شنبه ۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۵

رئیس‌جمهوری صبح روز گذشته (جمعه، 5 اسفند) به آذربایجان‌غربی سفر کرد تا علاوه بر افتتاح فاز اول تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه، تازه‌ترین وضعیت مردم زلزله‌زده خوی (زلزله 5.9ریشتری 8بهمن) را نیز از نزدیک پیگیری کند.

آغاز بازسازی خانه های تخریب شده خوی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری، طی این سفر، غلامحسین اسماعیلی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری به نمایندگی از او برای بررسی وضعیت مناطق زلزله‌زده به خوی رفت؛ به همین بهانه درباره شرایط فعلی زلزله‌زدگان و تقاضای آنها از مسئولان می‌خوانید:



سقف بالای سر



سرمای هوای هفته گذشته، اهالی خوی را هم بی‌نصیب نگذاشت و دمای هوا شب‌ها تا منفی 9درجه و روزها 2درجه سانتی‌گراد گزارش شد؛ هرچند در خوی و روستاهای اطراف، اهالی با بارش سنگین برف روبه‌رو نشده‌اند، اما سوز سرما به‌ویژه در شب‌ زیاد است و مشکلاتی را برای افرادی که در چادر اسکان داده شده‌اند، ایجاد می‌کند. یکی از اهالی می‌گوید: در بازدید رئیس مجلس شورای اسلامی از خوی که مدتی پیش انجام شد و همچنین در بازدیدهای اخیر، اهالی فقط یک تقاضا داشتند و آن، کمک برای ساخت خانه‌ها بود.

به‌گفته امید عظیمی، اهالی خوی و روستاهای اطراف دیگر نیاز چندانی به کمک‌رسانی به شکل ارسال اقلام ندارند، اما شرایط اقتصادی طوری است که از عهده هزینه‌ نوسازی و تعمیرات خانه‌های خود برنمی‌آیند و سرمای هوا هم مزید بر علت شده تا مهم‌ترین خواسته اهالی فقط بازسازی خانه‌هایشان باشد.



حمایت همدلانه



با وجود بارش برف و سرمای هوا در شهرستان خوی و روستاهای اطراف، قطعا چادر سرپناه مناسبی برای زلزله‌زدگان نیست، اما بحث اسکان دائم با همکاری نهادهای دیگر امکان‌پذیر است. معاون امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر در توضیح بیشتر و اهمیت اسکان دائم به همشهری می‌گوید: در زلزله اخیر خوی، بیشتر ترس و وحشت مردم از شایعات و پس‌لرزه‌ها باعث شد تا به خانه‌های خود که دچار خسارت شده و تخریب کامل نشده بود، برنگردند و در چادرهای اسکان اضطراری باشند. مرتضی مرادی‌پور ادامه می‌دهد: بعد از زلزله خوی، بیش از 40هزار چادر برپا شد و 130هزار نفر در 110اردوگاه اسکان اضطراری مستقر شدند. حالا بعد از چند هفته هلال احمر با استقرار تیم سفیران حمایت روانی (سحر) امدادرسانی را به شکل‌ دیگری دنبال می‌کند تا مردم نگران شایعه‌ها نباشند.



پایان تعمیرات تا پایان سال


تنها خواسته اهالی که رسیدگی و سرعت عمل برای بازسازی و نوسازی است را با مدیر بنیاد مسکن آذربایجان‌غربی در میان می‌گذاریم. جعفر برزگر به همشهری می‌گوید: عملیات آواربرداری واحدهای احداثی در ۹محور با استقرار ۵۰ اکیپ ماشین‌آلات سنگین بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان، کردستان و قزوین با سرعت ادامه دارد. وی با بیان اینکه تعمیر ۱۳هزار واحد آسیب‌دیده در یک‌ماه آتی به اتمام می‌رسد، می‌افزاید: مسئولیت بازسازی خوی به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی زنجان و بازسازی شهر فیرورق به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان‌شرقی واگذار شده است.

به‌گفته برزگر، فهرست واحدهای احداثی برای صدور پروانه ساختمانی به مراجع صدور پروانه ارسال شده است تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن فرایند صدور پروانه‌های ساختمانی در محل روستاها و شهرها صورت گیرد. براساس ارزیابی‌ها، 2150واحد مسکونی شهری تخریب و حدود ۱۳هزار واحد نیز بر اثر زلزله دچار آسیب شدند که تعمیرات و بازسازی واحدهای زلزله‌زده با اولویت واحدهای تعمیراتی توسط بنیاد در حال انجام است. حدود ۶هزار واحد تعیین‌تکلیف شده‌اند و به‌موازات تعمیرات، بازسازی واحدها نیز آغاز شده است.‌


پرداخت کامل تسهیلات تا 6‌ماه آینده



استاندار آذربایجان‌غربی می‌گوید که برای واحدهای مسکونی تخریب شده، ۶۰میلیون تومان کمک‌بلاعوض، ۳۰۰میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه برای واحدهای شهری و ۲۵۰میلیون تومان تسهیلات برای واحدهای روستایی اختصاص یافته‌است. به‌گفته محمدصادق معتمدیان برای تعمیر و بازسازی نیز تسهیلاتی ازسوی دولت اختصاص یافته‌است که شامل ۳۰میلیون تومان کمک بلاعوض و ۴۰میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه برای تعمیر واحدهای مسکونی خسارت‌دیده، ۲۰میلیون تومان کمک بلاعوض و ۳۰میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه نیز برای بازسازی واحدهای دامی تخریب شده می‌شود. وی خبر می‌دهد که در ۶‌ ماه آینده این امر به‌طور کامل تحقق خواهد یافت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha