عضو شورای عالی نظام پرستاری بر ضرورت استخدام پرستاران طرحی دوران کرونا تاکید کرد.

کمتر از نصف بودجه تعرفه گذاری پرستاری وصول شده است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، یوسف رحیمی، عضو شورای عالی نظام پرستاری کشور با اشاره تصمیم وزارت بهداشت برای برگزاری آزمون استخدامی کادر درمان، اظهار کرد: در مورد تعداد یازده هزار نیرویی که برای آزمون استخدامی وزارت بهداشت کادر درمان در نظر گرفته‌اند باید توجه داشت که وقتی سخن از کادر درمان به میان می‌آید شامل پزشک و پرستار، کارشناس علوم آزمایشگاهی، رادیولوژی و فناوری اطلاعات سلامت و خیلی از رشته‌های دیگر است و به اشتباه نباید تصور شود که ما ۱۱هزار مجوز استخدام پرستاری داریم.

وی افزود: اگر بخواهیم با استانداردهای جهانی تعداد نیروی انسانی پرستاری را محاسبه کنیم متوجه می‌شویم که وضعیت بسیار نامناسبی در زمینه تعداد نیروی پرستاری در کشور داریم و اگر بخواهیم با استانداردهای بومی‌سازی شده خودمان این تعداد را حساب کنیم، به عدد یک و هشت دهم پرستار به ازای هر تخت بیمارستانی برمی‌خوریم که این عدد مناسب نیست، زیرا استاندارد نیروی انسانی در دنیا، به طور میانگین، ۴پرستار به ازای هر تخت است.


عضو شورای عالی نظام پرستاری کشور، ادامه داد: ما به ازای هر تخت بیمارستانی، ۰.۸پرستار داریم، به گفته مسئولین وزارت بهداشت قریب به ۴۰هزار تخت بیمارستانی هم قرار است به زودی اضافه کنند که این امر نیاز به نیروی پرستاری را، بیشتر می‌کند.

رحیمی تصریح کرد: الان حدود ۱۴۰هزار تا ۱۵۰هزار پرستار مشغول به کار داریم و اگر ما بخواهیم به استاندارد ۱.۸خودمان برسیم هم، باید تعداد بسیار بیشتری پرستار جذب کنیم؛ بنابراین نتیجه می‌گیریم که این عدد اصلا پاسخگوی نیاز واقعی سلامت مردم نیست و آسیب تعداد کم پرستار به ازای تخت را مردم می‌بینند.

وی گفت: به هر حال در بیمارستان‌ها، فرآیندها در حال طی شدن است، اما با کیفیت بودن خدمات نیز مهم است، اگر بخواهیم افزایش کیفیت داشته باشیم و رضایتمندی را ارتقا دهیم، باید زمینه برای افزایش استخدام نیروی پرستار ایجاد شود.

عضو شورای عالی نظام پرستاری کشور بیان کرد: ماهانه عدد قابل توجهی از پرستاران برای مهاجرت و دریافت گوداستندیگ به سازمان نظام پرستاری مراجعه می‌کنند که این مسئله آسیب جدی است و نشان می‌دهد که باید به وضعیت استخدامی، رفاهی و معیشتی پرستاران بیش از پیش توجه شود.

رحیمی ادامه داد: باید توجه داشت که کمبود پرستار فقط مختص ایران نیست و در جهان نیز کمبود پرستار وجود دارد، اما کشورهایی که از اکنون به فکر حفظ نیروی پرستاری هستند و پرستارهای مهاجر را می‌پذیرند در آینده با مشکلات کمتری مواجه خواهند شد.

وی اضافه کرد: در عین حال پرستارهایی که مهاجرت می‌کنند یک سری آیتم‌ها را باید داشته باشند و آزمون‌های مهارتی نیز از آن‌ها اخذ می‌شود؛ این نشان می‌دهد که بهترین افراد ما در حوزه پرستاری، مهاجرت می‌کنند و این امر نگرانی ما را بیشتر می‌کند، چرا که نخبگان پرستاری ما در حال مهاجرت کردن هستند.


عضو شورای عالی نظام پرستاری کشور درباره راهکارهای کُند کردن روند کاهش مهاجرت پرستاران، اظهار کرد: باید برای پرستاران امنیت شغلی ایجاد کنیم، متأسفانه در دوران کرونا شاهد این بودیم که پرستارانی که طرح‌شان به پایان رسیده بود، تمدید طرح و بکارگیری شدند، اما پس از فروکش کردن کرونا از کار بیکار شدند، همین امر باعث افزایش مهاجرت پرستاران می‌شود؛ بنابراین درخواست جدی استخدام پرستاران به‌کارگیری شده در دوره کرونا، بدون آزمون را داریم که باید از سوی وزارت بهداشت پیگیری شود.

رحیمی ادامه داد: این در حالی است که رهبر معظم انقلاب فرمودند که با پرستاران نباید مانند یک کارگر فصلی برخورد شود؛ بنابراین پرستاران سرمایه‌های کشورند و نباید این سرمایه‌ها را به راحتی از دست بدهیم.

وی خاطرنشان کرد: موضوع دیگری که باعث جلوگیری از مهاجرت پرستاران می‌شود، تأمین معیشت آن‌هاست با توجه به اینکه درآمد پرستاران در کشورهای دیگر نسبت به کشور ما بالاتر است، باید شرایط را به‌گونه‌ای مهیا کنیم که شغل پرستاری ویژه‌تر دیده و حقوق آن‌ها ترمیم شود.

عضو شورای عالی نظام پرستاری کشور با بیان اینکه مباحث فرهنگی نیز از دیگر علل مهاجرت پرستاران است، تصریح کرد: پرداختن به مسائل فرهنگی برای کاهش مهاجرت پرستاران و ماندگاری آن‌ها در وطن خودشان نیز بر عهده اساتید پرستاری است که در دانشگاه تدریس می‌کنند، همچنین باید از ظرفیت رسانه‌ها برای فرهنگ‌سازی در راستای کاهش آمار مهاجرت پرستاران نیز استفاده شود.

رحیمی با بیان اینکه حقوق پرستاری که به تازگی مشغول به کار شده حدود ۷تا ۸میلیون تومان است، خاطرنشان کرد: این در حالی است که برای تأمین مسکن و معیشت، حقوق یک فرد باید بسیار بالاتر باشد تا بتواند زندگی مناسبی تشیکل دهد.

وی اظهار کرد: در شرایط مختلف شاهد این هستیم که تفاوت‌هایی بین مشاغل دیگر و پرستاری وجود دارد، اما متأسفانه دریافتی پرستاران تفاوتی با این مشاغل ندارد؛ برای مثال در زمانی که کرونا گسترش پیدا کرد، شاهد دورکاری بسیاری از مشاغل بودیم، اما پرستاران دورکار نشدند، بنابراین وقتی این تفاوت را بین گروه پرستاری و سایر مشاغل قائل می‌شویم، باید در زمینه پرداختی‌ها به پرستاران نیز این تفاوت‌ها مدنظر قرار گیرد، معتقدم حقوق و مزایایی که پرستاران دریافت می‌کنند در شأن آن‌ها نیست و این مسئله باید مرتفع و حقوق آن‌ها ترمیم شود.

عضو شورای عالی نظام پرستاری کشور درباره اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری نیز اظهار کرد: در حال حاضر وزارت بهداشت سامانه‌ای را برای اجرای قانون معرفی کرده تا خدماتی که قرار است پرداختی به ازای آن‌ها صورت گیرد، در این سامانه بارگذاری شود، اما بر حسب اطلاع بنده، سازمان برنامه و بودجه، مقرر کرده اعتبار مصوب را در اختیار بیمه‌ها و وزارت بهداشت قرار دهد، اما کمتر از نصف مبلغ بودجه تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری توسط وزارت بهداشت و بیمه‌ها وصول شده و قطعا وقتی که بودجه را از طرف سازمان برنامه دریافت نکنند، اجرا کردن این قانون سخت خواهد بود.

رحیمی در پایان خاطرنشان کرد: از وزارت بهداشت، بیمه‌ها و سازمان برنامه و بودجه درخواست جدی داریم که در زمینه تخصیص اعتبارات لازم برای اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری با سرعت بیشتری عمل کنند، زیرا تأخیر در اجرای قانون موجب صدمات جدی و بی‌انگیزگی پرستاران شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha