دوشنبه ۲۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰
کد خبر: 353014

کلردیازپوکساید یک بنزودیازپین است که برای درمان اختلالات اضطرابی استفاده می شود.

کلردیازپوکساید برای چه مواردی تجویز می شود؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از دراگز، کلردیازپوکساید همچنین ممکن است برای درمان علائم ترک الکل یا اضطرابی که ممکن است قبل از جراحی داشته باشید، به شکل کوتاه مدت استفاده شود.

هشدارها درباره مصرف کلردیازپوکساید

کلردیازپوکساید می تواند تنفس شما را کند یا متوقف کند، به خصوص اگر اخیراً از یک داروی مخدر یا الکل استفاده کرده باشید.

استفاده نادرست از کلردیازپوکساید می تواند باعث اعتیاد، مصرف بیش از حد یا مرگ شود. این دارو را در جایی نگهداری کنید که دیگران نتوانند به آن دسترسی پیدا کنند.

استفاده از کلردیازپوکساید را بدون مشورت با پزشک خود قطع نکنید. اگر پس از مصرف طولانی مدت به طور ناگهانی مصرف دارو را متوقف کنید، ممکن است علائم ترک تهدید کننده ای داشته باشید. برخی از علائم ترک ممکن است تا 12 ماه یا بیشتر طول بکشد.

اگر مصرف کلردیازپوکساید را متوقف کردید و علائمی مانند: حرکات غیرعادی ماهیچه‌ها، فعال‌تر یا پرحرف‌تر شدن، تغییرات ناگهانی و شدید در خلق و خو یا رفتار، گیجی، توهم، تشنج یا افکار خودکشی دارید، فوراً به پزشک کمک کنید.

داروهای مرتبط با کلردیازپوکساید

اسیتالوپرام، آلپرازولام، دولوکستین، لکساپرو، زاناکس، آتنولول، سیمبالتا

قبل از مصرف کلردیازپوکساید باید بدانید

اگر به کلردیازپوکساید حساسیت دارید، نباید از آن استفاده کنید.

اگر تا به حال موارد زیر را داشته اید به پزشک خود بگویید:

  • افسردگی، اختلال خلقی، افکار یا اعمال خودکشی
  • اعتیاد به الکل یا مواد مخدر
  • بیماری کبد یا کلیه

اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید به پزشک خود اطلاع دهید. کلردیازپوکساید ممکن است به نوزاد متولد نشده آسیب برساند. از مصرف این دارو در سه ماهه اول بارداری خودداری کنید.

از پزشک بپرسید که آیا شیردهی در حین استفاده از این دارو بی خطر است یا خیر.

این دارو برای استفاده توسط افراد کمتر از 6 سال تایید نشده است.

چگونه باید کلردیازپوکساید مصرف کنیم؟

دستورالعمل های روی برچسب نسخه خود را دنبال کنید و همه راهنماهای دارو یا برگه های دستورالعمل را بخوانید. هرگز از کلردیازپوکساید در مقادیر بیشتر از مقدار تجویز شده استفاده نکنید. اگر احساس می‌کنید میل شدید به استفاده بیشتر از کلردیازپوکساید دارید، به پزشک خود اطلاع دهید.

هرگز این دارو را با شخص دیگری، به ویژه فردی که سابقه اعتیاد به مواد مخدر دارد، به اشتراک نگذارید. سوء استفاده می تواند باعث اعتیاد، مصرف بیش از حد یا مرگ شود. دارو را در جایی نگهداری کنید که دیگران نتوانند به آن دسترسی پیدا کنند.

کلردیازپوکساید معمولاً بیش از 4 ماه مصرف نمی شود. دستورالعمل های دوز پزشک خود را با دقت بسیار دنبال کنید.

استفاده از کلردیازپوکساید را بدون مشورت با پزشک خود قطع نکنید. اگر پس از مصرف طولانی مدت به طور ناگهانی مصرف دارو را متوقف کنید، ممکن است علائم ترک تهدید کننده زندگی داشته باشید.

در دمای اتاقی به دور از گرما و رطوبت، نگهداری شود. داروی خود را در مکانی نگهداری کنید که هیچ کس نتواند از آن به طور نادرست استفاده کند.

اگر یک نوبت را فراموش کنیم چه اتفاقی می افتد؟

در اسرع وقت دارو را مصرف کنید، اما اگر تقریباً زمان نوبت بعدی فرا رسیده است، دوز فراموش شده را نادیده بگیرید. دو دوز را در یک زمان مصرف نکنید.

اگر بیش از حد مصرف کنیم چه اتفاقی می افتد؟

به دنبال مراقبت های پزشکی اورژانسی باشید یا با 115 تماس بگیرید. مصرف بیش از حد کلردیازپوکساید در صورت مصرف آن با الکل، داروهای مخدر یا سایر داروهایی که باعث خواب آلودگی می شوند یا تنفس شما را کند می کنند، می تواند کشنده باشد.

علائم مصرف بیش از حد ممکن است شامل خشکی دهان، تاری دید، کمتر ادرار کردن، یبوست، خواب آلودگی شدید، گیجی، ضعف عضلانی یا از دست دادن هوشیاری باشد.

هنگام مصرف کلردیازپوکساید از چه چیزهایی باید اجتناب کنیم؟

از نوشیدن الکل خودداری کنید. عوارض جانبی خطرناک یا مرگ ممکن است رخ دهد.

تا زمانی که بدانید کلردیازپوکساید چگونه روی شما تأثیر می گذارد از رانندگی یا فعالیت های خطرناک خودداری کنید. سرگیجه یا خواب آلودگی می تواند باعث افتادن، تصادف یا صدمات شدید شود.

عوارض جانبی کلردیازپوکساید

در صورت داشتن علائم واکنش آلرژیک نظیر کهیر، مشکل در تنفس، تورم صورت، لب ها، زبان یا گلو کمک فوری پزشکی دریافت کنید.

کلردیازپوکساید می تواند تنفس شما را کند یا متوقف کند، به خصوص اگر اخیراً از یک داروی مخدر یا الکل استفاده کرده باشید. فردی که از شما مراقبت می کند، اگر تنفس آهسته همراه با مکث های طولانی، لب های آبی رنگ دارید یا به سختی از خواب بیدار می شوید، باید به دنبال مراقبت های فوری پزشکی باشد.

کلردیازپوکساید ممکن است عوارض جانبی جدی ایجاد کند. اگر موارد زیر را دارید فوراً با پزشک خود تماس بگیرید:

  • خواب آلودگی شدید، گفتار نامفهوم
  • ضربان قلب آهسته، تنفس آهسته (نفس ممکن است متوقف شود)
  • مشکلات حافظه یا تمرکز
  • تغییرات غیرعادی در خلق و خو یا رفتار، افکار خودکشی یا آسیب رساندن به خود
  • مشکلات تعادل یا حرکت عضلات
  • سردرگمی، هیجان، پارانویا، عصبانیت، پرخاشگری
  • درد معده، از دست دادن اشتها

خواب‌آلودگی یا سرگیجه ممکن است در افراد مسن بیشتر طول بکشد. برای جلوگیری از افتادن یا آسیب تصادفی مراقب باشید.

عوارض جانبی رایج کلردیازپوکساید ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • خواب آلودگی
  • گیجی
  • مشکلات تعادل

پس از قطع مصرف کلردیازپوکساید، در صورت داشتن علائمی مانند: حرکات غیرعادی ماهیچه ای، تحرک یا پرحرفی بیشتر، تغییرات ناگهانی و شدید در خلق و خوی یا رفتار، گیجی، توهم، تشنج، افکار یا اعمال خودکشی، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

برخی از علائم ترک ممکن است تا 12 ماه یا بیشتر پس از قطع ناگهانی این دارو ادامه داشته باشند. اگر اضطراب مداوم، افسردگی، مشکلات حافظه یا تفکر، مشکل در خواب، زنگ زدن در گوش، احساس سوزش یا خارش یا احساس خزیدن در زیر پوست خود دارید، به پزشک خود اطلاع دهید.

این لیست کاملی از عوارض جانبی نیست و ممکن است موارد دیگری نیز رخ دهد. برای مشاوره پزشکی در مورد عوارض جانبی با پزشک خود تماس بگیرید.

چه داروهای دیگری بر کلردیازپوکساید تأثیر می گذارد؟

استفاده از کلردیازپوکساید با سایر داروهایی که باعث خواب آلودگی می شوند یا تنفس شما را کند می کنند می تواند باعث عوارض جانبی خطرناک یا مرگ شود. قبل از استفاده از داروهای مخدر، قرص خواب، شل کننده عضلانی، یا داروی اضطراب یا تشنج، از پزشک خود سوال کنید.

سایر داروها ممکن است بر کلردیازپوکساید تأثیر بگذارند، از جمله داروهای تجویزی و بدون نسخه، ویتامین ها و محصولات گیاهی. در مورد سایر داروهایی که استفاده می کنید به پزشک خود بگویید.

به یاد داشته باشید، این دارو و سایر داروها را دور از دسترس کودکان قرار دهید، هرگز داروهای خود را با دیگران به اشتراک نگذارید و از این دارو فقط برای موارد تجویز شده استفاده کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha