در بیان مثال دیگری از ارتباط ذهن و بدن، افراد مبتلا به علائم افسردگی ممکن است با افزایش خطر سکته مغزی و همچنین روند بد بهبودی پس از آن مواجه شوند.

افسردگی احتمال سکته مغزی را افزایش می دهد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر از مدیسن نت، نتایج یک مطالعه بین المللی جدید نشان داد که حدود ۱۸ درصد از افرادی که سکته کرده اند، در مقایسه با ۱۴ درصد از کسانی که سکته مغزی نکرده اند، علائم افسردگی داشته اند.

محققان دریافتند افرادی که علائم افسردگی قبل از سکته مغزی داشتند، در مقایسه با افرادی که علائم افسردگی نداشتند، به طور کلی ۴۶ درصد بیشتر در معرض خطر سکته بودند.

با افزایش علائم، خطر سکته مغزی نیز افزایش یافت.

دکتر «رابرت مورفی»، نویسنده این مطالعه از دانشگاه گالوی ایرلند، می‌گوید: «افسردگی بر افراد در سراسر جهان تأثیر می‌گذارد و می‌تواند تأثیرات گسترده‌ای در زندگی افراد داشته باشد.»

وی در ادامه می‌افزاید: «نتایج ما نشان می‌دهد که علائم افسردگی با افزایش خطر سکته مغزی مرتبط است و این خطر در گروه‌های سنی مختلف و در سراسر جهان مشابه است.»

محققان از داده‌های بیش از ۲۶۰۰۰ بزرگسال که شامل ۳۲ کشور در سراسر اروپا، آسیا، شمال و جنوب آمریکا، خاورمیانه و آفریقا بود، استفاده کردند.

بیش از ۱۳۰۰۰ نفر از شرکت کنندگان دچار سکته مغزی شده بودند. آنها با بیش از ۱۳۰۰۰ نفر که سکته مغزی نکرده بودند اما از نظر سن، جنس، هویت نژادی یا قومی مشابه بودند، مقایسه شدند.

اطلاعاتی درباره علائم افسردگی افراد، یک سال قبل از مطالعه جمع‌آوری شد، از جمله اینکه آیا شرکت‌کنندگان در ۱۲ ماه گذشته برای دو یا چند هفته متوالی احساس غمگینی، یا افسردگی داشتند.

شرکت کنندگان همچنین در ابتدای مطالعه به سوالاتی در مورد عوامل خطر قلبی عروقی از جمله فشار خون بالا و دیابت پاسخ دادند.

محققان دریافتند افرادی که پنج علامت یا بیشتر از افسردگی را گزارش کردند، ۵۴ درصد بیشتر از افرادی که هیچ علامتی نداشتند، در معرض خطر سکته مغزی بودند. افرادی که سه تا چهار علامت افسردگی را گزارش کرده بودند، ۵۸ درصد بیشتر در معرض خطر بودند و کسانی که یک یا دو علامت افسردگی را گزارش کردند، ۳۵ درصد بیشتر در معرض خطر بودند.

افرادی که علائم افسردگی داشتند، بیشتر در معرض سکته‌های مغزی شدید قرار نداشتند. با این حال، احتمال بیشتری داشت که یک ماه پس از سکته، عوارض بدتری داشته باشند.

مورفی گفت: «نتایج ما نشان می‌دهد که علائم افسردگی می‌تواند بر سلامت روان تأثیر بگذارد، اما خطر سکته را نیز افزایش می‌دهد. پزشکان باید به دنبال این علائم افسردگی باشند و می‌توانند از این اطلاعات برای کمک به اقدامات بهداشتی متمرکز بر پیشگیری از سکته استفاده کنند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha