اکثر مردم از این واقعیت آگاه هستند که راه رفتن در خواب می تواند فرد را در برابر آسیب آسیب پذیر کند، اما ارتباط قوی بین راه رفتن در خواب و سلامت روان وجود دارد. 

چه ارتباطی بین راه رفتن در خواب و سلامت روان وجود دارد؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وری ول مایند، برخی از شرایط سلامت روان ممکن است باعث شود شما بیشتر در خواب راه رفتن را تجربه کنید. علاوه بر این، راه رفتن در خواب می تواند چندین بیماری روانی را تحریک یا تشدید کند و ممکن است تأثیرات منفی بر روابط و کیفیت زندگی شما داشته باشد.

بیایید نگاهی به تأثیرات راه رفتن در خواب بر سلامت روان، نحوه مدیریت آنها و همچنین نحوه مقابله با راه رفتن در خواب به طور کلی بیندازیم.

راه رفتن در خواب چیست؟

راه رفتن در خواب نوعی پاراسومنیا است، یا رفتار غیر طبیعی خواب. فردی که راه رفتن در خواب را تجربه می کند در حالت «بین» خواب و بیداری است. اکثر حملات راه رفتن در خواب در چند ساعت اول پس از به خواب رفتن اتفاق می افتد و افرادی که راه رفتن در خواب را انجام می دهند معمولاً هیچ خاطره ای از این کار ندارند.

بسیاری از مردم - حدود 18٪ - در برخی از مراحل زندگی دچار راه رفتن در خواب می شوند؛ اگرچه راه رفتن در خواب بیشتر در دوران کودکی رایج است و معمولاً چیزی است که کودکان از آن رشد می کنند. با این حال، بزرگسالان می توانند راه رفتن در خواب را نیز تجربه کنند.

محققان دانشکده پزشکی دانشگاه استنفورد دریافتند که حدود 3.6٪ از بزرگسالان ایالات متحده یک دوره راه رفتن در خواب را در سال گذشته گزارش کرده اند که به حدود 8.4 میلیون نفر می رسد.

علائم راه رفتن در خواب

راه رفتن در خواب برای افراد مختلف متفاوت به نظر می رسد و می تواند از یک قسمت به قسمت دیگر متفاوت باشد. برخلاف تصور رایج، راه رفتن در خواب حتی همیشه شامل پیاده روی هم نمی شود!

در اینجا مواردی وجود دارد که ممکن است در طول یک دوره راه رفتن در خواب رخ دهد:

  • خوابگرد: ممکن است حالت پوچی در صورت، چشمان شیشه‌ای داشته باشد و اگر بخواهید با او ارتباط برقرار کنید واکنشی نشان نمی‌دهد.
  • فرد ممکن است سرگردان باشد، راه برود یا حتی بدود
  • آنها ممکن است سعی کنند لباس بپوشند، اثاثیه را جابجا کنند یا فعالیت های دیگری در خانه انجام دهند
  • برخی از خوابگردها درگیر فعالیت جنسی می‌شوند (به نام سکس‌سومنیا)
  • برخی از خوابگردها ممکن است ادرار کنند
  • برخی از خوابگردها ممکن است سعی کنند ماشین را برانند

نکته مهم این است که راه رفتن در خواب می تواند خطرناک باشد. به عنوان مثال، مطالعه ای که در Sleep منتشر شد نشان داد که 57.9٪ از خوابگردهای بزرگسال در هنگام راه رفتن در خواب رفتار خشونت آمیزی از خود نشان دادند. این رفتار منجر به آسیب به خود یا دیگران شد و تأثیرات منفی بر کیفیت زندگی خوابگردها داشت.

چه چیزی باعث راه رفتن در خواب می شود؟

راه رفتن در خواب معمولاً دلایل متعددی دارد و علل راه رفتن در خواب می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد.

برخی از شایع ترین علل راه رفتن در خواب عبارتند از:

  • ژنتیک، به عنوان راه رفتن در خواب تمایل دارد در خانواده ها اجرا شود
  • سایر اختلالات خواب، مانند آپنه خواب، که خواب فرد را مختل می کند
  • بیماری ها و تب ها
  • کم خوابی مزمن
  • میگرن
  • برخی داروها، از جمله قرص های خواب
  • خوابیدن با مثانه پر
  • صدمات سر یا مغز

سلامت روان چه تاثیری بر راه رفتن در خواب دارد؟

وضعیت سلامت روان شما و همچنین یک وضعیت سلامت روانی موجود، می تواند باعث راه رفتن در خواب شود.

یکی از محرک های اصلی راه رفتن در خواب، تجربه استرس شدید یا مزمن است. برخی از محققان حدس زده اند که تجربه دوره های اضطراب و عصبانیت در طول روز ممکن است شانس راه رفتن در خواب را در افرادی که مستعد آن هستند افزایش دهد.

تحقیقات دیگر نشان داده است افرادی که در خواب راه می روند در مدیریت احساسات پرخاشگری خود مشکل دارند. تجربه درگیری های حل نشده در طول روز و زندگی با آسیب های فرآوری نشده نیز ممکن است عواملی برای راه رفتن در خواب باشد.

علاوه بر این، شرایط سلامت روانی خاصی وجود دارد که ممکن است خطر راه رفتن در خواب را افزایش دهد، از جمله:

  • اختلال افسردگی اساسی
  • اختلال وسواس اجباری (OCD)
  • سوء مصرف الکل و اختلالات سوء مصرف مواد (الکل خود می تواند باعث راه رفتن در خواب شود)
  • اسکیزوفرنی

راه رفتن در خواب چه تاثیری بر سلامت روان دارد؟

همانطور که برخی شرایط و مشکلات سلامت روان می تواند راه رفتن در خواب را تحریک یا تشدید کند، راه رفتن در خواب نیز می تواند به چالش های سلامت روان منجر شود.

در اینجا برخی از تأثیرات راه رفتن در خواب بر سلامت روان آورده شده است:

  • افرادی که راه رفتن در خواب را تجربه می کنند، شب های آرامی را تجربه نمی کنند و ممکن است مستعد افزایش خستگی باشند که می تواند بر سلامت روان تأثیر بگذارد.
  • خوابگردها ممکن است از کاری که انجام می دهند در حین راه رفتن در خواب احساس خجالت و شرم کنند
  • راه رفتن در خواب می تواند روابط را تیره کند، به خصوص فرد یا افرادی که با آنها فضای خواب یا محل زندگی مشترک دارید
  • افرادی که در خواب راه می روند بیشتر در معرض اضطراب یا افسردگی هستند
  • خوابگردها بیشتر در معرض وحشت شبانه هستند که می تواند بر سلامت کلی آنها تأثیر منفی بگذارد.

چگونه با راه رفتن در خواب کنار بیاییم

اگر راه رفتن در خواب را تجربه می کنید، این فقط چیزی نیست که باید نادیده بگیرید. راه رفتن در خواب می تواند بر سلامت و تندرستی شما تأثیر بگذارد و می تواند به خود یا دیگران آسیب فیزیکی وارد کند. خبر خوب این است که چندین مرحله برای مدیریت این بیماری وجود دارد.

اولین کاری که باید انجام دهید این است که یک قرار ملاقات با پزشک یا یک متخصص خواب بگیرید. به این ترتیب، هر گونه مشکل اساسی سلامتی که ممکن است باعث راه رفتن در خواب شما شود، از جمله شرایطی مانند آپنه خواب، برطرف می شود. علاوه بر این، پزشک شما هر دارویی را که مصرف می‌کنید و ممکن است در ایجاد آن مؤثر باشد را در نظر می‌گیرد.

برنامه های درمانی راه رفتن در خواب نیز باید شامل راه هایی برای کاهش خطر آسیب باشد. بنابراین، باید اطمینان حاصل کنید که هر گونه اجسام تیز دور قفل شده و دور از دسترس هستند. پنجره ها و درها باید محکم قفل شوند. برخی از افراد آلارم هایی تنظیم می کنند که اگر از رختخواب بلند شوند و شروع به سرگردانی کنند خاموش می شود.

اگر به نظر می رسد راه رفتن در خواب شما ناشی از یک بیماری روانی یا استرس شدید در زندگی شما است، پرداختن به این موضوع با یک درمانگر می تواند مفید باشد. کار بر روی کاهش استرس و مدیریت با یک درمانگر می تواند به کاهش دوره راه رفتن در خواب کمک کند. همچنین می تواند به شما در مدیریت استرسی که خود راه رفتن در خواب ممکن است برای شما ایجاد کند کمک کند.

درمان شناختی-رفتاری (CBT) نوعی روان درمانی است که می تواند به شما در مدیریت اضطرابی که ممکن است باعث راه رفتن در خواب شود یا از راه رفتن در خواب ناشی شود، کمک کند. اگر با بیماری های روانی مانند اختلال وسواس فکری-اجباری، اختلال افسردگی اساسی یا اسکیزوفرنی زندگی می کنید، با یک پزشک یا روانپزشک در مورد اینکه چگونه این شرایط ممکن است روی راه رفتن در خواب شما تأثیر بگذارد و چه برنامه های درمانی برای شما مناسب است، صحبت کنید.

خوابگرد بودن می تواند تجربه ای تنها و ناراحت کننده باشد و بسیاری از افرادی که در خواب راه رفتن را تجربه می کنند شرم و خجالت عمیقی را تجربه می کنند.

راه رفتن در خواب چیزی نیست که از آن خجالت بکشید. شما هیچ کار اشتباهی انجام ندادید و این رفتار چیزی است که تا حد زیادی از کنترل شما خارج است.

با توجه به آنچه گفته شد، اگر در خواب راه رفتن را تجربه می کنید، بسیار مهم است که به دنبال کمک باشید، زیرا راه رفتن در خواب می تواند برای خود و دیگران خطرناک باشد، می تواند نشانه یک مشکل سلامتی بزرگتر باشد و می تواند تأثیرات نگران کننده ای بر سلامت روان شما داشته باشد.

اگر شما یا کسی که دوستش دارید در خواب راه می رود، در تماس با پزشک خود، متخصص خواب یا روانپزشک تردید نکنید. کمک وجود دارد و شما شایسته آن هستید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha