معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در حال حاضر ۶ هزار پزشک خانواده وجود دارد و نیاز ما ۲۱ هزار پزشک خانواده است که باید برای جذب ۱۵ هزار پزشک جدید اقدام کنیم.

ضرورت جذب ۱۵ هزار پزشک خانواده/ ۴۰ هزار میلیارد تومان بودجه برای مالیات بر سیگار تخصیص یابد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، حسین فرشیدی در یک نشست خبری افزود: اجرای برنامه پزشک از مهمترین اقدامات در نظام سلامت است که بزودی در شهرها عملیاتی می شود .

وی ادامه داد: ۱۳۱ هزار نیروی انسانی که در حوزه بهداشت خدمات ارائه می‌دهند که بخشی از این نیروها به شکل خرید خدمت هستند که باید برای جذب آنها تلاش کنیم.

فرشیدی با بیان اینکه سالانه ۶۰ هزار مرگ بر اثر استعمال دخانیات در کشور رخ می دهد، اظهار داشت: باید مالیات بر سیگار افزایش یابد، اکنون سهم وزارت بهداشت از مالیات بر دخانیات ۶۰ درصد است و انتظار داریم حداقل ۴۰ هزار میلیارد تومان در بودجه سال آینده به این موضوع اختصاص یابد تا بتوانیم از این محل برای حوزه بهداشت و درمان هزینه کنیم.

فرشیدی تصریح کرد: در برنامه پزشک خانواده ارائه خدمات استاندارد، پیشگیری و کاهش بار مالی بیماران و پرداخت از جیب مردم باید محقق شود ، با ارائه این طرح که اکنون در حال برنامه‌ریزی و تامین بودجه آن هستیم، امیدوارم بتوانیم بزودی اجرای آن را سراسری کنیم و انقلاب جدیدی در حوزه سلامت کشور است.

وی تصریح کرد: واکسیناسیون یکی از اهرم‌های کنترل بیماری‌های واگیر در دنیاست و ما توانستیم بسیاری از بیماری‌ها مانند سرخک، سل، فلج اطفال و غیره را با واکسن کنترل کنیم و اکنون با افتخار می‌گوییم که در کشور فلج اطفال نداریم. البته انجام این اقدامات کار آسانی نیست. برخی کشورهای اطراف ما، هنوز ابتلا به فلج اطفال دارند. در مناطق مشکوک به ویژه نزدیک مرز که با کشورهای دیگر تردد داریم، هر سال واکسن در استانهایی مانند سیستان و بلوچستان، بخشی از هرمزگان و کرمان تزریق می کنیم.

تامین واکسن های جدید

فرشیدی از تامین واکسن‌های جدید مانند HPV در کشور خبر داد و گفت: برای واکسن‌های پنوموکوک و روتاویروس هم برنامه داریم. باید زیرساخت‌های این واکسن‌ها در کشور ایجاد شود تا تولید داخلی آن‌ها را داشته باشیم که دو موسسه مانند انستیتو پاستور دارند روی آن کار می‌کنند. در مرحله بعد هم روی HPV کار خواهیم کرد.

وی ادامه داد: قرار است واکسن‌هایی که تاثیرات‌شان مشخص است و دو واکسن پنوموکوک و روتاویروس را وارد برنامه واکسیناسیون کنیم.

فرشیدی ادامه داد: سرطان دهانه رحم، سینه و روده بزرگ از جمله سرطان های مهم هستند.بین ۱۰ تا ۱۲ درصد از افراد جامعه در ریسک ابتلا قرار گرفته اند. بیماری سرطان یکی از نتایج سبک زندگی ناسالم و عدم تحرکم لازم است.

تدوین سند امنیت غذایی

وی افزود: سند امنیت غذایی در حال تدوین بوده،غنی سازی نان با آهن و اسید فولیک در حال انجام است و میزان فقر آهن و مکمل یاری دانش آموزان و مادران باردار در حال انجام است.غنی سازی آرد با ویتامین دی نیز انجام خواهد شد. همچنین بازرسی از نانوایی ها در جهت بررسی میزان جوش شیرین و نمک نان ها انجام خواهد شد.

به گفته فرشیدی، میزان مرگ و میر نوزادان قبل از انقلاب ۱۱۰ در هزار نفر بود که این آمار به ۸/۵ رسیده است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر بیش از ۱۵۵ میلیون دز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: در حال حاضر ۴۸۶ شبکه بهداشت و درمان در کشور داریم و ۲۷۸۱ مرکز جامع سلامت شهری در ایران وجود دارند. حدود ۸۸۰ مرکز جامع سلامت آموزشی نیز وجود دارند. ۲۸۴۶ مرکز جامع روستایی نیز در کشور داریم.

به گفته فرشیدی، در حال حاضر پنج هزار و ۳۲۰ پایگاه بهداشتی و ۱۸ هزار و ۲۳ خانه بهداشت در کشور داریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha