دوشنبه ۷ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۷
کد خبر: 353392

توجه به برخی نکات و توصیه‌ها می‌تواند با کاهش گرسنگی و تشنگی، به روزه داری راحت‌تر کمک کند.

توصیه‌های طب ایرانی به روزه‌داران

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران همزمان با ماه مبارک رمضان، نفیسه حسینی یکتا، مدیر کل دفتر طب ایرانی و مکمل، توصیه‌هایی برای روزه‌داران دارد.

بهتر است افطار با یک نوشیدنی گرم و کمی شیرین و سبک، ساده و زودهضم آغاز شود و بهترین گزینه، مصرف خرما، عسل، انجیر یا کشمش به‌همراه یک نوشیدنی گرم است، چراکه علاوه‌بر افزایش سریع قند خون و رفع ضعف قوا، سبب تضعیف عملکرد معده نشده و مانع پرخوری می‌شود.

مصرف سبزی خوردن به‌همراه سبزی خرفه موثر در رفع تشنگی است و از بروز یبوست در اثر روزه‌داری جلوگیری میکند.‌

نوشیدن شربت خاکشیر، به‌عنوان راهکاری برای رفع عطش در طول روزه‌داری است .

یک تا یک‌ساعت و نیم بعد از افطار، زمان مناسبی برای مصرف میوه است و نوشیدن آب‌میوه‌های طبیعی نیز علاوه‌ بر اینکه موجب کاهش شدت عطش می‌شود، منبع مفیدی برای تامین املاح و ویتامین‌های مورد نیاز بدن به شمار می‌رود.

مصرف غذاهای غلیظ و لزج، مانند حلیم، شله‌زرد، حلوا و زولبیا و بامیه و مواد غذایی مختلف که ظرفیت هضمی متفاوت دارند، در وعده افطار و فاصله بین افطار تا سحر، موجب سنگینی معده و خواب ناآرام شده و از تمایل به خوردن سحری می‌کاهد.

مصرف غذاهای خشک، شیرین، سرخ‌شده و پرچرب، نشاسته‌دار، پر ادویه و تند و مصرف بیش از حد گوشت و همچنین، نوشیدن قهوه، کاکائو و چای پررنگ، از مواردی هستند که سبب بروز تشنگی می‌شوند و بهتر است از وعده سحری کنار گذاشته شوند.

با توجه به روزه‌داری، یک تا دو ساعت خواب در طول روز نیز برای تجدید قوای سیستم‌های بدن، به‌شرطی‌که پیش از غروب آفتاب نباشد، توصیه می‌شود.

ورزش‌کردن در اوج گرسنگی به‌هیچ‌عنوان توصیه نمی‌شود و برای جلوگیری از بروز تشنگی در اثر آن، نباید در ساعات گرم روز و یا در مکان‌های گرم ورزش کرد. یک تا دو ساعت بعد از خوردن سحری بهترین زمان ورزش کردن است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha