سلامت نیوز: شکارچیان پلنگ گیلان که با هدف تجارت پوست پلنگ، به شکار این گونه در خطر انقراض مبدرت کرده بودند دستگیر و به مراجع قضایی سپرده شدند.

شکارچیان و فروشندگان پلنگ رودسر بازداشت شدند

به گزارش سلامت نیوز به دنبال گزارش های رسیده از سوی شهروندان به "یگان حفاظت محیط زیست استان گیلان" درباره شکار یک قلاده "پلنگ ایرانی" و تجارت با پوست این گونه در خطر انقراض به وسیله متخلفان، محیط بانان اداره حفاظت محیط زیست شهرستان رودسر اقدام به پیگیری و دستگیری آنها کردند.

متخلفان پس از هماهنگی با دادستان شهرستان و در یک اقدام هماهنگ و برنامه ریزی شده، متخلف و فروشنده پوست پلنگ را بازداشت کردند.

گفتنی است برای هر دو نفر آنها پرونده قضایی تشکیل شده و جهت طی روند قانونی، به مراجع قضایی تحویل داده شدند.

پلنگ ایرانی، بزرگ ترین زیرگونه پلنگ که بومی غرب آسیاست و در فهرست جانوران "در معرض خطر انقراض" سازمان جهانی حفاظت IUCN قرار دارد.

بر اساس برآوردی که در سال 2005 کمتر از ۱۳۰۰ پلنگ در گستری شامل قفقاز ترکمنستان جنوب روسیه و پاکستان افغانستان و ایران زیست می کنند حداقل ۶۰ تا ۷۰ درصد این جمعیت در داخل مرزهای ایران به سر می برند. به این ترتیب ایران مهم ترین زیستگاه پلنگ ایرانی در غرب آسیا به شمار می رود. شمار پلنگ های ایرانی بالغ در سراسر کشورهای محل زیست آنها کمتر از ۸۷۱ تا ۱۲۹۰ برآورد شده است.


ایران مهم ترین زیستگاه پلنگ در خاورمیانه است و جمعیت مناسب پلنگ در این کشور امکان بقای گروه های کوچک این جانور در قفقاز شرق ترکیه و احتمالاً ترکمنستان را از راه مهاجرت های بین مرزی افزایش می دهد.


اصلی ترین تهدید پیش روی بقای پلنگ ایرانی جدا شدن زیستگاه‌ها و قطع ارتباط ژنتیکی گروه های مختلف این جانور است که معمولاً به تشکیل گروه های بسیار کوچک منجر شده است؛ به طوری که در همه قلمرو زیستی این جانور 6 گروه جمعیتی وجود ندارد که دربرگیرنده بیش از ۱۰۰ پلنگ بالغ باشد.

کاهش طعمه بر اثر شکار توسط انسان ها، مزاحمت های انسانی و از بین رفتن زیستگاه ها شامل چیدن گیاه و قارچ های خوراکی، ساخت معدن، جاده سازی، جنگل زدایی، آتش سوزی، چرای دام و غیره عواملی است که منجر به تکه تکه شدن زیستگاه‌های جانور شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha