دانشمندان دریافته‌اند استفاده از لامپ‌های فرابنفش که برای ضدعفونی‌ کردن استفاده می‌شوند، کیفیت هوای داخل ساختمان‌ها را کاهش می‌دهد.

استفاده از لامپ‌های فرابنفش برای ضدعفونی‌ ساختمان‌ها

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، استفاده از اشعه میکروب‌کُش فرابنفش (UVGI) برای ضدعفونی‌کردن فضاهای داخلی، روشی مؤثر برای غیرفعال‌کردن پاتوژن‌های (عوامل بیماری‌زا) مختلف از جمله ویروس سارس کووید۲ است.

باکتری‌ها و ویروس‌ها با قرارگرفتن در معرض اشعه فرابنفش پرانرژی لامپ‌های یو وی (فرابنفش) غیرفعال می‌شوند.

همه‌گیری کووید ۱۹ نیاز به ضدعفونی‌کردن هوا و سطوح مختلف را افزایش داده است.

بیمارستان‌ها به‌تازگی از ربات‌های ضدعفونی‌کننده مجهز به اشعه میکروب‌کُش فرابنفش بیشتر استفاده می‌کنند. با این حال، این روش ممکن است اثرات نامطلوب غیرمستقیم روی افراد داشته باشد که قبلاً بررسی نشده‌اند و به کاهش کیفیت هوای داخل ساختمان‌ها در اثر استفاده از اشعه فرابنفش مربوط می‌شوند.

فرانس گراف (Frans Graeffe)، پژوهشگر مؤسسه تحقیقات سیستم جَوی و زمینی دانشگاه هلسینکی در فنلاند، گفت: تا آن جا که می‌دانیم اولین مطالعه تجربی را درباره تأثیر دستگاه‌های مجهز به اشعه میکروب‌کُش فرابنفش بر کیفیت هوای داخل ساختمان انجام داده‌ایم. ما بر اثرات ربات‌های ضدعفونی‌کننده اشعه میکروب‌کُش فرابنفش بر کیفیت هوای داخل ساختمان تمرکز کردیم تا اثرات نامطلوب احتمالی را بهتر درک کنیم.

روشن‌کردن لامپ‌های یو وی برای ضدعفونی به طور چشمگیری باعث افزایش غلظت گازها و ذرات ریز شد.

تشعشعات فرابنفش خورشیدی بیشتر واکنش‌های شیمیایی را که در جَو اتفاق می‌افتند، از جمله تشکیل اکسیدکننده‌هایی مانند اُزُن (O ۳) و رادیکال هیدروکسیل (OH) را ممکن می‌سازد.

آوردن اشعه فرابنفش به داخل ساختمان‌ها به شکل ربات‌های ضدعفونی‌کننده مجهز به اشعه میکروب‌کُش فرابنفش، امکان انجام واکنش‌هایی را در داخل ساختمان فراهم می‌کند که تا قبل از این در بیرون آن اتفاق می‌افتادند.

واکنش‌های ناشی از تشعشع ممکن است طیفی از گازها و ذرات کوچک را تشکیل دهند که استنشاق آن برای سلامت انسان مضر است. غلظت بالای ذرات با چندین بیماری از جمله بیماری‌های تنفسی مرتبط است.

گراف گفت: پس از ضدعفونی‌کردن اتاق‌ها، بهتر است قبل از ورود به آن‌ها مدتی (۳۰ تا ۴۰ دقیقه) صبر کنید یا با استفاده از وسایل حفاظتی مانند یک ماسک اکسیژن وارد آن‌ها شوید.

بر اساس یافته‌های گراف و همکارانش، قبل از این که استفاده از چنین دستگاه‌هایی فراگیر شود، باید اثرات آن بر کیفیت هوا بیشتر بررسی شود تا مشخص شود چگونه دستگاه‌های مختلف ضدعفونی‌کننده مجهز به اشعه میکروب‌کُش فرابنفش بر کیفیت هوای داخل ساختمان تأثیر می‌گذارند و مزایای آن‌ها (کنترل ویروس‌ها) بیشتر است یا اثرات نامطلوبشان (کاهش کیفیت هوا).

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha