بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران، هم‌اکنون (۸ فروردین) میانگین کیفیت هوای پایتخت در شرایط «قابل قبول» قرار دارد.

تنفس هوای «قابل قبول» براثر ناپایداری جوی در تهران

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، پیش‌بینی‌های انجام‌شده در شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران حاکی از آن است که ناپایداری جوی و وزش باد مؤثر طی ساعات گذشته سبب پراکندگی آلاینده‌ها و برقراری وضعیت قابل‌قبول در بیشتر مناطق خواهد شد.

تداوم ناپایداری جوی، احتمال رگبار پراکنده و وزش باد مؤثر در طول روز پراکندگی آلاینده‌ها را تسهیل خواهد کرد.

این شرایط جوی تا ساعات پایانی سه‌شنبه ادامه خواهد یافت و کاهش غلظت ذرات معلق و برقراری وضعیت قابل‌قبول در بیشتر مناطق را به‌دنبال خواهد داشت.

باتوجه به کاهش نسبی تندی باد تا صبح روز چهارشنبه (۹ فروردین) و افزایش تردد خودروها تاحدودی بر میزان غلظت آلاینده‌ها افزوده خواهد شد و کاهش کیفیت هوا در برخی مناطق پرتردد پیش‌بینی می‌شود.

تضعیف ناپایداری جوی در طول روز شرایط مناسب برای پراکندگی آلاینده‌ها را محدود خواهد کرد.

افزایش تندی باد تا ساعات پایانی چهارشنبه سبب کاهش غلظت ذرات معلق خواهد شد و برقراری وضعیت قابل‌قبول در بیشتر مناطق را به‌دنبال خواهد داشت.

بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، هم اکنون میانگین شاخص آلاینده «ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون» روی عدد ۷۶ و در شرایط قابل قبول قرار دارد. آلاینده شاخص هوای پایتخت طی ۲۴ ساعت گذشته «دی‌اکسیدنیتروژن» با میانگین ۵۰ بود و کیفیت هوای پایتخت در شرایط پاک قرار داشت.

گفتنی است که کیفیت هوا (AQI) به پنج دسته اصلی تقسیم‌بندی می‌شود که بر اساس آن از عدد صفر تا ۵۰ در محدوده هوای پاک تعریف می‌شود، از ۵۱ تا ۱۰۰ هوا در محدوده قابل قبول، سالم یا متوسط بوده و از محدوده ۱۰۱ تا ۱۵۰ هوا ناسالم برای گروه‌های حساس است. در بازه ۱۵۱ تا ۲۰۰ نیز هوا در محدوده ناسالم برای همه گروه‌ها و از محدوده ۲۰۱ تا ۳۰۰ نیز هوا در محدوده بسیار ناسالم قرار می‌گیرد. بر اساس این دسته‌بندی در محدوده ۳۰۱ تا ۵۰۰ شرایط کیفی هوا خطرناک است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha