جمعه ۲۵ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۱
کد خبر: 354024

تغذیه سالم در کنترل سطح قند خون، فشار خون و کلسترول نقش بسزایی دارد. همچنین پیروی از یک رژیم غذایی مناسب می‌تواند به شما در مدیریت وزن و کاهش عوارض دیابت مانند مشکلات قلبی، سکته مغزی و دیگر بیماری‌ها از جمله انواع خاصی از سرطان کمک کند.

۵ نکته مهم تغذیه‌ای برای مبتلایان به دیابت

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین از diabetes.org اگر دیابت نوع ۱ دارید، شمارش کربوهیدرات برای ثابت نگه داشتن سطح گلوکز خون بسیار مهم است؛ چرا که می‌توانید تخمین بزنید چه میزان کربوهیدرات در وعده غذایی‌تان وجود دارد و آن را با مقدار انسولین مورد نیاز خود مطابقت دهید. اگر مبتلا به دیابت نوع ۲ هستید و اضافه‌وزن دارید، یافتن راهی برای کاهش وزن برای شما در اولویت است زیرا از این طریق می‌توانید دیابت خود را بهتر مدیریت کنید. کاهش وزن می‌تواند به کاهش گلوکز خون و کنترل دیگر عوارض دیابت کمک کند. رژیم‌های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد مانند رژیم‌های کم کربوهیدرات، مدیترانه‌ای یا رژیم‌های بسیار کم‌کالری.

به طور کلی در صورت ابتلا به دیابت نوع ۱ یا ۲، ممکن است نیاز به کاهش، افزایش یا حفظ وزن فعلی خود داشته باشید، اما مهم است که برای این منظور عادات غذایی سالمی داشته باشید که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌شود:

۱. کربوهیدرات‌های سالم‌تری انتخاب کنید

تمام کربوهیدرات‌ها بر سطح گلوکز خون تأثیر می‌گذارند، بنابراین مهم است که بدانید کدام غذاها حاوی کربوهیدرات هستند و در نهایت غذاهای سالم‌تر را از بین آنها انتخاب کنید و از میزان کربوهیدرات مصرفی خود آگاه باشید.

برخی از منابع سالم کربوهیدرات عبارتند از: غلات کامل مانند برنج قهوه‌ای، گندم سیاه و جو سبوس‌دار، میوه، سبزیجات، حبوباتی مانند نخود، لوبیا و عدس، لبنیات مانند ماست و شیر بدون قند.

۲. کمتر نمک بخورید

خوردن نمک زیاد می‌تواند خطر ابتلا به فشار خون و ریسک بیماری‌های قلبی و سکته را افزایش دهد. توجه داشته باشید که در صورت ابتلا به دیابت، بیش از پیش در معرض این شرایط قرار دارید.

سعی کنید نمک مصرفی خود را به حداکثر ۶ گرم (یک قاشق چای‌خوری) در روز محدود کنید. بسیاری از غذاهای فرآوری‌شده حاوی نمک هستند، از همین رو برچسب مواد غذایی را چک کنید و مواردی را انتخاب کنید که نمک کمتری دارند. همچنین می‌توانید در آشپزی خلاق باشید و ادویه‌جات را جایگزین نمک کنید.

۳. میوه و سبزیجات بیشتری بخورید

خوردن میوه و سبزیجات فواید زیادی دارد؛ سعی کنید این خوراکی‌ها را به عنوان میان‌وعده نیز مصرف کنید تا ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبر مورد نیاز بدن خود را هر روز دریافت کنید و سلامت خود را افزایش دهید. نگران قند موجود در میوه‌ها نباشید چرا که این قند از نوع طبیعی است و با قند مصنوعی موجود در تنقلاتی مانند شکلات، بیسکویت و کیک تفاوت دارد. محصولاتی مانند آبمیوه نیز به عنوان قند مصنوعی تلقی می‌شوند و بهتر است به جای آن از میوه‌های تازه استفاده کنید.

۴. چربی‌های سالم را انتخاب کنید

همه ما در رژیم غذایی خود به چربی نیاز داریم تا انرژی خود را تأمین کنیم، اما باید بدانید که انواع چربی‌ها به روش‌های مختلفی بر سلامت ما تأثیر می‌گذارند. چربی‌های سالم‌تر در غذاهایی مانند آجیل‌های بدون نمک، آووکادو، ماهی‌های چرب و روغن زیتون یافت می‌شوند.

چربی‌های اشباع‌شده مانند چربی‌های حیوانی می‌توانند میزان کلسترول خون و خطر ابتلا به مشکلات قلبی را افزایش دهند.

۵. مواد معدنی و ویتامین‌های موردنیاز خود را از غذاها دریافت کنید

هیچ مدرکی مبنی بر اینکه مکمل‌های معدنی و قرص‌های ویتامین در کنترل دیابت مؤثرند، وجود ندارد. بهتر است مواد مغذی ضروری خود را با مصرف غذاهای سالم و متنوع دریافت کنید؛ چرا که برخی از مکمل‌ها می‌توانند با داروهای دیابت، تداخل داشته باشند یا برخی از عوارض دیابت را تشدید کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha