چهارشنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۲
کد خبر: 353113

نشستن زیاد می تواند تاثیر مستقیمی بر سلامت بدن داشته باشد و شما را مستعد ابتلا به بیماری های خاص کندبا ماشینی شدن زندگی و پیشرفت فناوری، ما انسان‌ها هم به اجبار کمتر تحرک داریم و تبدیل به موجودات یک جا نشینی شده‌ایم، تقریبا تمام کارها را به صورت نشسته و پشت میز انجام می‌دهیم یا وقت خود را روی مبل و در حال گشت و گذار در فضای مجازی می‌گذرانیم اما کمتر به این نکته توجه داریم که نشستن زیاد ممکن است چه تاثیری بر سلامت بدن ما داشته باشد.

چرا نشستن زیاد برای سلامت بدن مضر است؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، زوال عقل در راه است ،اگر بیش از حد بنشینید، مغز شما می‌تواند شبیه مغز یک فرد مبتلا به زوال عقل کار کند. نشستن همچنین خطر ابتلا به بیماری قلبی، دیابت، سکته، فشار خون بالا و کلسترول بالا را افزایش می دهد که همگی در این وضعیت نقش دارند. حرکت در طول روز حتی بیشتر از ورزش می تواند به کاهش خطر ابتلا به این مشکلات سلامتی کمک کند.


احتمال ابتلا به دیابت افزایش می‌یابد


اگر تمام روز بنشینید، احتمال ابتلا به دیابت بیشتر خواهد شد و این فقط به این دلیل نیست که کالری کمتری می سوزانید. دلیل آن کاملا مشخص نیست، اما پزشکان فکر می‌کنند نشستن طولانی ممکن است نحوه واکنش بدن شما به انسولین را تغییر دهد، هورمونی که به سوختن قند و کربوهیدرات برای انرژی کمک می‌کند.


ایجاد لخته خون در ورید


ترومبوز ورید عمقی(DVT) لخته ای است که در پای شما ایجاد می شود، بیشتر به این دلیل که برای مدت طولانی بی حرکت می نشینید. اگر لخته آزاد شود و در ریه شما قرار بگیرد، می تواند جدی باشد. ممکن است متوجه تورم و درد شوید اما برخی از افراد هیچ علامتی ندارند. به همین دلیل، بهتر است طولانی نشستن را قطع کنید.


وزن اضافه خواهید کرد


زیاد تلویزیون تماشا می کنید؟ ساعت ها وقتتان را در فضای مجازی در حالی که روی مبل لم داده‌اید، می‌گذرانید؟پس آماده چاقی و اضافه وزن باشید. درست است که اگر هر روز ورزش ‌کنید، به سلامت شما کمک می‌کند، اما وزن اضافه‌ای را که در نتیجه نشستن زیاد اضافه می‌کنید، کاهش نمی‌دهد.


کمر درد در راه است


وضعیت نشستن، فشار زیادی به عضلات پشت، گردن و ستون فقرات وارد می کند. اگر خم می‌شوید اوضاع بدتر است. اگر کارتان پشت میز است، به دنبال یک صندلی ارگونومیک باشید به این معنی که ارتفاع مناسبی داشته باشد و پشت شما را در نقاط مناسب نگه دارد. اما به یاد داشته باشید، مهم نیست چقدر راحت باشید، کمرتان باز هم در صورت نشستن طولانی در معرض خطر است. بلند شوید و هر نیم ساعت یک یا ۲ دقیقه به اطراف حرکت کنید تا ستون فقرات خود را در یک راستا نگه دارید.


به واریس سلام کنید


اگر برای مدت طولانی بنشینید، خون در پاهای شما جمع می شود. این باعث می شود فشار بیشتری به رگ های شما وارد شود. آن‌ها می توانند متورم شوند، بپیچند یا برآمده شوند، چیزی که پزشکان آن را واریس می نامند. همچنین ممکن است رگ‌های عنکبوتی، دسته‌هایی از رگ‌های خونی شکسته را در پاهایتان ببینید.


پوکی استخوان در سالمندی


افراد مسنی که فعال نیستند و زیاد می‌نشینند، ممکن است بیشتر به پوکی استخوان (استخوان‌های ضعیف) مبتلا شوند و به تدریج قادر به انجام وظایف اساسی زندگی روزمره مانند حمام کردن یا استفاده از توالت نباشند در حالی که ورزش مانع از این وضعیت می‌شود، لازم نیست برای تحرک بیرون بروید و بدوید فقط ساعت های زیادی را روی مبل نگذرانید.


خطر سرطان در کمین است


ممکن است احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ، آندومتر یا ریه با نشستن طولانی بیشترشود. هر چه بیشتر بنشینید، احتمال سرطان بالا می‌رود. زنان مسن تر احتمال بیشتری برای ابتلا به سرطان سینه دارند.


می تواند عمر شما را کوتاه کند


اگر هر بار به مدت طولانی بنشینید، احتمال این که به هر دلیلی زودتر بمیرید، بیشتر است. حتی اگر هر روز ورزش کنید، بازهم نشستن طولانی می‌تواند عمر شما را کم کند البته این بهانه ای برای حذف ورزش نیست زیرا ورزش و فعالیت بدنی بی‌تاثیر نخواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha