ای است.

سرطان، دومین علت اصلی مرگ و میر در جهان

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: سرطان دومین علت اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است به گونه‌ای که حدود ۱۰ میلیون مرگ در سال ۲۰۲۰ یا تقریباً یک مورد از هر شش مرگ را شامل می‌شود.

بختیاری‌نیا تصریح کرد: حدود یک سوم مرگ و میرهای ناشی از سرطان به دلیل مصرف دخانیات، شاخص توده بدنی بالا، مصرف الکل، مصرف کم میوه و سبزیجات و عدم فعالیت بدنی است.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: عفونت‌های سرطان‌زا، مانند ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) و هپاتیت، مسئول تقریباً ۳۰ درصد موارد سرطان در کشورهای با درآمد کم و متوسط هستند.

شایع‌ترین موارد سرطان کدام‌اند؟

وی با بیان اینکه بسیاری از سرطان‌ها در صورت تشخیص زودهنگام و درمان موثر قابل درمان هستند، افزود: شایع‌ترین موارد سرطان در جهان در سال ۲۰۲۰ سرطان پستان با ۲.۲۶ میلیون مورد، ریه با ۲.۲۱ میلیون مورد، کولون و رکتوم با ۱.۹۳ میلیون مورد، پروستات با ۱.۴۱ میلیون مورد، پوست (غیر ملانوما) با ۱.۲۰ میلیون مورد و معده با ۱.۰۹ میلیون مورد بوده‌اند.

بختیاری‌نیا ادامه داد: شایع‌ترین علل مرگ‌های ناشی از سرطان در سال ۲۰۲۰ مربوط به سرطان ریه با ۱.۸۰ میلیون مرگ، کولون و رکتوم با ۹۱۶ هزار مرگ و میر، کبد با ۸۳۰ هزار مرگ، معده با ۷۹۶ هزار و پستان با ۶۸۵ هزار مرگ بوده‌اند.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به وضعیت ابتلای کودکان به سرطان تصریح کرد: هر ساله تقریبا ۴۰۰ هزار کودک و نوجوان ۰ تا ۱۹ ساله به سرطان مبتلا می‌شوند.

ابتلای سالانه بیش از ۱۳۵ هزار ایرانی به سرطان

وی با بیان اینکه شایع‌ترین سرطان‌ها در کشورهای مختلف متفاوت هستند، گفت: در ایران سالانه بیش از ۱۳۵ هزار نفر به سرطان مبتلا می‌شوند و طبق آخرین آمار استخراج شده از گزارش ثبت سرطان در سال ۹۷ (آخرین آمار تایید شده از سوی وزارت بهداشت) کل موارد جدید سرطان در استان خوزستان ۶ هزار و ۹۳۲ مورد بوده است که ۳ هزار و ۴۷۷ نفر از این بیماران مرد و ۳ هزار و ۵۷۷ نفر زن بوده‌اند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: شایع‌ترین موارد ابتلا به سرطان در خوزستان به ترتیب سرطان سینه، پروستات، پوست، کولورکتال، معده و مثانه هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha