محققان در یک مطالعه جدید ارتباطی بین مصرف آجیل درختی مانند بادام، بادام هندی، فندق،گردو و پسته و کاهش فشار خون که یک عامل خطر مهم برای بیماری های قلبی عروقی است، پیدا کردند.

تاثیر آجیل بر جلوگیری از بیماری های قلبی عروقی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، به‌نوشته Healthline؛ محققان دانشگاه کالیفرنیا دریافتند که آجیل درختی باعث افزایش سطح متابولیت‌های محافظ قلب به نام ال-تریپتوفان در نمونه‌های پلاسما و مدفوع می‌شود.البته پیش از این در یک مطالعه در سال ۲۰۲۱، دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا، ثابت کردند که خوردن حدود ۴۲ گرم آجیل درختی مانند بادام، بادام هندی ، فندق ، گردو و پسته در روز می‌تواند از سلامت قلب حمایت کند.اکنون محققان می‌گویند همه چیز از روده شروع می‌شود.

تریپتوفان چیست؟


تریپتوفان یکی از ۲۰ اسید آمینه است که پروتئین‌های موجود در بدن انسان را می‌سازد. بدن نمی‌تواند به‌تنهایی تریپتوفان تولید کند، بنابراین باید از راه غذا آن را به‌دست آورد. تریپتوفان در بهبود عملکرد شناختی، سلامت روانی، سلامت دستگاه گوارش، سلامت کلیه‌ها، افزایش کیفیت خواب و پیشگیری از بیماری‌های قلبی‌عروقی موثر است.


کاهش وزن و کاهش فشارخون


در طول مطالعه سال ۲۰۲۱، به ۹۵ فرد دارای اضافه‌وزن، هر روز مقداری آجیل مخلوط درختی طی یک دوره ۲۴ هفته‌ای داده شد. محققان دریافتند که علاوه بر کاهش وزن، در افرادی که آجیل درختی مصرف می‌کنند، ضربان قلب و فشار خون دیاستولیک (معروف به فشار در شریان‌ها) کاهش می‌یابد.


همه چیز از روده شروع می‌شود


دانشمندان بر این باور بودند که تریپتوفان؛ اسید آمینه موجود در آجیل درختی نقش کلیدی در این نتایج بازی می‌کند.بنابراین نمونه‌های پلاسما و مدفوع را تجزیه‌وتحلیل کردند. آن‌ها دریافتند که خوردن آجیل درختی باعث سوخت‌وساز بهتر تریپتوفان در روده می‌شود.جالب توجه است که دانشمندان همچنین دریافتند که مصرف آجیل درختی به افزایش سطوح انتقال‌دهنده عصبی سروتونین (هورمون شادی) منجر می شود.

به‌گفته دانشمندان، حدود ۹۰ درصد سروتونین در بدن در سلول‌های روده تشکیل شده و در جریان خون آزاد می‌شود و فعال‌شدن پلاکت و تشکیل لخته خون را تعدیل می‌کند.به‌این‌ترتیب، این ماده شیمیایی ممکن است در جلوگیری از تصلب شرایین، انفارکتوس میوکارد، فشار خون بالا و نارسایی قلبی دخیل باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha