برخی از عفونت ها و بیماری ها باعث تجمع مایع در فضای بین ریه و قفسه سینه یا بین ریه و دیافراگم می شوند. این مایع ممکن است برای موارد مختلفی از جمله عفونت و سرطان آزمایش شود.

مراحل نمونه برداری مایع جنب یا توراسنتز

به گزارش سلامت نیوز به نقل از دراگز، برخی از عفونت ها و بیماری ها باعث تجمع مایع در فضای بین ریه و قفسه سینه یا بین ریه و دیافراگم می شوند. به این مجموعه مایع، پلورال افیوژن می گویند. افیوژن پلور ممکن است در رادیوگرافی قفسه سینه تشخیص داده شود.

نمونه برداری از این مایع مهم است زیرا به پزشکان امکان می دهد بفهمند چه چیزی باعث جمع شدن مایع شده و چگونه مشکل را درمان کنند.

این مایع را می توان با سوزن نمونه برداری کرد.

چگونه برای نمونه برداری مایع جنب آماده شوم؟

شما باید یک فرم رضایت نامه را امضا کنید که به پزشک شما اجازه انجام این آزمایش را می دهد. برخی از بیماران این آزمایش را در مطب پزشک انجام می دهند، در حالی که برخی دیگر برای آن در بیمارستان بستری می شوند. به طور کلی پزشک شما بر اساس وضعیت پزشکی شما تصمیم می گیرد که آیا شما باید در بیمارستان باشید یا خیر. قبل از انجام عمل رادیوگرافی قفسه سینه یا سونوگرافی انجام می شود.

اگر تا به حال به لیدوکائین یا داروهای بی حس کننده مورد استفاده در مطب دندانپزشکی واکنش آلرژیک داشته اید، به پزشک خود اطلاع دهید. اگر آسپرین، داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی یا سایر داروهایی که بر لخته شدن خون تأثیر می گذارند مصرف می کنید، با پزشک خود مشورت کنید. ممکن است لازم باشد قبل از آزمایش، دوز این داروها را قطع یا تنظیم کنید.

هنگام انجام نمونه برداری مایع جنب چه اتفاقی می افتد؟

لباس بیمارستان می پوشید و روی تخت یا میز می نشینید و به بالش ها تکیه می دهید. پزشک با گوشی پزشکی به ریه های شما گوش می دهد و ممکن است به پشت شما ضربه بزند تا بفهمد چقدر مایع جمع شده است.

یک محلول ضد عفونی کننده، برای ضد عفونی کردن ناحیه ای از پوست، در یک طرف پشت شما استفاده می شود. یک سوزن کوچک برای بی حس کردن قسمتی از پوست بین دو دنده پایینی شما استفاده می شود. پس از آن، داروی بی حس کننده معمولا برای یک ثانیه حس گزش ایجاد می کند.

سپس یک سوزن روی یک سرنگ خالی وارد پوست می شود و بین دنده ها به جلو هل داده می شود. سوزن تا زمانی که وارد مجموعه مایع داخل دیواره قفسه سینه شما شود به جلو حرکت می کند. ممکن است هنگام وارد کردن سوزن، فشار جزئی را احساس کنید.

سرنگ یک نمونه مایع را بیرون می کشد. اگر پزشک شما بخواهد مقدار بیشتری از مایع را خارج کند، به جای آن از یک لوله پلاستیکی نازک و نرم استفاده می کند. لوله به یک شیشه بزرگ منتهی می شود. در حالی که دکتر در حال اتصال لوله است، ممکن است از شما بخواهد که با صدای بلند زمزمه کنید. این زمزمه برای ایمنی شماست: از کشیدن نفس عمیق جلوگیری می کند که می تواند ریه شما را بزرگ کرده و باعث شود تماس بیشتری با سوزن داشته باشد.

گاهی اوقات 15 دقیقه یا بیشتر طول می کشد تا مقدار لازم مایع خارج شود. اکثر بیماران در این مدت هیچ ناراحتی احساس نمی‌کنند، اگرچه تعداد کمی از بیماران در پایان عمل با منبسط شدن ریه و لمس دیواره قفسه سینه، درد قفسه سینه را احساس می‌کنند. پس از برداشتن مایع، یک باند بر روی پشت شما قرار می گیرد.

نمونه برداری مایع جنب چه خطراتی دارد؟

این روش دارای چند خطر جدی است، اما اکثر بیماران هیچ عارضه ای ندارند.

اگر سوزن به ریه برخورد کند، ممکن است نشت هوا ایجاد شود که در عکس رادیوگرافی دیده می‌شود و ممکن است شما را مجبور کند چند روز در بیمارستان بمانید. برخی از بیماران مبتلا به این عارضه نیاز به قرار دادن یک لوله پلاستیکی ( بین دو دنده دارند. این لوله از فشار خلاء استفاده می کند تا ریه را تا زمان بهبودی منبسط کند.سایر خطرات شامل خونریزی در فضای مایع یا عفونت است.

تغییرات سریع فشار در ریه شما با پر کردن این فضا می تواند باعث شود مقداری مایع از جریان خون به داخل ریه ها نفوذ کند که به آن ادم ریوی می گویند.

اگر بعد از عمل احساس تنگی نفس کردید، به پزشک خود اطلاع دهید.

آیا بعد از اتمام نمونه برداری مایع جنب باید کار خاصی انجام دهم؟

پس از اتمام نمونه برداری باید عکس برداری با اشعه ایکس انجام دهید. تنفس شما پس از عمل باید یکسان و منظم باشد.

چقدر طول می کشد تا نتیجه نمونه برداری مایع جنب مشخص شود؟

این مایع ممکن است برای موارد مختلفی از جمله عفونت و سرطان آزمایش شود. سلول های موجود در مایع مورد بررسی قرار خواهند گرفت. ممکن است چندین روز طول بکشد تا نتایج کامل در دسترس باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha