بامداد جمعه‌ای که گذشت، یک کودک 3ساله اهوازی بر اثر سقوط در چاه فاضلاب، جان خود را از دست داد؛ این سناریوی یک‌خطی، در یک ماه گذشته دفتر زندگی دو کودک اهوازی را برای همیشه بسته است تا حوضچه‌های آب و چاه‌های فاضلاب تبدیل به قاتل زنجیره‌ای کودکان در اهواز شود. حالا صادق جعفری‌چگنی، دادستان خوزستان می‌گوید که پس از این حادثه، مدیرعامل آبفای خوزستان بازداشت شده است.

یک کودک دیگر قربانی سقوط در چاه فاضلاب شد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه هم میهن، سه هفته پیش از اینکه فاضلاب اهواز، دومین کودک را به فهرست قربانیان خود اضافه کند، در دهم فروردین میثم شاهوردی 7ساله هم بر اثر سقوط در یکی از حوضچه‌های آب که حاصل حفاری‌های آبفای اهواز در پارک مجاور کوی شهید مدرس(خروسیه) بود، جان خود را از دست داد. حادثه تلخی که «هم‌میهن» در گزارشی با عنوان «حوضچه‌های مرگبار اهواز» به بررسی ابعاد آن پرداخت. وجود 63نقطه حفاری رهاشده در اهواز، حالا نگرانی‌ها را درباره تکرار این حوادث بیشتر کرده است.

براساس مشاهدات میدانی خبرنگار «هم‌میهن» در حادثه روز جمعه نیز بر روی چاه فاضلاب درپوشی بتنی توسط آبفا وصل شده بود، اما این درپوش به‌طور کامل درزها را پر نکرده و محل سقوط کودک ‌سه‌ساله هم قسمت خالی این درپوش بوده است. این حادثه در حالی رخ داده است که اهالی محله پیش از این بارها نسبت به امکان وقوع چنین اتفاقاتی هشدار داده بودند، اما آبفا اعتنایی نکرده بود.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور که به‌دستور وزیر نیرو بلافاصله به خوزستان سفر کرده، در حاشیه بازدید از پروژه فاضلاب اهواز در این باره گفته است: «با تأکید ریاست‌جمهور، باید تا پایان ۱۴۰۳ طرح جامع فاضلاب اهواز اتمام یابد تا حوادث این‌چنینی را شاهد نباشیم.» اتابک جعفری، درباره ملاحظات زیست‌محیطی، به‌ویژه احتمال ورود همزمان فاضلاب و آب‌های سطحی به رودخانه کارون گفته است: «این موضوع باعث شده تا آبفای استان تمهیدات وسیعی برای وارد نشدن این آب‌های آلوده به کارون اتخاذ کند. به‌طوری‌که برای کنترل مواقع اضطراری، مثلاً وقوع سیل، در فاصله ۲۰۰ متری رودخانه تأسیساتی مجهز به پمپ ایجاد شده که وظیفه جلوگیری ورود فاضلاب به رودخانه را برعهده دارد. تأسیساتی به نام سپتیک‌ با دال‌هایی بتنی و مستحکم و پوشیده، در فواصلی بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ متر اتخاذ شد که تعداد زیادی از آنها در شهر اهواز به بهره‌برداری رسید. این حادثه دلخراش در محل یکی از این سپتیک‌ها رخ داده که متأسفانه پیمانکار این دریچه را ایمن‌سازی نکرده است.»

دستگیری مدیرعامل آبفای خوزستان


حالا دادستان خوزستان درباره بازداشت محمدرضا کرمی‌نژاد، مدیرعامل آبفای خوزستان می‌گوید: «قصور و کوتاهی شکل گرفته بود و ما وظیفه قانونی خود را انجام داده‌ایم. همان شب همکار قضایی ما به صورت فوق‌العاده وارد شد و پرونده را بررسی کرد. نقطه‌نظرات کارشناسان حوادث را گرفته‌ایم و مجموع نظرات بر این بود که شرکت آبفای اهواز مقصر اصلی این حادثه است. مدیرعامل شرکت آبفا نیز بلافاصله احضار شدند و تفهیم اتهام شدند؛ در حال حاضر هم در زندان به سر می‌برند.»

صادق جعفری‌چگنی با بیان اینکه در چند روز آینده مشخص می‌شود که مدیرعامل آبفا تا چه زمانی زندان خواهد بود، ادامه داد: «تحقیقات ما که به‌طور کامل تمام شود در این باره طبق روال قانونی تصمیم‌گیری خواهد شد. عاقبت نهایی این خاطیان را وزارت نیرو تعیین می‌کند. ما حکم صادر نمی‌کنیم، ما تحقیقات اولیه را انجام می‌دهیم و کیفرخواست را به دادگاه ارسال می‌کنیم. در نهایت وزارت نیرو است که باید برای این پرونده تصمیم بگیرد. اگر مردم مطالبه‌ای دارند از آنها طلب کنند.»

او در پاسخ به این سوال که پرونده مرگ کودک 7ساله که دوهفته پیش در کوی مدرس(خروسیه) اتفاق افتاده بود، در چه مرحله‌ای است؟ می‌گوید: «این پرونده هم آماده است و همین روزها کیفرخواست آن صادر می‌شود. تلاش می‌کنیم این پرونده هم در کمترین زمان ممکن انجام شود. این حادثه دو جنبه جرم عمومی و خصوصی دارد؛ هر دو پرونده به احتمال بالا حبس برای خاطی دارد. طبق قانون حقوق کودکان این امر جرایم سنگینی حدودا ۷ سال زندانی دارد.»

او ادامه می‌دهد: «در این پرونده سه نفر مقصر شناخته شده‌اند؛ اول مدیرعامل آبفا به دلایل رعایت نکردن اصول صحیح نظارتی و بعد ناظر پروژه و سپس پیمانکار پروژه. در حال حاضر هم دو نفر آنها بازداشتند. پیمانکار این پرونده یک پیمانکار عادی بوده است و مربوط به قرارگاه خاتم‌الانبیا نیست. برای ما فرقی نمی‌کند، در پرونده قبل هم حکم بازداشت دادیم که بعد با قرار وثیقه آزاد شدند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha