نتایج مطالعه اسکن مغز جدید نشان می‌دهد که زمان یائسگی و استفاده از هورمون درمانی ممکن است در افزایش خطر ابتلا به آلزایمر نقش داشته باشد.

زمان یائسگی بر ریسک ابتلا به آلزایمر در زنان تاثیر می گذارد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر از هلث دی نیوز، «جیلیان کوگلن»، نویسنده ارشد از بیمارستان عمومی ماساچوست در بوستون، گفت: «زن بودن، سن یائسگی زودتر و استفاده تأخیری از هورمون درمانی همگی با میزان بالاتر تجمع تاو در مغز مرتبط هستند.»

پلاک‌های بتا آمیلوئید و تاو از علائم بیماری آلزایمر هستند.

کوگلن خاطرنشان کرد: «این یافته، اگر تکرار شود، از نظر بالینی معنادار است، زیرا میزان بالاتر تاو در مغز به طور معمول کاهش شناختی و ذهنی را در سال‌های آینده پیش‌بینی می‌کند.»

برای این مطالعه، ۱۹۳ زن و ۹۹ مرد تحت اسکن توموگرافی گسیل پوزیترون (PET) قرار گرفتند تا میزان بتا آمیلوئید و تاو در هفت ناحیه از مغز بررسی شود. هیچ یک از افراد حاضر در مطالعه هیچ نشانه‌ای از زوال فکری را نشان ندادند.

زنان شرکت کننده در این مطالعه در مقایسه با مردان دارای سطوح بالاتری از تاو بودند، به خصوص زمانی که سطح بتا آمیلوئید آنها نیز افزایش یافته بود.

زنان ۴۰ تا ۴۵ ساله زمانی که وارد یائسگی شدند سطوح تاو بالاتری را در اسکن PET خود داشتند که نشان می‌دهد قرار گرفتن طولانی‌تر در معرض استروژن در طول زندگی ممکن است از بیماری آلزایمر محافظت کند.

در دوران یائسگی، سطح هورمون جنسی زنانه استروژن به طور چشمگیری کاهش می‌یابد. این مطالعه نشان داد که سطح تاو در مناطقی از مغز که نزدیک به مرکز حافظه است و در پیشرفت بیماری آلزایمر نقش دارند، بالاترین میزان بود.

یائسگی زودرس تنها در ۱۰ درصد از زنان رخ می‌دهد. مطالعه جدید نشان داد زنانی که بعد از گذشت بیش از پنج سال از یائسگی شروع به هورمون درمانی کردند، سطوح بالاتری از تاو در مغز داشتند.

هورمون درمانی از سال ۲۰۰۲ توصیه نمی‌شود زیرا نشان داده شد که خطر سکته مغزی و سرطان سینه و تخمدان را افزایش می‌دهد. اما استفاده کوتاه مدت از هورمون درمانی در حال حاضر برای برخی از زنانی که علائم شدید یائسگی مانند گرگرفتگی و تعریق شبانه دارند، بی خطر تلقی می‌شود. نکته دیگری که این مطالعه نشان داد استفاده از هورمون درمانی خطر ابتلاء به زوال عقل را در بین زنان ۶۵ ساله و بالاتر افزایش می‌دهد که با یافته‌های مطالعه جدید مطابقت دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha