پنجشنبه ۳ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۳
کد خبر: 353320

هر سال با آغاز ماه مبارک رمضان، آمار اهدای خون در کشور با کاهش مواجه می‌شود و این اتفاق ممکن است مشکلاتی را برای بیماران نیازمند به خون و فراورده‌های خونی ایجاد کند؛ بنابراین اهدای خون در ماه مبارک رمضان نباید فراموش شود.

اهدای خون را در ماه رمضان فراموش نکنیم

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، اهدای خون اهدای زندگی است و جان و حیات برخی بیماران وابسته به خون و فرآورده‌های آن است و از سویی هم افراد مبتلا به تالاسمی و بیماران هموفیلی و سرطانی از مصرف‌کنندگان همیشگی خون هستند.

نیاز به خون همیشگی است و مادران باردار هنگام زایمان و مصدومان حوادث رانندگی و سوانح نیز از دریافت‌کنندگان خون هستند و بسیاری از اعمال جراحی نیز ناگزیر به مصرف خون و فراورده‌های خون هستند و باید خون مورد نیاز بیماران و مراکز درمانی تامین شود اما با همه تلاش و سعی سازمان انتقال خون و همت و ایثار هموطنان اهدا کننده خون، گاهی برخی از مسائل مانند سرما و آلودگی هوا، تعطیلات، وجود بیماری‌های تنفسی مانند کرونا و شیوع گسترده آن همچنین برخی حوادث، اتفاقات و سوانح موجب می‌شود که میزان استقبال برای اهدای خون کاهش یابد و از آنجایی که نیاز به خون همیشگی است در این گونه موارد نیاز است که هموطنان به‌ویژه افرادی که سابقه اهدای خون دارند، برای کمک به بیماران نیازمند نسبت به اهدای خون اقدام کنند.

هر سال در ماه مبارک رمضان آمار اهدای خون با کاهش مواجه می‌شود

هر سال در ماه مبارک رمضان، آمار اهدای خون با کاهش مواجه می‌شود و این کاهش در سال‌هایی که ماه رمضان در ۶ ماه نخست سال قرار می‌گیرد، چشمگیرتر است.

دلیل پیش‌بینی کاهش آمار در ماه مبارک رمضان امسال، می‌تواند طولانی بودن فاصله سحر تا افطار، شیوع ویروس کرونا و تاکید بر در خانه ماندن، ترس از اختلال در روند روزه‌داری و تصور ضعف و بی‌حالی مفرط باشد.

اهدای خون در شرایط روزه داری دلیلی بر ابطال روزه نخواهد بود

بر اساس گزارش‌های سازمان انتقال خون، روزه داران یقین داشته باشند که اهدای خون در شرایط روزه داری دلیلی بر ابطال روزه آنها نخواهد بود و اهداکنندگان می‌توانند با خوردن وعده سحری مناسب و نوشیدن مایعات کافی همچنین استفاده از خوراک‌های مناسب و با ارزش غذایی مطلوب در افطار، اقدام به اهدای خون به منظور نجات جان بیماران کنند و از اجر معنوی این عمل نیکو نیز بهره‌مند شوند.

قابلیت ذخیره و نگهداری فراورده‌های حاصل شده از خون مانند داروهای موجود در داروخانه‌ها نیست و این فراورده‌ها بر اساس استانداردهای جهانی و ملی و نوع فراورده پس از سه روز برای فراورده‌های پلاکتی تا ۳۵ روز برای گلبول قرمز فشرده شده و خون کامل منقضی می‌شود؛ بر این اساس، استمرار اهدای خون و دعوت همیشگی از اهداکنندگان اجتناب‌ناپذیر است.

اهدای خون را به شب‌های قدر موکول نکنید

سازمان انتقال خون همواره تاکید دارد که مردم نباید اهدای خون را به روزهای خاص از سال مانند شب‌های قدر موکول کنند.

حضور یکباره اهداکنندگان خون در ایام خاص همچون شب‌های قدر موجب آزرده خاطر شدن آنها می‌شود زیرا هر فرایند اهدای خون به صورت استاندارد حداقل ۴۵ دقیقه زمان نیاز داردآ؛ بنابراین ازدحام اهداکننده خون موجب معطلی و صرف زمان بیشتری می‌شود.

در ماه مبارک رمضان، تقاضا و استقبال برای اهدای خون بیشتر بعد از افطار انجام می‌شود و اهداکنندگان خون می‌توانند برای جلوگیری از اتلاف وقت با دریافت نوبت اینترنتی از طریق پرتال www.ibto.ir با اهدای خون به یاری بیماران بشتابند.

سازمان انتقال خون تاکید دارد که اهدای خون در ایام ماه مبارک رمضان هیچ منافاتی با روزه داری ندارد و اهداکنندگان می‌توانند در زمان روزه‌داری هم اگر سحری و غذای مناسبی در زمان سحر میل کرده باشند در همان ساعات اولیه صبح برای اهدای خون به مراکز اهدای خون مراجعه کنند و هیچ مشکلی در زمینه اهدای خون وجود ندارد همچنین اهداکنندگان خون می‌توانند بعد از افطار برای اهدا به مراکز اهدای خون مراجعه کنند.

یک واحد خون اهدایی پاسخگوی نیاز سه بیمار است

نیاز به خون و فراورده‌های خونی یک نیاز همیشگی است و با یک واحد خون اهدایی، حداقل سه فراورده خون برای بیماران تدارک دیده می‌شود و پاسخگوی بیماران خواهد بود؛آ بیمارانی در کشور به بیماری‌های انعقادی و ژنتیکی مبتلا هستند و برخی افراد نیز به برخی بدخیمی‌ها مبتلا هستند که این افراد دریافت‌کننده مستمر خون و فراورده‌های آن محسوب می‌شوند؛ بنابراین تفاوتی نمی‌کند که در چه فصل و یا چه شرایطی باشیم، این بیماران باید به صورت مکرر خون و فراورده‌های آن را دریافت کنند.

حداقل سن قابل قبول برای اهدای خون ۱۸ سال تمام و حداکثر سن ۶۰ سال تمام است همچنین حداکثر سن برای اولین اهدای خون ۶۰ سال است و برای دفعات بعدی، سن اهداکننده مستمر (با سابقه حداقل ۲ بار اهدای خون در سال) حداکثر ۶۵ سال است و خانم ها هر چهار ماه یک بار و در سال در مجموع سه بار و آقایان هر سه ماه یک بار و در مجموع چهار بار در سال می‌توانند خون اهدا کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha