در آسمان کوهرنگ دیگر نه از برف خبری است نه از باران. حالا فقط پرواز بالگردهایی است که امدادگران به کمک آنها تلاش می‌کنند اقلام مورد نیاز را به اهالی ۱۱۰ روستایی را که هنوز در برف حبس مانده‌اند، برسانند.

امداد هوایی به کوهرنگ

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه پیام ما، از نیمه بهمن امسال، ارتفاعات زردکوه با فعالیت چهار سامانه بارشی متوالی در برف فرورفت. همراهی بارش‌های سنگین برف با کولاک‌هایی به سرعت ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت، ریزش بهمن، دیوارهای برفی ۴ تا شش متر در روستاهای شهرستان کوهرنگ استان چهارمحال و بختیاری ساخت که حتی در روزهای پایانی این ماه، لودرها و بولدوزرها نتوانستند سد آن را بشکنند.

بعضی اتفاق‌ها بیش از واقعیت شبیه یک فیلم ترسناک است. تصاویر هوایی کوهرنگ این روزها این‌طور است. جمعیتی در حدود ۱۰ هزار نفر در نبرد با برف و سرما در گردنه‌های صعب‌العبور زردکوه، دومین قله بلند زاگرس، به سر می‌برند و تلاش ماشین‌های سنگین برف‌روب و حتی امدادهای هوایی و ارسال ادوات و تجهیزات از استان‌های مجاور هم راه به جایی نبرده است. به گفته مدیر روابط عمومی ‌و اطلاع‌رسانی استانداری چهارمحال و بختیاری، کوهرنگ در حالی در حصر برفی به سر می‌برد که بلافاصله پس از نخستین هشدارهای اداره کل هواشناسی این استان، جلسه ستاد بحران استان تشکیل و شرح وظایف همه دستگاه‌ها مشخص شد.


حسین میرفروغی می‌گوید: وزیر کشور نیز در سفر به استان، عملیات بازگشایی و امدادرسانی را ارزیابی و مدیریت کرده است. همه دستگاه‌های استان در حالت آماده‌باش هستند. تجهیزات و امکانات از ۶ استان معین به چهارمحال و بختیاری ارسال شده و با توجه به این موضوع، روند بازگشایی مسیرهای روستایی شتاب بیشتری گرفته است. برای همه روستاهایی که مسیر دسترسی به آنها همچنان مسدود است اقلام زیستی و بهداشتی مورد نیاز با بالگرد ارسال شده است.


میرفروغی درمورد میزان خسارت‌های احتمالی پیش آمده نیز می‌گوید: برآورد دقیقی از میزان خسارت در حال حاضر وجود ندارد. پس از بازگشایی کامل محورها و رفع مشکلات روستاییان، گزارش‌های خسارت از سوی دهیاران و بخشداران آماده می‌شود.فرماندار کوهرنگ: جمعیت روستاییانی که در در برف محصور هستند حدود ۲۰ هزار نفر است. تقریبا نیمی‌ از روستاها دوباره در دسترس قرار گرفته‌اند. اما برای روستاهایی که همچنان مسیر دسترسی به آنها بازگشایی نشده نیاز به اقلام زیستی مهمترین مسئله است

فرماندار کوهرنگ نیز در گفت‌وگو با «پیام ما» جمعیت روستاییانی که در در برف محصور هستند را حدود ۲۰ هزار نفر ارزیابی کرده و می‌گوید: تقریبا نیمی‌ از روستاها دوباره در دسترس قرار گرفته‌اند اما برای روستاهایی که همچنان مسیر دسترسی به آنها بازگشایی نشده نیاز به اقلام زیستی مهمترین مسئله است.


اکبر شهربازی ادامه می‌دهد: آرد، مواد غذایی و وسایل گرمایشی از جمله نیاز روستاها است. در چند روز اخیر و با شدت گرفتن بارش برف در ۴۰ نقطه قطعی برق، ۳۵ منطقه قطع آب و در دو روستا قطع خطوط مخابرات گزارش و این چالش در حال حاضر رفع شده است.همت بدری‌فرد بابایی یکی از خبرنگاران محلی و اهالی بومی ‌این منطقه اما ، وضعیت کوهرنگ و روستاهایش را نیازمند توجهی بیش از این می‌داند.


بدری‌فرد که در زمان این گفت‌وگو در چلگرد حضور دارد می‌گوید: نکته بسیار مهم این است که بیشتر اهالی در فصل زمستان در روستاهای کوهرنگ، افراد پا به سن گذاشته و پیر هستند. همین موضوع باعث شده تا برف‌روبی از پشت بام‌ها برای آنها میسر نباشد. انباشت برف روی بام هم باعث فروریختن پوشش بام می‌شود.


او ادامه می‌دهد: حدود ۲۰ خانه تخلیه اضطراری شده‌اند و تعدادی از بام‌ها نیز فروریختند. مردم دست به کار برف‌روبی شده‌اند اما ارتفاع برف گاه به ۶ متر رسیده است. خانی‌آباد، مهدی‌آباد و روستاهای مجاور گردنه‌ها وضعیت بدی دارند. کوچه‌ها و خیابان‌ها دیگر جایی برای انبار برف‌های پارو شده ندارند. از شب چهارشنبه، باران و بادهای شدیدی شروع شده است. چهارشنبه باران چلگرد را دچار آبگرفتگی کرد و بیش از ۵ ساعت شهرداری در تلاش برای بازگشایی معابر بود.

همت بدری‌فرد بابایی از خبرنگاران چهارمحال و بختیاری: نخستین ماشین‌های کمکی که به استان رسید از خوزستان و هرمزگان بود. موتور این ماشین‌ها حتی جوابگوی سرما نبود. اعزام ماشین‌آلات کمی‌ به بازگشایی معابر سرعت داده است اما مشخص نیست شرایط کی به حالت عادی برمی‌گردد

بدری‌فرد می‌گوید: ماشین‌آلات در چهارمحال و بختیاری بسیار فرسوده هستند. از سویی نخستین ماشین‌های کمکی که به استان رسید از خوزستان و هرمزگان بود. موتور این ماشین‌ها حتی جوابگوی سرما نبود. اعزام ماشین‌آلات کمی‌ به بازگشایی معابر سرعت داده است اما مشخص نیست شرایط کی به حالت عادی برمی‌گردد. امداد هوایی مشغول رساندن آرد، مواد بهداشتی و غذایی به روستاها است اما طبیعتا نیاز روستاها بسیار بیش از این است.


او نبود عشایر در این فصل را نعمت می‌داند و توضیح می‌دهد: ۶۵ هزار عشایر منطقه خوشبختانه در این فصل در کوهرنگ نیستند وگرنه حتما با تلفات جانی و مالی سنگین مواجه بودیم. در شرایط فعلی هم ارتباط با اهالی به دلیل قطع و وصل مکرر آنتن تلفن همراه و خطوط مخابرات دشوار است اما این نکته را در نظر داشته باشید که نیاز مردم به موارد بهداشتی و درمانی در این وضعیت روزبه‌روز بیشتر می‌شود.


گفته‌های بدری‌فرد در حالی است که روز گذشته وزیر بهداشت، درمان و خدمات پزشکی اعلام کرد که همه مراکز درمانی استان چهارمحال و بختیاری در حالت آماده‌باش هستند. آماده‌باشی که احتمالا برای انتقال بیماران یا سرمازدگان پس از دسترسی به روستاها انجام شده است اما هیچ کدام از مسئولان کشوری و یا استانی تا زمان تنظیم این گزارش تخمینی از زمان تقریبی بازگشایی مسیرهای روستایی و پاکسازی معابر از برف سنگین انباشته شده ارائه نداده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha