مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، تشخیص زودرس بیماری‌ها را از مهم‌ترین برنامه‌های این وزارتخانه اعلام کرد.

برنامه وزارت بهداشت برای تشخیص زودرس چهار بیماری

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وزارت بهداشت، دکتر کوروش اعتماد گفت: برنامه تشخیص زودرس بیماری‌ها در وزارت بهداشت در جاهایی که مردم استقبال کرده اند دستاوردهای بسیار خوبی به ویژه در تشخیص سرطان ها به همراه داشته است.

وی با اعلام این که پنج دسته اصلی بیماری های غیرواگیر سرطان ها، دیابت، قلبی و عروقی، بیماری های مزمن تنفسی و بیماری های سلامت روان هستند، گفت: عوامل خطر اصلی این بیماری ها مصرف دخانیات و الکل، فعالیت فیزیکی کم، غذای ناسالم و آلاینده های هوایی هستند.

اعتماد افزود: برخی ازعوامل خطر همچون کم تحرکی در کشور رو به افزایش است. غربالگری زودرس بیماری های غیرواگیر و کنترل عوامل خطر، دو راهکار مقابله با این بیماری‌هاست.

وی برنامه‌های کنترل دیابت، پرفشاری خون، سرطان‌ها و همچنین از سال آینده پوکی استخوان در زنان بالای ۵۰ سال نیز به آن افزوده می شود را برنامه های تشخیص های زودرس بیماری وزارت بهداشت اعلام کرد.

بیماری های غیرواگیر، رتبه اول بار بیماری‌ها

مدیرکل دفتر مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت، بیماری های غیرواگیر را دارای رتبه اول بار بیماری ها در کل دنیا دانست و گفت: متاسفانه بیماری های غیرواگیر در کل دنیا رتبه اول را در مرگ و ناتوانی افراد دارد و ۷۰ درصد مرگ ها و ناتوانی ها در کشورهای در حال توسعه اتفاق می افتد.

وی ادامه داد: ۱۸ میلیون مرگ سالانه در دنیا مربوط به بیماری‌های قلبی، ۹ میلیون مربوط به سرطان‌ها، ۴ میلیون مربوط به بیماری‌های مزمن تنفسی، ۲ میلیون مرگ به دلیل ابتلا به دیابت، ۸ میلیون مرگ مربوط به مصرف دخانیات، ۱.۷ میلیون مرگ مربوط به مصرف زیاد نمک و ۸۳۰ هزار مرگ نیز به دلیل فعالیت فیزیکی کم اتفاق می‌افتد.

اعتماد، چهار عامل اصلی ابتلا به بیماری های غیرواگیر در کشور را مصرف دخانیات، تحرک و فعالیت کم، مصرف غذای چرب و پرکالری و آلودگی هوا عنوان کرد.

ضرورت اجرای پزشکی خانواده

مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت ادامه داد: بیماری های غیرواگیر عموما تا آخر عمر با افراد هستند. تنها فردی هم که در کنار بیماران همیشه قرار دارد، پزشک خانواده است. بنابراین هیچ راهی برای کنترل بیماری های غیرواگیر نداریم مگر این که تمام مداخلات ما در بستر پزشکی خانواده باشد.

اعتماد افزود: همراهی بیمار پس از ترخیص از بیمارستان با کمک پرستاران یکی از برنامه های دفتر مدیریت بیماری های غیرواگیر است که سال آینده با همکاری معاونت پرستاری به صورت پایلوت اجرایی خواهد شد.

وی ابراز داشت: مطابق آخرین گزارش سازمان بهداشت جهانی، به ازای هر یک واحد هزینه در بیماری های غیرواگیر تا سال ۲۰۳۰ هفت برابر به حوزه سلامت بازمی‌گردد؛ یعنی هزینه در این حوزه نوعی سرمایه گذاری برای آینده است.

وی ادامه داد: ۵۴ درصد درآمد مردم در کشورهای توسعه یافته، ۳۲ درصد درآمد مردم در کشورهای متوسط و ۱۲.۲ درصد درآمد مردم در کشورهای کم درآمد صرف بیماری‌های غیرواگیر می‌شود.

مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت در پایان با بیان این که بار اقتصادی بیماری‌های غیرواگیر در ایران و دنیا رتبه اول را داراست، اظهار داشت: سرطان‌ها در سال ۲۰۱۰ بالغ بر ۲۹۰ میلیارد دلار از سهم تولید ناخالص ملی کشورها را به خود اختصاص می داد که این عدد تا سال ۲۰۳۰ به ۴۸۵ میلیارد دلار می رسد. سهم دیابت نیز از تولید ناخالص ملی از ۵۰۰ به ۷۵۴ میلیارد دلار خواهد رسید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha