اگر برای دوران سالمندی خود برنامه‌ریزی کنید، قطع به یقین بیشترین لذت را از آن خواهید برد. دوران سالمندی دورانی است که در آن می‌توانید به خوبی استراحت کنید و با خیالی آسوده تفریح کنید. این در حالی است که بسیاری از افراد از ورود به دوره سالمندی واهمه دارند. آن‌ها دوره سالمندی را دوره افسردگی، خمودگی و یک جا نشینی می‌دانند. اما واقعیت کاملا برعکس است. در ادامه این مطلب به ارائه راهکارها و برنامه‌ریزی برای بهترین تجربه‌ها در دوران سالمندی می‌پردازیم.

برنامه ریزی برای بهترین تجربه ها در دوران سالمندی

چه بیماری‌هایی سلامت سالمندان را تهدید می‌کنند؟

همه ما می‌دانیم که بالارفتن سن با یک سری بیماری‌ها همراه است. با برنامه‌ریزی درست و اصولی می‌توان تا حدود زیادی از بروز این بیماری‌ها یا بدترشدن آن‌ها جلوگیری کرد. آمارها نشان می‌دهد که سالمندان 60 تا 70 ساله ایرانی بیشتر در معرض بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت، بیماری کلیوی و انواع مختلفی از سرطان‌ها هستند. علاوه بر این سالمندان در معرض بیماری‌های زیر نیز هستند:

آب مروارید
سکته مغزی
سکته قلبی
اختلالات خواب
افسردگی چاقی و اضافه وزن زیاد
کم کاری یا پرکاری تیروئید
مشکلات مربوط به سلامت استخوان‌ها مثل پوکی و شکستگی استخوان
مشکلات ادراری
آرتروز
از دست دادن تعادل
آلزایمر

نکته مهمی که باید راجع به این بیماری‌ها بدانید، شناخت آن‌ها است. اگر می‌خواهید دوره سالمندی خود را بدون این بیماری‌ها سپری کنید، از همین الان راجع به آن‌ها بخوانید و اطلاعات کسب کنید. شما می‌توانید با اصلاح تغذیه و سبک زندگی تا حدود زیادی از آن‌ها جلوگیری کرده یا بروز آن‌ها را به تاخیر بیاندازید.


برای دوران سالمندی خود برنامه داشته باشید!

قرار نیست در دوران سالمندی فقط در خانه بنشینید و جدول حل کنید. شما می‌توانید برای لذت بردن بیشتر از این دوران برنامه‌ریزی کنید. فعالیت‌ها و سرگرمی‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید آن‌ها در دوران سالمندی خود تجربه کنید. برای مثال سفرکردن با تور مخصوص هم سن و سالانتان یک تفریح خاطره‌انگیز است. یا برگزاری دوره‌های مهمانی با دوستان و هم سن و سالان خود می‌تواند یک برنامه مفرح و شاد باشد. علاوه بر این کلاس‌های آموزشی زیادی وجود دارد که برای پرکردن اوقات فراغتتان می‌توانید در آن‌ها شرکت کنید. مثلا اگر از بچگی آرزو داشته‌اید ویولن بزنید، هنوز هم دیر نشده است! می‌توانید در کلاس ویولن ثبت‌نام کرده و این ساز زیبا را یاد بگیرید.

کلاس‌های دیگری چون آشپزی، شیرینی‌پزی، کیک‌پزی، آموز کامپیوتر، کلاس زبان انگلیسی یا دیگر زبان‌ها همه و همه گزینه‌های مناسبی برای گذران دوران سالمندی هستند. شرکت در این کلاس‌ها علاوه بر پیشگیری از افسردگی و آلزایمر، باعث شکفته‌شدن استعدادهای نهفته شما نیز می‌شود. گزینه‌های دیگری هم وجود دارد، مثلا می‌توانید در فعالیت‌های محیط زیستی و خیریه شرکت کنید. شرکت در این جلسات به شما احساس مفیدبودن می‌دهد. مطالعه کتاب و باغبانی در دوران سالمندی هم بسیار خوشایند و لذت‌بخش است.

مراقبت از سالمند دچار افسردگی و اختلال خواب

به سلامتی خود بیشتر اهمیت بدهید!

بسیاری از افراد به خصوص در سنین پایین‌تر، کمتر به سلامتی خود توجه می‌کنند. آن‌ها دلیل این بی‌توجهی را درگیری بین کار و زندگی شخصی می‌دانند. اما در دوران سالمندی که درگیری شغلی ندارید، باید بیشتر به سلامتی خود توجه کنید. بهتر است در این دوران، در فواصل منظم برای بررسی سلامت عمومی بدن خود به پزشک مراجعه کنید. حداقل آزمایش‌های زیر را به طور منظم انجام دهید:

آزمایش قند خون
آزمایش چربی خون
آزمایش تیروئید
آزمایش‌های کبدی
آزمایش سلامت کلیه‌ها
آزمایش ادرار
چکاپ سلامت دندان‌ها
چکاپ بینایی

همه افراد باید هر 6 ماه یک بار تعدادی از این آزمایش‌ها را انجام دهند. این آزمایش‌ها به پیشگیری از بیماری‌ها یا تشخیص به موقع آن‌ها کمک می‌کنند. توصیه می‌کنیم قبل از ورود به سن سالمندی، رسیدگی به سلامت جسم خود را جدی بگیرید.


رسیدگی به سلامت روح و روانتان را از یاد نبرید!

تقریبا همه افراد، حتی آن‌ها که به سلامت جسم خود اهمیت می‌دهند، توجهی به سلامت روح و روانشان ندارند. این در حالی است که سلامت روح و روان، کمتر از سلامت جسم نیست. این دو کاملا به هم وابسته بوده و روی هم تاثیر مستقیم می‌گذارند. افسردگی که می‌توان از آن به عنوان مادر بیماری‌ها یاد کرد، یکی از بیماری‌های خطرناک دوران سالمندی است. برای جلوگیری از این بیماری باید رسیدگی به سلامت روح و روان خود را جدی بگیرید.

یکی از بهترین راه‌ها برای تضمین سلامت روح و روان، مراجعه به تراپیست و روانشناس است. همان‌طور که برای سلامت جسم به پزشک مراجعه می‌کنید، برای سلامت روانتان هم باید به روانشناس مراجعه کنید. تراپیست به شما کمک می‌کند تا درگیری‌های روحی خود را به بهترین شکل حل کنید. اگر افسردگی درمان نشود، می‌تواند منجر به زوال عقل، بد خلقی و حتی تنهایی شما شود. برخی از مراکز نگهداری سالمندان، دارای واحد مددکاری و روانشناسی برای درمان افسردگی سالمندی هستند.

درصورتی‌که تصمیم شما جهت داشتن یک زندگی با کیفیت در سرای سالمندان قطعی است توصیه می‌کنیم ابتدا تحقیقاتتان را بر اساس نیازها و اولویت‌های اساسی خود دسته بندی کرده و متمرکز کنید. سپس برای انتخاب بهترین مرکز سالمندان خدمات دریافتی مورد نیاز خود را نیز مورد بررسی قرار دهید. توجه کنید آیا خانه سالمندان مورد نظر نیازهای شما را پوشش می‌دهد یا خیر؟

ورزش را فراموش نکنید!

ورزش یکی از تفریحاتی است که در دوران سالمندی حتما باید انجام دهید. ورزش تنها در پیاده‌روی خلاصه نمی‌شود. شاخه‌های ورزشی زیادی وجود دارد که می‌توانید در آن‌ها فعالیت کنید. کلاس یوگا، شطرنج، شنا، پیلاتس، فیتنس و بدنسازی، زومبا و .. همگی کلاس‌های ورزشی مفیدی برای دوران سالمندی هستند. ورزش سلامت روح و جسم شما را تضمین می‌کند.

حرکات یوگا مناسب سالمندان

به دیگران کمتر وابسته باشید!

برای لذت بردن از دوره سالمندی نیازی نیست به خانواده و فرزندانتان وابسته باشید. از ارتباط برقرارکردن با دیگران و پیداکردن دوستان جدید نترسید. سعی کنید هر روز حداقل یک ساعت را در بیرون از خانه بگذرانید. می‌توانید خودتان را به صرف یک فنجان قهوه گرم در کافه‌ای جدید مهمان کنید، یا می‌توانید به دیدن فرزندان و نوه‌هایتان بروید. حتی می‌توانید یک شغل پاره‌وقت برای خودتان دست و پا کنید.

بخندید و شاد باشید!

برای کسب بهترین تجربه‌ها در دوران سالمندی، باید شاد باشید و غم را کیلومترها دورتر از خودتان نگه دارید. هر روز تازه باید برای شما امیدبخش باشد. نگذارید غم و دلتنگی به شما رخنه کند. بخندید و دیگران را هم به خنده دعوت کنید. به جای خواندن اخبار بد، یک آهنگ شاد بگذارید و با آن بخوانید. تجارب خود را در اختیار فرزندانتان بگذارید و به آن‌ها گوشزد کنید که زندگی، همین لحظه‌ها است. نور خورشید، هوای تازه، دیدن شاخ و برگ درختان و آدم‌هایی که برای زندگی در تلاش هستند قطعا روحیه شما را تقویت می‌کند. همه این نکات به شما کمک می‌کنند تا از دوران سالمندی خود بیشتر لذت ببرید.

سخن پایانی

یکی از تصمیمات مهم و عاقلانه‌ای که می‌توانید برای گذران دوران سالمندی خود انتخاب کنید، انتخاب یک خانه سالمندان مناسب است. برخلاف افکار عمومی که خانه سالمندان را یک جای دلگیر و اغلب ناراحت‌کننده می‌دانند، خانه سالمندان جایی است که می‌توانید در آن از این دوره بیشترین لذت را ببرید. البته انتخاب یک خانه سالمندان مناسب و مجهز هم تا حدود زیادی در این باور تاثیر دارد. خانه سالمندان پارسایان، یکی از مجهزترین خانه‌های سالمندان در شهر تهران است. این مجموعه دارای کادری مجرب متشکل از پرستاران و پزشکان متخصص است که به صورت 24 ساعته مراقب سلامتی شما هستند. از خدمات این مجموعه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

فضایی امن و دلنشین برای سپری کردن اوقات فراغت در کنار هم سن و سالان
دارای واحد خدمات پرستاری تخصصی
دارای امکانات تفریحی مناسب برای سالمندان
دارای خدمات رفاهی متعدد و متنوع
دارای مرکز خدمات فیزیوتراپی و کاردرمانی
دارای واحد پزشکی و دندانپزشکی
دارای واحد روانشناسی و مددکاری
دارای واحد تغذیه برای برنامه‌ریزی هر چه بهتر رژیم غذایی سالمندان

برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به این مجموعه و نحوه پذیرش آن، بررسی امکانات مورد نیازتان به سایت خانه سالمندان پارسایان به آدرس parsayannursinghome.com مراجعه کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha