نایب رئیس انجمن پارکینسون، با اعلام اینکه ۴۰۰۰ بیمار پارکینسون عضو انجمن هستند، گفت: پیش بینی می شود تعداد بیماران پارکینسون در کشور به ۲۵۰ هزار نفر برسد.

شیوع پارکینسون در حال افزایش است/ سنگ اندازی بیمه ها در تهیه دارو

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، سیدمحمد محسن میرمحمدی، صبح یکشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۲ در نشست خبری به مناسبت روز جهانی پارکینسون که در مرکز توانبخشی بیمارستان نورافشار برگزار شد، افزود: انجمن تلاش می‌کند با رایزنی با سایر دستگاه‌ها و سازمان‌ها، بتواند شرایط مطلوبی برای بیماران پارکینسون در کشور فراهم آورد.

وی با اشاره به روند پیری جمعیت کشور و افزایش موارد پارکینسون، گفت: در حال حاضر بیماران پارکینسون در دهه ۳۰ و ۴۰ هستند، اما زنگ خطر برای دهه ۵۰ و ۶۰ به صدا در آمده است.

میرمحمدی، از همفکری با فراکسیون سالمندی در مجلس شورای اسلامی برای توجه به وضعیت بیماران پارکینسون خبر داد و افزود: تلاش می‌کنیم بیماران پارکینسون پیش از موعد بازنشسته بشوند.

وی افزود: اولویت ما آگاه سازی جامعه است.

میرمحمدی با اعلام اینکه ۴۰۰۰ نفر عضو انجمن پارکینسون هستند، گفت: در حال حاضر پیش بینی می‌کنیم ۲۵۰ هزار مبتلا به پارکینسون در کشور داشته باشیم که البته رو به افزایش است.

وی از شهرداری‌ها خواست نسبت به مناسب سازی معابر و همچنین ارائه امکانات ورزشی برای بیماران پارکینسون تلاش کنند.

نایب رئیس انجمن پارکینسون با اعلام اینکه حداقل ۶ میلیون هزینه ماهانه یک بیمار پارکینسون است، افزود: متأسفانه بیمه‌ها از خدمات کاردرمانی و…، برای بیماران پارکینسون حمایت نمی‌کنند.

در ادامه، مهری سالاری متخصص مغز و اعصاب و فلوشیپ اختلالات حرکتی، با عنوان این مطلب که شیوع پارکینسون در حال افزایش است، گفت: این بیماری افراد بالای ۵۵ سال را درگیر می‌کند و در آقایان شایع‌تر است.

وی با عنوان این مطلب که علت بروز پارکینسون هنوز مشخص نیست، افزود: لرزش دست‌ها، شایع‌ترین علامت پارکینسون است. همچنین، کندی حرکت و اختلال در راه رفتن، از دیگر علائم بیماری است.

سالاری ادامه داد: افراد درگیر پارکینسون خیلی وقت‌ها متوجه بیماری خود نمی‌شوند. بنابراین لازم است با علائم اولیه بهتر است حتماً متخصص مغز و اعصاب او را ویزیت کند.

وی افزود: مواردی از پارکینسون در سنین دهه ۵۰ و ۶۰ را داریم که اغلب موارد ژنتیکی است.

این متخصص مغز و اعصاب به درمان‌های دارویی و جراحی بیماران پارکینسون اشاره کرد و گفت: اصولاً جراحی موقعی انجام می‌شود که بیمار کم کم دچار عوارضی می‌شود که نمی‌توانیم درمان دارویی را ادامه بدهیم. در واقع، پارکینسون پیشرفته کاندیدای جراحی است.

وی افزود: جراحی پارکینسون در سایر کشورها بین ۱۰ تا ۲۰ هزار دلار هزینه دارد که این رقم در ایران، ۱۰۰۰ دلار است و بیمه‌ها این هزینه را پوشش می‌دهند.

سالاری با گلایه از بیمه‌ها در ایجاد محدودیت برای داروی مصرفی بیماران پارکینسون، گفت: متأسفانه بیمه‌ها برای همه بیماران به یک اندازه دارو را پوشش می‌دهند، در حالی که بعضی از بیماران به تعداد بیشتری قرص نیاز دارند که مجبورند آنها را آزاد تهیه کنند.

وی افزود: سهمیه قرص لوودوپا در ماه یک بسته ۱۰۰ تایی است که هر بسته آن خارج از پوشش بیمه‌ای بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان هزینه برای بیمار دارد.

سالاری گفت: ۵۰ درصد بیماران سهمیه داروی خود را کم می‌آورند و مجبورند مازاد نیاز خود را آزاد تهیه کنند.

وی افزود: امکانات فقط در شهرهای بزرگ است و از همین رو، بیماران پارکینسون در شهرستان‌های کوچک، با مشکلات زیادی مواجه هستند.

در ادامه، امیر حبیبی متخصص مغز و اعصاب و فلوشیپ اختلالات حرکتی، با گلایه از بیمه‌ها گفت: متأسفانه پوشش داروهای بیماران پارکینسون خوب نیست‌.

وی با اشاره به سنگ اندازی بیمه‌ها در مسیر درمان بیماران پارکینسون، افزود: سنگ اندازی بیمه‌ها یک حرکت غیر علمی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha