رئیس کل بیمه مرکزی در ماه های ابتدایی سالجاری اظهار کرده بود صنعت بیمه می تواند کمک حال دولت در حوزه سلامت باشد و هزینه‌های مردم را کاهش دهد اما اکنون که به پایان سال نزدیک شده ایم، مردم از خدمات ناکارآمد شرکت های بیمه در حوزه سلامت به شدت گله مند هستند  و بیمه مرکزی نیز در این زمینه سکوت پیشه کرده است.

سکوت بیمه مرکزی در مقابل گرانی خدمات سلامت

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان امروز،بیمار شدن و هزینه های دارو و درمان این روزها به کابوسی برای مردم به ویژه طبقات کم درآمد و کارگران و کارمندان که حقوق ثابت دریافت می کنند و حقوق آنها در برابر تورم فزاینده قدرت خرید چندانی ندارد، تبدیل‌شده است.

هر روز تماس‌های متعدد با رسانه‌ها انجام می شود و در این تماس ها مردم خواستار رسیدگی به وضعیت گرانی دارو و خدمات درمانی هستند. در این تماس‌ها مردم گلایه دارند که تعداد شرکت های بیمه در سال های اخیر افزایش داشته است اما اکنون که اقشار مختلف با گرانی دارو دست و پنجه نرم می کنند هیچ یک از این شرکت ها خدمات بیمه ای مناسبی ندارند که قیمت دارو را به شکل قابل توجهی برای مردم کاهش دهند. نکته قابل تامل اینکه در ماه های آغاز سال رئیس کل بیمه مرکزی مدعی شده بود صنعت بیمه در درمان حضور جدی دارد، اما معتقدم می‌توانیم کمک حال دولت به ویژه در حوزه سلامت باشیم و هزینه‌های مستقیم مردم را در این بخش کاهش دهیم.

وی بیان کرده بود: « در حوزه درمان برنامه‌های متنوعی به صورت جدی در حال بررسی است که نتایج آن به زودی اعلام می شود. به گفته این مقام مسئول ، یکی از اقدامات لازم توجه به اصلاح ساختار و بهره‌وری بیشتر سرمایه گذاری‌ها در بیمه‌ها است که می‌تواند پشتوانه بهتری برای خدمات اجتماعی مانند خدمات درمانی در جامعه باشد که برای صنعت بیمه نیز بسیار مفید است.»

اکنون در حالی به ماه های پایان سال 1401 رسیده ایم که از نتایج برنامه های متنوع در حوزه درمان که رئیس کل بیمه مرکزی اردیبهشت ماه امسال مدعی بود به طور جدی در حال بررسی است، خبری نیست و نه تنها کاهش خاصی در هزینه های دارو و درمان مردم ایجاد نشده بلکه قیمت دارو سر به فلک کشیده است.

شرکت های بیمه ای نیز تا آنجا که می توان از گلایه های مردم درک کرد، اصلاح ساختاری در جهت بهبود خدمات بیمه ای در حوزه درمان به صورتی که رضایت مردم را در پی داشته باشد ایجاد نکرده‌اند. یکی از مسئولیت های بیمه مرکزی سوق دادن شرکت های بیمه ای به ارائه خدمات در حوزه های مورد نیاز مردم است اما ضعف این مجموعه در ایفای مسئولیت مذکور موجب شده است که شرکت های بیمه ای نیز در بازار بیمه به رقابت در حوزه های پرسود بپردازند و بسته های خدماتی متنوعی در این حوزه ها تعریف کنند اما در حوزه دارو و درمان، خدمات آنها برای مردم جذاب و رضایتبخش نباشد.

شایان ذکر است تضاد منافع در بازار سلامت بین بازیگران این بازار در حال حاضر به اوج رسیده و شرکت های تولیدکننده دارو، شرکت های بیمه گر و ارائه دهندگان خدمات درمانی بر سر حفظ جایگاه و منافع خود در بازار سلامت به شدت در حال تکاپو هستند بدون آن که توجه چندانی به چالش های ایجاد شده در مسیر سلامت طبقات کم درآمد توجه لازم را داشته باشند و بیمه مرکزی نیز که بخشی از وظیفه تنظیم گری در بازار سلامت را به عهده دارد، در این حوزه منفعلانه عمل کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha