سه‌شنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۸
کد خبر: 351696

پروبیوتیک ها باکتری های مفیدی هستند که می توانند به تقویت سیستم ایمنی،کاهش وزن، بهبود گوارش و هضم غذا، کاهش کلسترول و... کمک کنند.

بهترین زمان برای مصرف پروبیوتیک ها

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، اگر تا به حال اسم پروبیوتیک را نشنیده‌اید کافی است به سوپرمارکت بروید و نگاهی به قفسه لبنیات بیندازید، آن جاست که با تنوع لبنیاتی که برچسب پروبیوتیک دارند، شگفت‌زده خواهید شد.اما پروبیوتیک‌ها چه فایده‌ای دارند و تاثیر آن‌ها بر سلامت بدن چیست که این قدر در بین مردم طرفدار پیدا کرده اند.

پروبیوتیک چیست؟


پروبیوتیک ها، موجودات ریز، زنده و فعال میکروسکوپی هستند که خوردن آن‌ها، باعث تغییر میکروبیوم دستگاه گوارشی ما به منظور سلامتیِ بیشتر می‌شود. بیشتر اوقات به آن‌ها باکتری‌های مفید روده هم می‌گوییم.وجود این باکتری‌های خوب، از رشد و تکثیر باکتری‌های بیماری‌زا جلوگیری می‌کند.


فواید پروبیوتیک‌ها برای بدن کمک به کاهش وزن


باکتری‌های خوب پروبیوتیک به بهبود سوخت‌وساز بدن شما کمک می‌کند و باعث می‌شود به مدت طولانی‌تری احساس سیری داشته باشید.


تقویت سیستم ایمنی بدن


پروبیوتیک‌ها سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شوند، اجازه رشد و تکثیر به باکتری‌های بد را نمی‌دهند و روده را از التهاب و تحریک پذیری در امان نگهمی دارند. بعضی از انواع پروبیوتیک‌ها سبب سرعت گرفتن تولید آنتی بادی می‌شوند و سیستم ایمنی را تقویت می‌کنند.


درمان عفونت قارچی واژن


پروبیوتیک به کشتن مخمر و قارچ‌های واژینال کمک می‌کند. ماست‌های پروبیوتیک کمک می‌کند تا PH محیط واژن متعادل شود و در نتیجه خطر ابتلا به عفونت‌ها کاهش یابد.


سالم بودن روده‌ها


پروبیوتیک‌ها، باکتری‌های خوبی هستند که با باکتری‌های بد بدن شما مبارزه و سلامت دستگاه گوارش شما را تضمین می‌کنند، روده‌ سالم به این معنی است که روده شما خالی از هر گونه باکتری مضر و غنی از پروبیوتیک‌هاست. پروبیوتیک‌ها همچنین قادرند اختلالات میکروبیوتای روده، پس از درمان آنتی‌بیوتیکی را به حداقل برسانند.


کاهش کلسترول


پروبیوتیک‌های فعال و زنده، سنتز کلسترول در کبد را کاهش می‌دهند. به علاوه پروبیوتیک‌ها، اسیدهای صفراوی را کاهش می‌دهند که منجر به کاهش کلسترول می‌شود.


درمان یبوست


یبوست در اثر حرکت کند روده‌ها به وجود می‌آید و پروبیوتیک‌ می‌تواند حرکات روده را بهبود دهد. بنابراین می‌تواند مشکل یبوست را رفع کند.


کاهش اضطراب و افسردگی


ترکیب باکتری‌های گوارشی نه تنها روی سلامت جسمانی اثر می‌گذارد، بلکه بر عملکرد مغز و سلامت روان هم تأثیر دارد. بر اساس پژوهش‌های موجود، برخی از انواع پروبیوتیک‌ها اضطراب را کاهش می‌دهند و نوعی از بیفیدوباکتریوم، یکی از انواع پروبیوتیک‌ها، رفتارهای اضطراب‌گونه را در مبتلایان به ورم روده کاهش داده است.


چه غذاهایی پروبیوتیک دارند


شما کاملاً می‌توانید میکروب‌های مفید بدن خود را از غذاهایی که می‌خورید افزایش دهید. خوشبختانه آن قدر طیف مواد غذایی که پروبیوتیک دارند متنوع و گسترده است که شما می‌توانید با هر نوع رژیم غذایی مواد پروبیوتیکی را به بدن خود برسانید و تعادل بین باکتری‌های بد و خوب بدن را حفظ کنید. شما می‌توانید پروبیوتیک‌ها را از طریق سبزیجات تخمیر شده یا مواد لبنی دریافت کنید.
از جمله معروف‌ترین محصولات پروبیوتیکی می‌توان به این موارد اشاره کرد:


مکمل‌های پروبیوتیکی


نوشیدنی های کمبوچا
تمپه (چیزی شبیه به توفو است)
کیمچی
کلم ترشی
پنیرهای پروبیوتیکی
شیرهای پروبیوتیکی
ماست و کفیر
خیارشور
ماست کفیر
ماست پروبیوتیک
پنیر لاکتیکی، گودا، چدار، موزارلا
کلم ترش
شکلات تلخ
ترشی‌های خانگی
شیرهای غنی شده با پروبیوتیک


بهترین زمان برای مصرف پروبیوتیک چه زمانی است؟


اگر حین غذا خوردن مواد پروبیوتیکی مصرف کنید، ماندگاری آن‌ها افزایش پیدا می‌کند. بنابراین متخصصان همیشه توصیه می‌کنند که افراد دقیقاً قبل از غذا خوردن یا حین غذاخوردن مکمل‌های پروبیوتیکی را مصرف کنند. به این ترتیب آن‌ها راحت‌تر می‌توانند وارد روده و دستگاه گوارش شوند.
بهتر این است که وقتی ناشتا هستید پروبیوتیک مصرف نکنید، چون وقتی ناشتا هستید و معده شما خالی است، PH معده به دو یا سه می‌رسد، بنابراین اسیدیته معده بیشتر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha