شنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰

پارکینسون با ایجاد اختلال در سلول های عصبی باعث لرزش و کندی حرکت می شود ؛ اما به تازگی در آلمان با ورزش پینگ پنگ به جنگ این بیماری رفته اند.

پینگ‌ پنگ علیه پارکینسون

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، پارکینسون بیماری است که بسیاری از خانواده‌ها را درگیر کرده است؛ رنج این بیماری از یک طرف، هزینه درمان و دارو از طرفی دیگر. اما مدتی است بیماران مبتلا به پارکینسون برای مقابله با پیامدهای جسمی و روحی این بیماری، یک راه‌حل جالب و در دسترس پیدا کرده‌اند. دور هم جمع می‌شوند و پینگ پنگ بازی می‌کنند. در این مطلب، ضمن مرور این روش جالب در آلمان، به علایم و راه‌های پیشگیری از این بیماری می‌پردازیم.

پارکینسون چی هست؟


بیماری پارکینسون (PD) یک اختلال دژنراتیو پیش رونده است که بر سلول‌ های عصبی در قسمت‌های عمیق مغز به نام گانگلیون‌های پایه و جسم سیاه تأثیر می‌گذارد. سلول‌های عصبی در توده سیاه، نروترنسمیتر دوپامین را تولید می‌کنند و مسئول انتقال پیام‌هایی هستند که حرکت بدن را برنامه‌ ریزی و کنترل می‌کنند. به‌دلایلی که هنوز درک نشده است‌، سلول های عصبی تولید کننده دوپامین در جسم سیاه در برخی از افراد شروع به مردن می‌کنند. هنگامی که 80 درصد دوپامین از بین برود، علایم پارکینسون مانند لرزش، کندی حرکت، سفتی و مشکلات تعادلی مشاهده می‌شوند.


درمان پارکینسون با پینگ پنگ در برلین آلمان


چشمان کریپنر هرگز توپ سفید کوچک را رها نمی‌کند و با ضربه زدن به راکت پینگ پنگ فراموش می‌کند که به پارکینسون مبتلاست. از سال گذشته کریپنر دو بار در هفته با ده‌ها عضو انجمن «پینگ پنگ پارکینسون» تمرین می‌کند و از این ورزش جدید برای کم کردن آثار بیماری که زندگی را برای او دشوار کرده، یاری می‌جوید.
۱۱ آوریل روز جهانی پارکینسون بود و در این روز گروهی از بیماران مبتلا به پارکینسون در یکی از سالن های ورزشی شهر برلین در کنار یکدیگر و با همراهی مربی خود پینگ پنگ بازی می‌کنند و از این ورزش جذاب لذت می‌برند. آندریاس موروف، مربی این گروه در این باره به خبرگزاری فرانسه می‌گوید: «شما در حین بازی اصلا به بیماری پارکینسون خود فکر نمی‌کنید». در سال های اخیر پینگ پنگ بازی کردن به رویه‌ای رایج برای کاهش درد بیماری پارکینسون در آلمان تبدیل شده است.
بیماری پارکینسون که به اختصار PD هم نامیده می‌شود نوعی اختلال پیش‌رونده، مخرب و درازمدت در دستگاه عصبی مرکزی است که عمدتا سیستم حرکتی بدن را مختل می‌کند. نشانه‌های این بیماری معمولا آرام و به تدریج ظاهر می‌شود و با پیشرفت این بیماری علایم غیرحرکتی هم در فرد مبتلا بروز می‌کند. این بیماری عموما برای سنین پس از ۶۰ سال مشاهده می‌شود اما بر اساس آمارها حدود ۵ تا ۱۰ درصد افراد حتی پیش از ۵۰ سالگی هم به این بیماری مبتلا می‌شوند.


برخی از علایم پارکینسون


علایم پارکینسون در افراد مختلف با توجه به میزان پیشرفت بیماری، متفاوت است و ممکن است همه علایم با هم ظهور نکنند.
کندی حرکت، اختلال در مهارت و چابکی، کاهش پلک زدن، ریختن آب دهان، بدون حالت بودن صورت و...
لرزش غیر ارادی که با حرکت هدفمند کاهش می یابد به طور معمول از یک طرف بدن ، معمولاً دست شروع می‌شود.
احساس تعادل نداشتن، بیماران اغلب با پایین آوردن مرکز ثقل خود که منجر به حالت خمیده می‌شود ، این حالت را جبران می‌کنند.

راه‌های پیشگیری از ابتلا به بیماری پارکینسون


باید اذعان داشت که راه شناخته‌شده‌ای برای جلوگیری از ابتلا به بیماری پارکینسون وجود ندارد. تحقیقات در این زمینه نشان می‌دهد افرادی که از انواع میوه‌ها و سبزیجات، غذاهای سرشار از فیبر، روغن‌های حاوی امگا ۳ و همچنین ماهی استفاده می‌کنند، می‌توانند مقاومت بیشتری در برابر ابتلا به این بیماری داشته باشند.
در تهیه این مطلب از منابعی مثل «یورونیوز» کمک گرفتیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha