معاون پیشگیری از معلولیت های مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور از سامانه مشاوره ژنتیک بهزیستی در آینده نزدیک خبر داد.

سامانه مشاوره ژنتیک بهزیستی راه‌اندازی می‌شود

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سازمان بهزیستی کشور، نهمین سمینار کشوری مشاوره ژنتیک و نقش آن در پیشگیری از معلولیت ها در استان فارس با حضور افروز صفاری فرد معاون پیشگیری از معلولیت های مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور، مدیرکل و معاون پیشگیری بهزیستی فارس، کارشناسان پیشگیری از معلولیت‌ها ی بهزیستی، اساتید و پزشکان فعال در حوزه ژنتیک از سراسر کشور، در روزهای دوم و سوم اسفندماه با همکاری موسسه ماد در شیراز در حال برگزاری است.

صفاری فرد در این همایش ضمن تشریح عملکرد و فعالیت های سازمان بهزیستی کشور در برنامه های غربالگری به اجرای برنامه های غربالگری اختلالات شناختی (دمانس و آلزایمر) در سالمندان با توجه به روند پیری جمعیت اشاره کرد و گفت: در پیشگیری از معلولیت ها انجام مشاورات ژنتیک مهم ترین اقدام است.

وی از راه اندازی سامانه مشاوره ژنتیک بهزیستی در آینده نزدیک خبر داد و افزود: با استفاده از این سامانه خانواده اطلاعات خود را در سامانه وارد می کنند و درصورت تشخیص نیاز به پیگیری جهت انجام آزمایشات و بررسی های گسترده تر ارجاع انجام می شود.

محمدرضا هوشیار مدیر کل بهزیستی فارس نیز با تاکید بر اینکه هزینه پیشگیری کمتر از درمان است گفت:در استان فارس ۵۴۰۰۰ پرونده افراد دارای معلولیت بررسی شده که بیانگر دخیل بودن ۵۴درصدی اختلالات ژنتیک در بروز معلولیت ها است که با انجام مشاورات ژنتیک و انجام غربالگری قابل پیشگیری است.

مدیر کل بهزیستی فارس ادامه داد: بهزیستی فارس برای انجام خدمات مشاوره ژنتیک از خانواده های نیازمند، حمایت مالی دارد و در سال جاری بالغ بر ۲ میلیارد تومان در راستای ارائه خدمات مشاوره ژنتیک هزینه کرده ایم و در حال حاضر ۱۸ مرکز مشاوره ژنتیک تحت نطارت بهزیستی فارس فعال هستند و از پزشکان علاقمند به فعالیت در این حوزه به منظور دریافت مجوز و همکاری دعوت می کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha